Sobota 23. septembra. Meniny má Zdenka

Potrebujú finanční poradcovia vzdelaných klientov?

Blogy Peter Apolen 10.09.2013 | 10:57 5 komentárov

Nebolo by v záujme finančných poradcov predať produkt nerozhľadenému klientovi, ktorý podľahne šarmu poradcu a ani nevie, čo kupuje? Nebolo by oveľa jednoduchšie pracovať bez všetečných otázok a zamietavých reakcií klientov? Na prvý pohľad možno áno, no každý ostrieľaný poradca odpovie, že určite nie. Proces kúpy totiž nekončí uzavretím zmluvy, ale je podmienený i ďalšou spokojnosťou zákazníka. Inak sa úspešný obchod premení na nepriaznivú štatistiku pri najbližšom nájazde ďalšieho šarmantného poradcu.

O téme finančnej gramotnosti počujeme s menšími či viacerými prestávkami z viacerých strán. Podľa ostatného prieskumu Nadácie Partners napríklad až tri štvrtiny domácností si nerobia svoj rozpočet príjmov a výdavkov. Podľa prieskumu Slovenskej bankovej asociácie sú finančne gramotné len štyri percentá žiakov základných a stredných škôl.

Výsledky len potvrdzujú známy fakt, že finančná gramotnosť na Slovensku je nízka. Problém si uvedomujú poskytovatelia finančných služieb, tretí sektor i vláda. Chytajú sa teda kormidla. Existuje Nadácia Partners, ktorá sa snaží zvyšovať finančnú gramotnosť, podobnú náplň má iniciatíva Moja família spoločnosti OVB. Slovenská banková asociácia má projekt Viac ako peniaze. Isté kroky dokonca podniká i NBS.

No zatiaľ je to len chytaním mačky za chvost. Krok musí urobiť štát a venovať finančnému vzdelávaniu patričné miesto v učebných osnovách. Všetci žiaci totiž učia o stavbe tela. I keď len málo z nich sa stane lekármi, cieľom je mať prehľad fungovaní organizmu a jeho chorobách. Deti v škole drilujú gramatiku, aj keď sa len mizivé percento stane spisovateľmi alebo novinármi. No písať gramaticky a štylisticky správe patrí k základnej výbave bežného človeka.

Rovnako by to malo byť s finančných vzdelávaním. I keď sa nestanú všetky deti bankármi alebo ekonómami. No všetky budú v dospelosti riešiť nejaký finančný produktu. Či už si budú brať hypotéku, uzatvárať životnú poistku alebo hoci len šetriť na termínovanom účte. Finančná gramotnosť je teda nevyhnutnou výbavou dnešného človeka. Mal by si to uvedomiť i štát a nenechávať iniciatívu len na aktivistov a súkromné spoločnosti. Finančné vzdelávanie si zaslúži pevné miesto v učebných osnovách.

5 odpovedí na “Potrebujú finanční poradcovia vzdelaných klientov?”

  1. stano píše:

    urcite je pre financnych poradcov lepsie, ak je klient co mozno nakviac „tupy“, cize financne negramotny, lebo mu pekne nabulika, co potrebuje a klient mu podpise i to, co nechce… potom nech sa necuduju, ze im nikto nechce zdvihat telefon, alebo sa s nimi stretnut, lebo normalne rozmyslajuci clovek ich prekukne, hlavne tych, ktori robia cez OVB, Winnersgroup a im podobnych, s x ludmi som sa mal moznost stretnuti a nemaju ani sajnu, co vlastne ponukaju, resp ako by chceli pomoct, ako to oni proklamuju.

  2. FP píše:

    Stano, ak by ludia boli financne gramotni, tak by (dobrych) financnych poradcov/spros­tredkovatelov vyhladavali sami. Toto viem z praxe :) nie kazdy je taky neschopak ako tych par exotov co si stretol 😉

    • yowie píše:

      Od těch poradenských společností je to forma PR, nic jiného. V ČR jsme měli od Partners krotitele dluhů, kdy předlužené lidi tahali poradci z bryndy.

      V reálu ale za takovým klientem poradce nepůjde. Když má někdo dluhy a žije „z ruky do huby“, tak si téměř jistě nevezme životko ani investice, takže proč by tam poradce vlastně chodil? Z altruismu?

      Trochu bych si dovolil opravit nadpis článku:

      Vzdělaní lidé nepotřebují finanční poradce.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *