Pondelok 23. októbra. Meniny má Alojzia

Poistenie: Slováci čakajú pomoc najčastejšie od rodiny

Pomoc v núdzi si treba predplatiť – jednoduchý princíp poistenia Slováci neveľmi poznajú. Viac ako polovica z nich si takto nechráni život ani majetok, najčastejšie ide o ľudí s nízkymi príjmami a vzdelaním. V prípade finančných problémov hľadajú pomocnú ruku v prvom rade v rodine, nasleduje štát a až na treťom mieste sú finančné inštitúcie. Pomoc od nich očakávajú najmä podnikatelia a ľudia s vysokoškolským vzdelaním.

Ešte stále je u nás pomerne populárne povedať, že poistenie je podvod. Čiastočne si za zlú povesť môžu nátlakovým prístupom mnohí poisťovací agenti a aj samotné poisťovne, ktoré vo svojich radoch (v profesnej asociácii) tolerujú aj členov s mimoriadne zlou povesťou v prístupe k poistnému plneniu. Napriek všetkému však aj nedávne záplavy potvrdili, že odmietnuť sa poistiť neznamená "vybabrať" s poisťovňou, ale sám so sebou.

Podľa reprezentatívneho prieskumu, ktorý pre ministerstvo financií realizovalo Centrum sociálnych výskumov Infostatu, má životné poistenie 45% respondentov a majetok si poistilo 42% oslovených. Poistenie si uzatvárajú najmä podnikatelia, vysokoškolsky vzdelaní a ľudia vo veku od 40 do 49 rokov.

Ako hlavný dôvod poistenie uvádzajú Slováci ochranu pred rizikami. Takýmto spôsobom uvažujú najmä podnikatelia, ľudia s vysokoškolským vzdelaním, obyvatelia Bratislavského kraja a respondenti vo veku od 30 do 39 rokov.

Poistiť sa nechcú, respektíve nemôžu, najmä nezamestnaní, respondenti so základným vzdelaním, dôchodcovia, občania starší ako 60 rokov, respondenti inej národnosti a trošku prekvapujúco aj ľudia žijúci v mestách od 50 do 100 tisíc obyvateľov a mladí od 18 do 24 rokov.

Straší nedostatočný príjem

Nie každý strach sa môže vyriešiť poistením. Slováci oslovení v prieskume sa najčastejšie (41%) obávajú nedostatočného príjmu. Na druhom mieste figuruje obava zo straty práce (37%), ktorá sa dotýka celej strednej generácie vo veku od 25 do 59 rokov, ďalej kvalifikovaných robotníkov, zamestnancov v súkromnom alebo verejnom sektore, nekvalifikovaných robotníkov a občanov so stredoškolským vzdelaním s maturitou. Podnikatelia, respondenti vo vekovej kategórii od 30 do 39 a zamestnanci v súkromnom alebo verejnom sektore túto obavu u seba pozorujú oveľa zriedkavejšie.

Pomoc najmä od rodiny

V ťažkej finančnej situácii by sa Slováci najčastejšie obrátili na rodinu, takúto pomoc očakávajú predovšetkým ekonomicky neaktívni občania, ľudia vo veku od 18 do 24 rokov, občania so základným vzdelaním alebo maturitou.

Od štátu a iných inštitúcií uprednostňujú pomoc najmä nezamestnaní, respondenti inej národnosti a oslovení so stredoškolským vzdelaním bez maturity.

Na banky a finančné inštitúcie by sa v prípade finančnej núdze obrátili najčastejšie podnikatelia, vysokoškolsky vzdelaní a ľudia vo veku 40 až 49 rokov

Text je pripravený s využitím grafov a informácií výskumu "Fungovanie jednotlivcov a rodín vo sfére peňazí" realizovaného Centrom sociálnych výskumov Infostatu pre Ministerstvo financií SR.

Ktorú formu životného poistenia uprednostňujete?

View Results

Loading ... Loading ...

3 odpovede na “Poistenie: Slováci čakajú pomoc najčastejšie od rodiny”

  1. Bryane píše:

    Za názor, že poistenie je podvod, nemôžu ani tak nepoctiví agenti, ako poisťovne sami, najmä tými malými písmenkami popísanými zadnými stranami poisťovacích zmlúv, ktorým neoruzmie ani sebepoctivejší agent. Sedí u vás v obývačke, snaží sa niečo lapotať, keď nedajbože príde k tomu, že potenciálny klient si zmluvu aj začne čítať. Na otázky nevie odpovedať a slušne vychovaný klient musí pozbierať všetky poznatky zo školení asertivity, kým sa mu ho podarí dostať z domu bez podpisu zmluvy, najmä ak je to, ako zvyčajne, priateľ, sused či nedajbože príbuzný. Ďalej treba dodať pár drobností o tzv. výpočte tzv. odbavného (nedočítate sa v zmluve), aj – najmä – o plnení. Mám osobnú skúsenosť s Kooperatívou – nastal čas plnenia presne podľa zmluvy. A nastal problém v rozdiele rovných 18000 SKK, ktorý nevedel vysvetliť nikto, až nakoniec zúfalá referentka Kooperatívy ma odkázala na oddelenie poistných matematikov, kde sa veľmi divili, že ich kontaktujem, lebo to vraj majú klienti zakázané…. Jedna vec je istá: o tejto skúsenosti som bezodkladne informovala všetkých mojich známych a deje sa to aj opačne. Dokonca poznám prípad, kedy sa pozostalí obrátili na právnika pri vymáhaní poistného plnenia zo životného poistenia… to už nepotrebuje komentár. Takže toľko k tým podvodom. Možno by pomohlo, keby sa poisťovne začali snažiť hrať na trhu fair play, ale 1. je to beh na dlhú trať po tejto pošramotenej povesti, 2. možno by poistenie muselo zaniknúť. Ak je pravda, že je postavené na podvodoch.
    Nuž, spoliehať sa na rodinu, ako to robili naši starí rodičia, snáď nebude až taká hlúposť.

    • no a co? píše:

      Váš příspěvek obsahuje tak málo konkrétních informací, že ho lze bez váhání označit za zcela zbytečný.

  2. Aspen píše:

    Vďaka za článok, ušetril mi čas.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *