Pondelok 23. októbra. Meniny má Alojzia

Prvýkrát u klienta: 8 najčastejších chýb nových poradcov

Sú mladí, draví a veria si. Prešli úvodnými školeniami a v ich diároch sa objavil prvý termín návštevy u klienta. Aj keď vo väčšine prípadov majú svojho tútora, určite sa im podarí urobiť nejakú chybu. Na to, aby na chybu nováčika nedoplatil klient, má dohliadať tútor. Ale, kto upozorní nováčika na chyby, ktoré poškodia jeho samého? Ponúkame zoznam rád vychádzajúci z najčastejších chýb.

1. Nenaleťte na dobrý výzor na dlh

Imidž je pri finančnom sprostredkovaní mimoriadne dôležitý. Niet pochýb, že finančný sprostredkovateľ by mal prísť na stretnutie s klientom v obleku, nikde však nie je napísané, že oblek musí stáť 400 alebo viac eur a na ruke musia svietiť hodiny za minimálne tisíc eur. Najmä ak sa doterajší príjem čerstvého sprostredkovateľa z finančného biznisu pohybuje okolo nuly.

Začínať kariéru vysokými dlhmi za luxusný imidž nie je dobrá vizitka pre človeka, ktorý o sebe tvrdí, že ostatných učí hospodáriť s peniazmi. Čas na drahé oblečenie a luxusné módne doplnky je až po prvých vysokých zárobkoch.

2. Pozor na presnosť a výzor

Aj keď sme si už vysvetlili, že oblek nemusí byť super luxusný, celkový dojem musí pôsobiť upravene a nech sú hodinky akékoľvek, samozrejmosťou je dochvíľnosť.

3. Klient nemá rád pseudoodbornosť

Veta: čo neviem, to obkecám, mohla fungovať na strednej škole, ale v skutočnom živote klient prázdne reči klient rýchlo odhalí. Nikto nemôže byť odborníkom na všetko a finančná oblasť je priveľmi široká. Ak neviem odpovedať na odbornú otázku klienta, tak si ju zapíšem a odpoveď mu poviem pri ďalšom stretnutí. Ak o téme veľa neviem, nebudem si vymýšľať pochybnú odpoveď, ktorá ma môže znemožniť. Sám radím klientom, aby si ťažkými otázkami testovali poradcov. Kto si za každú cenu vymýšľa odpovede, lebo sa bojí povedať neviem, rozhodne nepôsobí dobre.

Poradca síce má právo povedať neviem, ale nemalo by sa tak stať pri základných otázkach. Dôležité je neustále samovzdelávania a dobrý rozhľad.
Určite nepôsobí profesionálne ak sa sprostredkovateľ tvári ako odborník, ale nepozná meno ministra financií.

4. Podceňovanie sa je rovnako nebezpečné ako preceňovanie

Sú to dve veľké chyby, ktoré môže poradca urobiť. Ak preceňuje svoje schopnosti, klient ho skôr či neskôr odhalí a po zásluhe s ním vyrazí dvere. Rovnako nebezpečné je však aj priveľká skromnosť a podceňovanie sa. Ak ešte nechcete ísť za klietmi, pretože sa bojíte vlastnej nedostatočnej pripravenosti, uvedomte si, že vonku je veľa ľudí s oveľa menšími znalosťami, ktorí takéto obavy nemajú a veselo radia, aj keď nemajú o čom.

Prečítajte si

5. Ostaňte človekom

Ste finančným profesionálom, ale takisto človekom. Naučte sa viesť príjemné rozhovory a získajte si náklonnosť klienta. Rozhodne ho neobťažujte svojimi problémami, ale ukážte, že rozumiete starostiam bežných ľudí.

6. Testovať na rodine je tabu

Ruky preč od vlastnej rodiny. Toto je už desiatky rokov jedna z najväčších chýb finančných a poisťovacích poradcov. Ešte sa poriadne nevyznajú vo svojom remesle a už chcú radiť ľuďom, na ktorých im najviac záleží. Väčšinou to aj radia náboroví manažéri: začnite u svojich blízkych, aby ste sa v domácom prostredí otestovali. Podľa mňa je to jedna z najväčších chýb.

Viem, že to myslíte dobre a že za vami stojí tútor, ktorý dohliada na správnosť vašich rád. Ale predsa len, ak ešte nie ste vo finančnom biznise doma, „neohrozujte“ svojimi radami najbližších. Myslite na to, že ak sa pomýlite nielenže spôsobíte finančnú ujmu, ale zároveň môžete trvalo naštrbiť rodinné vzťahy. A za to predsa nestojí.

7. Nepredávajte podľa posledného školenia

Prvé produktové školenia, ktoré absolvujete, vás výrazne ovplyvnia. Veď to je ich cieľom, predať čo najviac. Pristupujte k tomu, čo si vypočujete kriticky a konfrontuje informácie napríklad na internetových fórach. Ak sa priveľmi necháte uniesť produktovým školením a klientovi pár hodín na to predáte „úžasný produkt“, môže sa stať, že o pár dní, keď absolvujete ďalšie školenie, sa za svoju predchádzajúcu radu budete hanbiť.
Nezabúdajte: pristupujte k školeniam triezvo a konfrontujte získané informácie.

8. Nepýtajte si odporúčanie za nič

Ešte ste klientovi nič neporadili a už máte odvahu pýtať si odporúčanie? Aj keby ste takéto odporúčanie získali, nebude mať žiadnu cenu. „Hej dal som mu tvoje číslo, ale to len tak, pošli ho niekam,“ je veta, ktorá najčastejšie nasleduje po takomto type referencií. Referencia získa na hodnote, len ak ste odviedli dobrú prácu. V takom prípade sa nový kontakt na váš telefonát teší.

Ilustračné foto: sxc.hu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *