Streda 24. január. Meniny má Gejza

Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah. 

Lakmusovým papierikom, ktorý by mal určiť, či má klient navštíviť pobočky finančnej inštitúcie, alebo radšej vyhľadať skúseného a nezávislého finančného sprostredkovateľa, sú priority. Teda situácia, ktorú aktuálne klient potrebuje riešiť.

Rozhodujú krátkodobé a dlhodobé ciele

„Finančného agenta vyhľadávajú klienti, ktorí chcú riešiť svoje potreby komplexne a dlhodobo. To znamená chcú si vyriešiť svoju životnú situáciu a zabezpečiť sa do budúcnosti napríklad uzatvorením životného či investičného poistenia. Aby sa mohli správne rozhodnúť, potrebujú získať viac informácií a poradiť sa so „živým sprostredkovateľom“, ktorý pozná ich situáciu, potreby aj očakávania do budúcnosti.

Sprostredkovateľ sa navyše vie klientovi prispôsobiť aj časovo, často mu vie poskytnúť poradenstvo a pomoc v prostredí svojho domova. Kľúčom je tu dôvera klienta a tá sa buduje dlhodobo,“ hovorí Lucia Muthová, hovorkyňa spoločnosti Allianz – Slovenská poisťovňa.

Na druhej strane, nikto asi nebude napríklad kvôli víkendovému výletu do hôr hľadať finančného sprostredkovateľa, ale navštívi pobočku poisťovne, alebo využije jednoducho predaj cez internet.

Pobočky sa stali domovom pre produkty, ktoré chcú ľudia uzatvoriť hneď a nevyžadujú si individuálny prístup, ale skôr tabuľkové postupy. „Na služby pracovníkov na pobočkách sa obracajú klienti skôr pri uzatváraní produktov, ku ktorým nepotrebujú také množstvo informácií. Ide najmä o cestovné poistenie, či zákonné poistenie vozidla,“ potvrdzuje L. Muthová.

Rovnaká situácia je napríklad pri riešení krátkodobého úveru, či už cez kreditnú kartu, alebo povolené prečerpanie. No napríklad hypotéka je už produkt podstatne komplexnejší, ktorý je navyše často potrebné kombinovať aj s ďalšími službami, väčšinou s viacerých finančných inštitúcií.

Platí to aj pri refinancovaní úverov. U nezávislého finančného sprostredkovateľa dostane klient širokú paletu možností a získa sprievodcu celým procesom vybavenia hypotéky.

Hlavný rozdiel však je v tom, že viazaný finančný agent – pracovník banky, či poisťovne, predkladá ponuku zloženú výhrade z produktov jedinej finančnej inštitúcie. Finančný sprostredkovateľ – podriadený finančný agent, predkladá klientom výber z produktov od viacerých poisťovní, bánk, či investičných spoločností.

Známkou odbornosti sú referencie

Pre niekoho môže byť výhodou, že ponuka finančného sprostredkovateľa je širšia a komplexnejšia a pozostáva z produktov viacerých firiem. Niekto ale môže mať podozrenie, že jeden človek nie je schopný skutočne obsiahnuť detaily všetkých produktov na trhu. „Pracovník na pobočke síce nemá v portfóliu takú širokú ponuku, no zasa pozná konkrétne produkty a ich špecifiká detailnejšie,“ hovorí Martin Višňovský, člen predstavenstva NN Životnej poisťovne a NN dôchodkových spoločností.

Má to však háčik. Ňou je fluktuácia. Častokrát na pobočkách sedia mladí predajcovia, ktorí chcú splniť predajné limity bez ohľadu na želanie klienta. Na druhej strane sú podobní ľudia aj v radoch finančných sprostredkovateľov. Niektorí predávajú konkrétne produkty podľa šablóny, alebo dokonca podľa výšky provízie. Podľa čoho sa teda rozhodnúť?

Juraj Piták, predseda predstavenstva FISPRO, na otázku, kedy je lepšie ísť za pracovníkom do pobočky finančnej inštitúcie odpovedá: „Keď sprostredkovateľovi neverím, že mi vie vybaviť najvhodnejšie riešenie. Na druhej strane, je otázne, či sa dá veriť aj informáciám, ktoré dostanem vo finančnej inštitúcii. Podľa nášho prieskumu tomu tak vždy nie je. Najlepšie je, ak máte na poradcu niekoľko dobrých odporúčaní. Vtedy by som išiel vyslovene za ním.“

Veľkou výhodu konkrétnych finančných poradcov sú teda skúsenosti a dobré referencie. Tie sa obvykle viažu skôr na kvalitného sprostredkovateľa, ako na pracovníka za okienkom. Ako hovorí Ivica Chačaturianová, prokuristka a riaditeľka odboru vzdelávania a vzťahov s verejnosťou spoločnosti OVB Allfinanz Slovensko, „ešte stále sa väčšina ľudí radí najmä s rodinou a známymi“.

„Na trhu je vyše 4 000 produktov. Orientovať sa v nich a v spôsobe, ako fungujú, je pre bežného človeka nemožné. Banka odporúča ľuďom vlastné produkty, zatiaľ čo človek by si mal vyberať z viacerých dobrých riešení na celom trhu – a v tom mu pomôže práve finančný agent,“ konštatuje. Vybrať si preto človeka, ktorému môžete na základe referencií a osobnej skúsenosti dôverovať, je na nezaplatenie. 

Jedna odpoveď na “Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?”

  1. Radoslav Onderišin píše:

    Vzhľadom na to, že sprostredkovateľ nielenže je nezávislý a vždy vyberá z viacerých ponúk, má tak či tak niekoľko bezkonkurenčných výhod oproti akémukoľvek pracovníkovi banky, poisťovne, stavebnej spoločnosti, či správcovských spoločností.

    Výhody a rozdiely : 1. nezávislosť t.j. vždy vyberie z viacerých možností kde zohľadní cenu, ale aj prislúchajúce podmienky, preto nie vždy najlacnejšie je aj najlepšie 2. individuálny prístup t.j. rieši s klientom len to čo potrebuje . . . neponúkne napr. starej pani akciový fond, alebo sporenie do poistenia vo veku 60 – rokov . . . 3. dlhodobosť : vždy keď sa niečo na trhu udeje nové, čo môže klientovi ušetriť a zarobiť tak sa ozve, takže kľudne môže táto spolupráca fungovať aj doživotne :-) 4 . šetrí čas a peniaze, pretože ak by mal človek si sám všetko “ obehať “ a potom doma porovnať . . . aj by chuť prešla 5. pracuje pre klienta, nakoľko je to súkromná služba t.j. mal by byť 1. a posledný cez ktorého prejdú všetky ponuky s ktorými sa klient stretne a jedine tak by mohol mať človek zabezpečenú tú vysnívanú službu, mať nezávislého finančného sprostredkovateľa

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *