Utorok 21. novembra. Meniny má Elvíra

Privátne bankovníctvo: Nadštandardné služby pre korunových milionárov

Čím dôležitejší klient, tým lepšiu starostlivosť potrebuje – toto pravidlo riadenia vzťahov so zákazníkom využívajú banky dôsledne. Pre svojich najbonitnejších zákazníkov vyčlenili najlepšie priestory, nadštandardný servis, a samozrejme potrebnú diskrétnosť.

Pre korunových milionárov…

Strata skutočne bonitného klienta bolí banku oveľa viac ako strata bežného jedinca s priemerným príjmom, aj preto si banky majetných zákazníkov doslova rozmaznávajú. Nie každý bohatý človek je však pre banku rovnako dôležitý. Finančné inštitúcie nezaujímajú drahé nehnuteľnosti či luxusné autá. Pre získanie nadštandadného servisu sú rozhodujúce disponibilné príjmy – hranicou sú šesťciferné úspory v eurách. 

Peter Bobik, riaditeľ odboru privátneho bankovníctva Tatra banky, upresňuje Štandardný objem likvidného majetku klienta pre vstup na privátne bankovníctvo je stanovený na 200 000 EUR. Samozrejme, platia určité výnimky.“ O podobnej hranici hovorí aj Radoslav Vavruš, riaditeľ privátneho bankovníctva Slovenskej sporiteľne: „Pri posudzovaní klienta, ktorý by mohol využívať služby privátneho bankovníctva berie Slovenská sporiteľňa do úvahy výšku celkových finančných aktív, ktorými klient disponuje, ako aj celkový potenciál pre ich ďalší rast. Minimálny objem pre poskytovanie produktov a služieb sa pohybuje rádovo v státisícoch eur.“ ČSOB majú minimálnu hranicu nastavenú na 165 969,59 eur – v korunách je 5 miliónov. Podľa riaditeľa Privat Bankingu Petra Cesnaka to však neznamená, že klient nezíska nadštandard aj s menšími úsporami: „Bolo by však krátkozraké, keby sme sa venovali len klientom, ktorí už za touto hranicou sú a oslovujeme aj potenciálnych klientov, kde je možné očakávať, že takýmito prostriedkami budú v dohľadnej dobe disponovať.“

Absolútna diskrétnosť a kvalifikované poradenstvo  

Podľa Petra Cesnaka  je jedným z najdôležitejších benifitov privátneho bankovníctva diskrétnosť: „Pobočky privátneho bankovníctva sú oddelené od bežných retailových pobočiek. Klienti využívajú diskrétny vstup do rokovacej miestnosti. Účty privátnych klientov sú vedené pod kódovým číslom a k zostatkom aj pohybom na týchto účtoch má prístup len obmedzený okruh pracovníkov privátneho bankovníctva. Pracovníci PB ani v rámci vnútornej komunikácie nepoužívajú meno klienta.“ Klient navyše nemusí banku vôbec navštíviť: „Na želanie za ním prídeme aj domov alebo na pracovisko.“

Od banky však klient očakáva v prvom rade zhodnotenie úspor. Radoslav Vavruš zo Slovenskej sporiteľne hovorí, že: „Osobitné služby pre klientov privátneho bankovníctva sú najmä v poskytnutí poradenstva kvalifikovaným a profesionálnym tímom privátnych bankárov, ktorí hľadajú pre klientov riešenia na uspokojenie ich vysoko individuálnych potrieb. Neoddeliteľnou súčasťou je poskytnutie komplexných služieb v rámci investičného poradenstva, diskrétnosť v podobe osobitného pracoviska pre privátnych klientov a flexibilita pri poskytovaní služieb. Banka poskytuje svoje produkty a služby v rámci udelenej bankovej licencie.“

Ako dopĺňa Peter BobikTatra banky, ak to klient požaduje, poradia mu napríkladaj pri nákupe umenia: „P opri klasických  investičných témach a aktualitách sa rozoberajú aj investičné parametre rôznych umeleckých diel, keďže ich priamo vystavujeme a obmieňame v našich špecializovaných priestoroch v Bratislave. Širšie informácie o diele sprostredkuje klientovi na požiadanie samozrejme priamo fundovaný zástupca vystavovateľa. Rovnako sme v spolupráci s externými partnermi pripravili pre našich klientov aj poradenstvo ohľadne špecializovanej starostlivosti o ich automobily, či konzultačné služby v oblasti akvizícií, konsolidácie a predaja  firiem.“

Koľko stojí privátne bankovníctvo?

Privátne bankovníctvo je založené na individuálnom prístupe ku klientovi a individuálne sú podľa Radoslava Vavruša zo Slovenskej sporiteľne aj poplatky: „Poskytovanie produktov a služieb privátneho bankovníctva je súčasťou bankových obchodov, ktoré sú spoplatňované. Ich výška závisí od celkového objemu majetku v správe banky ako aj druhu poskytovaných produktov a služieb.“ Ako dodáva Peter BobikTatrabanky: Služby privátneho bankovníctva sú spoplatňované paušálne podľa druhu využívaného servisu, pričom sa uplatňuje samozrejme aj určitá miera individuality nastavenia podmienok spoplatňovania.“

Pre banky je mimoriadne atraktívne spravovať celý majetok klienta, profitujú najmä z jeho investičných aktivít. Peter Cesnak ČSOB tvrdí: „Základné služby privátneho bankovníctva sú bezplatné a to isté platí aj pre výhodný produkt Privátne konto od celkového objemu spravovaných prostriedkov 331 939,19 €/10 mil. Sk. V prípade Privilegovaných a individuálnych portfólií je s klientom dohodnutá tzv. výnosová odmena v percentách z aktuálne dosiahnutého výnosu portfólia. Ostatné poplatky súvisiace s nákupom, správou a predajom cenných papierov sú  uvedené v sadzobníku poplatkov.“

Individuálny prístup aj pre bežného klienta?

Vzbudiť v klientovi pocit, že je pre banku výnimočný, je z marketingového pohľadu účinné. Aj preto majú banky spôsob ako individuálny prístup ponúknuť aj bežnej retailovej klientele. Samozrejme, na primerane nižšej úrovni. "Osobného bankára" či jeho ekvivalent tak môže získať aj klient s mierne nadpriemerným príjmom. Rozhodne sa však v takomto prípade nedá hovoriť o privátnom bankovníctve.

4 odpovede na “Privátne bankovníctvo: Nadštandardné služby pre korunových milionárov”

  1. Duro píše:

    Sme radi, ze nas mate radi pre peniaze, tvrdi v reklame Tatrabanka. V tomto pripade to plati naopak, klienta maju radi pre peniaze. Zaujimalo by ma, ako oznamuju klientovi, ze uz nema dost penazi, aby mohol vyuzivat ich privatne sluzby.

  2. Michal píše:

    Banky vždy poradia klientovi iba svoje produkty. Rozumne uvažujúci človek má podľa mňa okrem privátneho bankára aj finančného poradcu.

    Medzi klientami privátneho bankovníctva sú určite mnohí športovci a umelci, ktorí o financiách nevedia nič a sú vďační za každú radu. Ale som presvedčení, že majetní ľudia, ktorí sa k peniazom dostali vďaka biznisu, hľadia na takéto služby bánk, slušne povedané, opatrne.

  3. Juraj Kačuriak píše:

    Vážení čitatelia,

    sám posobím v sfére privatného bankovníctva v ČR ako aj na SK už dva roky. Na moje očakávania každý bonitný klient je presvedčený, že sa jeho „banka“ stará o jeho financie najlepšie. Avšak stači jedna schodzka a je jasné, že klient, ktorý má uložené finančné prostriedky v SR alebo ČR obecne je pripravovaný o velmi zaujímavé zárobky za „pasivne investovánie“. V momentalnej situácii som schopný na trhu ponúkňuť 10% istý výnost (k dnešnemu dňu p.a.).

    Dalšie dotazy prosím na juraj.kacuriak@seznam.cz … na diskusi nejspis odpoveded nebudu.

    JK

  4. Clem píše:

    Pan Kačuriak se prezentuje jako zkušený poradce 🙂 Je to student a začal to dělat teprve nedávno (počátek května 2009). Nemá žádné zkušenosti, jen tlumočí, co mu ostatní nakukají. Na mě dělá dojem už jen to, jak člověk vypadá (abych mu mohla svěřit své peníze). On? Mladý flouteček a frajírek, co říká jen naučené fráze. Byla jsem s ním na jedné takové schůzce…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *