Nedeľa 21. január. Meniny má Zora

Podvod banskobystrického sprostredkovateľa: Generali poisťovňu poškodil o 2,5 milióna eur

Len málokedy sa práca finančného sprostredkovateľa ocitne v hlavnom televíznom spravodajstve. Ak áno, musí ísť naozaj o niečo veľké. Napríklad o podvod za 2,5 milióna eur. Schéma je vo finančnom biznise dobre známa: Zmluvy na „čierne duše“, zaplatenie prvej splátky z vlastného vrecka a zinkasovanie vysokej provízie. Až 4 872 podvodných zmlúv, ktoré uzatvorilo len pár ľudí, dáva tomuto prípadu nálepku „výnimočnosti“.

Podľa polície je hlavou podvodu konateľ banskobystrickej spoločnosti 27-ročný Jozef H. Ešte v roku 2008 uzavrel zmluvu s poisťovňou a následne aj s finančnými agentmi: „Podľa zistení polície ich Jozef H. poučil, že majú osloviť klientov zo sociálne slabších vrstiev, ktorí nebudú schopní riadne a včas plniť záväzky. Agenti potom informovali klientov, aby doručené šekové poukážky nebrali do úvahy a neuhrádzali. Zdôvodnili to tým, že spoločnosť, ktorej Jozef H. bol konateľom, mesačné splátky uhradí za nich na účet poisťovne. Takýmto spôsobom uzatvorilo päť finančných poradcov 4.872 poistných zmlúv na životné poistenie. Jozef H. ich následne doručil poisťovni a po tom, čo uhradil prvú mesačnú splátku, získal provízie z každej takto uzatvorenej zmluvy. Hneď ako získal provízie, ďalšie splátky už za klientov neuhrádzal. Takýmto konaním uviedol spoločnosť do omylu a spôsobil jej škodu vo výške viac ako 2,5 milióna eur.“ Jozefovi hrozí trest odňatia slobody na 10 až 15 rokov. Spolu s ním sú obvinené aj dve ženy a traja muži.

Poškodenou je Generali

Poisťovňa Generali v zaslanom stanovisku tvrdí, že nekalú činnosť konateľa externej maklérskej spoločnosti odhalila v roku 2009 prostredníctvom kontrolných mechanizmov pri prešetrovaní podvodov: „Všetky informácie boli poskytnuté Polícii SR a poisťovňa zároveň podala trestné oznámenie. Obvinený sa obohacoval na úkor poisťovne uzatváraním poistných zmlúv na neexistujúce osoby a na sociálne slabších klientov s nižšou úrovňou finančnej gramotnosti. Za týchto klientov platil istý čas poistné, aby sa vyhol štandardným kontrolám poisťovne a získal províziu.  Škoda spôsobená poisťovni bola vyčíslená na viac ako 2,5 mil. eur.“ Priemerná provízia na jednu zmluvu vychádza na 513 eur.

Generali  tvrdí, že odhalením podvodu poisťovňa dokázala zamedziť ďalším škodám a uchránila tak 1,4 mil. eur: „Poisťovňa Generali Slovensko tak pred ďalším protizákonným konaním uvedenej spoločnosti uchránila nielen klientov, ale aj celý poistný trh, nakoľko obvinený spolupracoval aj s inými poisťovňami.“

Jozef H. nie je zapísaný v registri

Jozef H. ktorý je podľa polície hlavou podvodu, uzatváral zmluvy ešte pred platnosťou zákona 186/2009 o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve. Jeho meno preto nenájdeme v registri NBS a nie je tam ani spoločnosť, ktorej je konateľom.  

Podvody sú bežné

Schéma, ktorú Jozef H. využíval, je známa poisťovniam i sprostredkovateľským spoločnostiam. Aj preto si poisťovne v zmluvách ošetrujú storná vyplácaných provízií. V prípade väčších sprostredkovateľských spoločností je častejším prípadom, že podvodná nie je celá sieť, ale len jednotlivec, či malá skupina. Škody v takom prípade znáša sprostredkovateľská spoločnosť, ktorá si ich následne vymáha od podvodníka. Na verejnosť prenikne len malá časť všetkých odhalených podvodov. Problémom je, že podvodní jedinci po odhalení prejdú k inej spoločnosti, ktorú opäť poškodia.

V Česku našli riešenie na tento problém v podobe takzvaného ELIXIRu. Podobne ako si banky v úverovom registri overujú serióznosť klientov, budú si môcť poisťovne a maklérske spoločnosti overiť históriu svojich agentov. Rovnako ako úverový register aj ELIXIR bude prevádzkovať spoločnosť Czech Credit Bureau. Jej výkonný riaditeľ Petr Kučera pre Investujeme.cz pripomenul, že iniciatíva prišla z ich strany: „Videli sme, že vo vzťahu medzi poisťovňami poskytujúcimi životné poistenie a sprostredkovateľskými sieťami existujú určité nešváry, ktoré by obe strany chceli riešiť. Na strane poisťovní sme vnímali potrebu viac riešiť reguláciu provízií a vracania provízií a dlhov, ktoré im vznikajú a na strane sprostredkovateľských spoločností sme videli, aspoň u niektorých, snahu viac sa očistiť a viac sebaregulovať, aby boli viac dôveryhodnými partnermi pre poistný sektor. Nakoniec sa ukázalo, že problém s vracaním provízií má nemalý rozmer aj pre sprostredkovateľské spoločnosti. V tej chvíli sme zistili, že spoločnosti, s ktorými sme hovorili, majú záujem takýto register vytvoriť.“

Ilustračné foto: sxc.hu.

  

 

 

3 odpovede na “Podvod banskobystrického sprostredkovateľa: Generali poisťovňu poškodil o 2,5 milióna eur”

  1. Rudi píše:

    V Generali sú naozaj dobrí, veď si podvod všimli už po 4872 zmluve. Zaujímalo by ma, koľko bolo medzi poistenými Onurov či Sandokanov.

    • Andrej píše:

      Onur ani Sandokan neboli podstatni. Podstatne boli super cisla v roku 2008. Vysoka strata v roku 2009 a vymena sefa poistovne v roku 2010.

  2. Tony píše:

    Fakt nechapam. Blbeckovia z Generali nedokazu rozlisit podvodnika od seriozneho a potom radsej budu robit problemy novym agentom s vyplacanim zaloh na provizie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *