Utorok 18. decembra. Meniny má Sláva

Poradcovia, ktorí si budujú kariéru len na hypotékach, si zakladajú na problém

podielové fondy

Predaj investícií ešte stále niektorí sprostredkovatelia zanedbávajú. Venujú sa radšej rýchloobrátkovým hypotékam. O tom, ako by sa distribúcia podielových fondov mohla vyvíjať v blízkej budúcnosti, a ako je to v susednom Rakúsku, sa rozprávame s Jakubom Křivanom, obchodným riaditeľom spoločnosti C-Quadrat.

 

♠ Ako sa bude podľa vás vyvíjať systém distribúcie investícií do podielových fondov?

V Rakúsku si napríklad veľa ľudí kupuje fondy napriamo bez poradcu a platia tak nižšie poplatky. No ľudia tam si už prešli nejakými skúsenosťami a majú väčšiu finančnú gramotnosť. Predpokladám, že aj u nás sa trh bude vyvíjať týmto smerom, no nie je to určite otázkou dní.

 

♠ Aj na Slovensku ale začala jedna z bánk tento rok predávať prostredníctvom štandardného internet bankingu investície do fondov bez poplatkov. Máte na mysli takéto služby?

Už aj u nás sú mladí ľudia, ktorí sa vedia zorientovať a sú na tom s ekonomickým prehľadom oveľa lepšie ako predchádzajúca generácia. Netvrdím, že to pôjde skokovito, ale pomaly bude potenciál pre priamy predaj investičných nástrojov rásť.

 

♠ V západnej Európe sa stále viac hovorí o trende robo advisory, teda o investičnom poradenstve prostredníctvom robotov. Dočkáme sa niečo podobného aj u nás?

Predaj je vždy o emóciách. Keby som mal rozhodnúť o investícií, asi by som nechcel, aby ma oslovoval nejaký robot. Necítil by som sa konformne. Dôveru vo mne vzbudzuje človek, nie automat. Takže aj keď je sú aktivity niektorých finančných inštitúcií na Slovensku prelomové, nemyslím si, že dlhodobo príde k revolúcii. Robo advisory nie je zatiaľ témou dňa, ale určite vhodným doplnkom pre určitú klientelu.

 

♠ Veľká časť predaja podielových fondov dnes prebieha cez finančných sprostredkovateľov. Napriek tomu tam potenciál nie je naplno využitý, pretože veľa z nich sa zameriava najmä na hypotéky. Prečo je to tak?

Myslím si, že poradcovia, ktorí budujú svoju kariéru len na hypotékach, si zakladajú na budúci problém. Hypotekárny boom sa totiž jedného dňa skončí. Pritom nie je nič ľahšie, ako predať klientovi s hypotékou aj sporenie. Chce to len nejakú námahu navyše. Treba byť cieľavedomý a edukovať sám seba, ako aj klientov. Sprostredkovateľ tak získa diverzifikovaný príjem a voči klientovi navyše vystupuje ako profesionál, pretože poskytuje komplexnú službu.

Jakub Křivan

 

♠ Mali by teda sprostredkovatelia na hypotéky podľa vás radšej zabudnúť?

To nie. Hypotekárny boom je tým najlepším nástrojom, ako si budovať portfólio investičných klientov. Poznám sprostredkovateľov, ktorí spravujú majetok klientov na úrovni bežnej pre privátneho bankára, takže to určite nie je nemožné.

 

♠ Ďakujeme za rozhovor.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *