Nedeľa 29. novembra. Meniny má Vratko

Predaj mBank stroskotal. Zostáva vo vlastníctve Commerzbank

Banky Peter Apolen 12.05.2020 | 00:00 0 Komentárov

Klienti mBank mohli zostať po minuloročnej informácií o chystanom predaji banky zaskočení. Viacerí majú totiž ešte v pamäti online banky ako Zuno, AXA Bank, či ING Bank, ktoré neslávne odišli zo slovenského, prípadne stredoeurópskeho trhu. Nateraz však mBank žiadne zmeny nehrozia.

Klesla trhová hodnota banky

mBank zostáva v portfóliu Commerzbank a na jej fungovaní sa nič nemení. Nemecká Commerzbank zmenila plány. Aktuálne sa dcéry pôsobiacej v Poľsku, na Slovensku a v Česku zbaviť neplánuje. Je za tým viacero dôvodov. V prvom rade je to prepad trhovej hodnoty akcií mBank kótovaných na burze vo Varšave. Kým ešte na začiatku januára sa predávali po 400 zlotých (95 eur), aktuálne je to len 184,5 zlotého (40 eur). Trhová hodnota mBank sa tak za štyri mesiace prepadla o viac ako polovicu na 1,7 mld. eur.

Ďalším dôvodom je stroskotanie rokovaní so všetkými potenciálnymi záujemcami. O mBank mali záujem viaceré bankové skupiny z Poľska alebo zo zahraničia. Napríklad francúzska BNB, španielska Santander, holandská ING, či rakúska Erste Group. Postupne rokovanie vzdával jeden záujemca za druhým. Ako posledná to bola poľská banka Bank Pekao so štátnou spoluúčasťou.

Nočná mora úverov v švajčiarskych frankoch

mBank totiž skrýva viacero nášľapných mín. Jednou z nich je veľký objem úverov denominovaných v švajčiarskych frankoch. Poliaci si totiž po kríze z roku 2008 húfne brali hypotéky vo švajčiarskej mene. Dôvodom bolo oveľa nižšie úročenie. V roku 2015 sa však frank prudko posilnil a jeho hodnota je dnes viac ako dvojnásobná než v roku 2008.

Pre všetkých dlžníkov, ktorí majú príjmy v lokálnej mene, to znamená nárast splátok úverov vo frankoch. Iba ak… iba ak by súdy nerozhodli, že takéto úvery sú protizákonné a náklady na úrokové rozdiely majú znášať banky. To stalo v prípade Poľska, rovnako tak v Maďarsku a Chorvátsku.

Aj mBank má v súvahe takéto úvery a náklady na ne sa nedajú dostatočne kvantifikovať. Európsky súdny dvor v októbri minulého rok rozhodol, že úvery, ktoré boli dlžníkom poskytnuté „klamlivými praktikami“, sú neplatné. To, či sa to týka aj úverov mBank, musia rozhodnúť súdy v Poľsku. Posudzovať sa však budú prípady individuálne, nie paušálne.

V prípadoch, ktoré boli doteraz ukončené, dali súdy za pravdu klientom. Denník Handelsblatt píše, že mBank si musí na tieto účely pripraviť oveľa vyššie rezervy, ako pôvodne plánovala.

Politické riziko podnikania v Poľsku

Ďalším problémom je politické riziko. Poľsko nie je k zahraničným investorom práve prívetivá krajina. Hrozí tu riziko vládnych zásahov do podnikania. Poľská vláda sa už viac krát nechala počuť, že domáci bankový sektor, by mal byť v poľských rukách. Trhový podiel bánk s poľským majetkovým pozadím v krajine naozaj postupne narastá.

Poľské úrady kladú navyše zahraničným akcionárom rôzne prekážky, aby ich odradili od vyberania ziskov formou dividend. Tí tak nemôžu voľne nakladať s peniazmi zarobenými v Poľsku, čo ich odrádza od ďalšieho podnikania či vstupu na tento trh.

Z núdze cnosť

Nebol by to zmarený predaj, keby ho predávajúci neoznačil za múdre rozhodnutie. Commerzbank chcela pôvodne predajom svojho 69 percentného trhového podielu v mBank získať peniaze na realizovanie novej stratégie a s ňou súvisiacich investícií. Nemecká banka totiž čelí na domácom trhu ťažkej situácií spojenej s prepúšťaním a zatváraním pobočiek.

„Naša silná kapitálová pozícia nám dáva priestor zrealizovať stratégiu Commerzbank 5.0 a s ňou spojené investície aj bez predaja mBank,“ namieta však finančná riaditeľka banky Bettina Orloppová. Commerzbank sa tak podľa nej už zaobíde aj bez peňazí z predaja mBank.

Ďalším vysvetlením zrušeného predaja je súčasná koronakríza. „Je evidentné, že také hodnotné aktívum, akým je mBank, predáme len v prípade, že budú na trhu priaznivé podmienky. Situácia na kapitálovom trhu, ktorá je ovplyvnená koronakrízou, nám však nedovoľuje, aby sme dosiahli atraktívne ohodnotenie, ktoré by zodpovedalo skutočnej hodnote mBank,“ pridala ďalší dôvod B. Orloppová.

Úspešný príbeh mBank

mBank má na Slovensku zhruba 300 tisíc klientov. V minulosti však realizovala viac krát „nákup“ nových klientov formou štedrých odmien za otvorenie účtu. Nie je teda zrejme, aký podiel účtov je skutočne aktívne využívaných a aká je profitalibita banky na Slovensku. Zuno, ktoré zo Slovenska odišlo v roku 2016, sa k podobnému počtu klientov nedopracovalo ani z polovice. mBank preto treba oceniť za to, že koncept online banky dotiahal na Slovensku najďalej. Stala sa zároveň plnohodnotou bankou so službami ako investície vo fondoch a hypotéky.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial