Streda 18. októbra. Meniny má Lukáš

Provident: Vďaka novej legislatíve evidujeme pri niektorých produktoch pokles i o 20%

Do platnosti vstúpili viaceré legislatívne zmeny upravujúce podnikanie nebankových spoločností. Napríklad povinnosť poskytnúť úver v bezhotovostnej forme. Od apríla navyše budú môcť podnikať len na základe licencie od NBS. Jedna z najväčších spoločností na trhu – Provident Financial už teraz eviduje po zavedení zmien pokles obchodov. Viac o dopadoch novej legislatívy hovorí jej konateľ Aleš Janku.

  • Minulý rok bol schválený balík do platnosti balík opatrení, s cieľom  regulovať podnikanie nebankových spoločností.  Ako ho teraz s odstupom času vnímate?

Nemáme problém prispôsobiť sa a rešpektovať právne normy v každej krajine, kde Provident pôsobí. Inak to nie je ani na Slovensku. Udiali sa zásadné zmeny, ktoré mali prispieť k lepšej ochrane klientov pred nekalými praktikami spoločností, ktoré často podnikajú na hrane zákona alebo mimo neho.

Reálne však negatívne zasiahli práve zákazníka, nie však firmy v takzvanej šedej zóne, ktoré, bohužiaľ,  nijako neodradili od ich biznisu, práve naopak. Zmeny v legislatíve, tie schválené i v procese sa naplno prejavia až v nasledujúcich mesiacoch.

ales-janku_1

  • V čom vidíte pozitíva a ktoré zmeny v zákonoch považujete z tohto pohľadu za kľúčové?
        

Práve regulácia prostredníctvom licencovania, ktoré sme viac ako pred rokom aj navrhovali, jednoznačne oddelí zrno od pliev, trh sa sprehľadní a stane sa stabilnejším. Predpokladám, že po zavedení licencií ostane na našom trhu asi štvrtina hráčov.

Spoločnosť s licenciou Národnej banky Slovenska bude pre klientov jasným ukazovateľom, že ide o férového a spoľahlivého partnera.  Vítame aj povinnosť používať nebankový úverový register. Popri našom skóringu zákazníka budeme mať tak kompletný prehľad o jeho zadlžení, a to nám pomôže pri schvaľovaní žiadostí o pôžičku.

  • Ako sa premietli tieto legislatívne opatrenia do vašej obchodnej praxe?

Klientov Providentu najviac ovplyvnil zákaz poskytovania hotovostných pôžičiek. Od našich obchodných zástupcov po schválení pôžičky už nedostanú peniaze na ruku, ale prostredníctvom poštovej poukážky alebo bankového prevodu. Môže sa to javiť ako úplne bezproblémové. Poznáme však našich klientov a tí potrebujú peniaze ihneď a čakanie na prevody financií v banke alebo doručenie poukážky v ich prípade často situáciu nerieši.

Niektorí nemajú ani bankový účet, alebo ho majú a nepoužívajú ho. Navyše s týmito úkonmi súvisia aj ďalšie poplatky. Niektorí z našich zákazníkov, ktorým tento spôsob, čo predlžuje reálny čas o tri-štyri dni, kedy dostanú peniaze do rúk nevyhovuje, sa obrátia na firmy či jednotlivcov, čo reguláciu jednoducho nedodržiavajú.

  • Čo obmedzenie času, kedy môžete kontaktovať klientov?

Ďalším opatrením legislatívcov, ktoré sa priamo dotýka zákazníka, je zákaz telefonovania a osobnej návštevy klienta po 18.00 hodine a cez víkend, pokiaľ o to nepožiada sám klient. Teda práve v čase, keď je po práci a môže sa nám venovať. Náš 130-ročný obchodný model stojí na obchodných zástupcoch, ktorí si počas doby splácania pôžičky vytvoria s klientom veľmi úzky vzťah. Navštevujú ich každý týždeň, aby videli, ako domácnosť reálne žije, aké má problémy a vedia tak pomerne skoro zachytiť i riziká, ktoré by mohli viesť k problémom so splácaním.

Ak takáto situácia nastala, vedeli sme sa bezplatne dohodnúť na splátkovom kalendári. V našom záujme je, aby klienti neboli neúmerne zadlžovaní, a práve pri osobných návštevách vidíme, ako naozaj žijú. Takýto skóring nemá žiadna banka. Naozaj neplatí, že požičiame každému.

  • Ako sa tieto dve opatrenia, teda zákaz hotovosti a kontaktovania vo vymedzenom čase, ako sa premietli do obchodných výsledkov?

V objeme novoposkytnutých sme zaznamenali pokles , v niektorých oblastiach až o 20 percent. Obmedzenie kontaktu so zákazníkmi sa negatívne prejavuje na tom, že sa s nimi nemôžeme dohodnúť na splátkovom kalendári. Dôsledok toho je nárast neplatiacich zákazníkov.

  • Licenciu, ktorá bude povinná od začiatku apríla, nebude jednoduché získať. Aké konkrétne podmienky treba splniť?

Podľa návrhu povolenie na poskytovanie spotrebiteľských úverov bude obmedzené alebo neobmedzené. Pri tom obmedzenom žiadateľ nebude môcť za rok poskytnúť spotrebiteľské úvery za viac ako 10 tis. eur. Pre udelenie povolenia bez obmedzenia musí byť veriteľ eseročka alebo akciová spoločnosť s dozornou radou a základným imaním minimálne 500-tisíc eur.

To môže špekulantov odradiť povinnosť preukázať pôvod tohto imania a finančných zdrojov, z ktorých sa budú poskytovať spotrebiteľské úvery. Navyše veriteľ musí zachovať výšku základného imania po celý čas poskytovania spotrebiteľských úverov.

  • Ako vnímate presun právomocí zo SOI na NBS?

Je dôležité, že sa finančné služby sa dostanú pod jednotný dohľad, čo môže skvalitniť celý finančný trh. Bez pochyby NBS zabezpečí vysoko odborný a kvalitný dohľad.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *