Stvrtok 19. októbra. Meniny má Kristián

Silná psychika nie je len vrodená vlastnosť, dá sa vybudovať

Každý sa už určite niekedy dostali do bodu, ktorý otestoval jeho mentálnu silu. Buď to bolo hľadanie novej práce, problémy vo vzťahu, či nejaká vážna rodinná udalosť. Niekto však dokáže problémami preplávať bez väčšej ujmy a už smeruje k novým métam, ale iný uviazne a nevie sa pohnúť ďalej. Ponúkame niekoľko rád, ktorými sa oplatí inšpirovať od psychicky silných ľudí.

V čase krízy musí každý individuálne ukázať svoju vnútornú silu a pohnúť sa ďalej. Znamená to, pozrieť sa na veci z iného uhla, učiniť rozhodnutie a mať disciplínu ho presadiť.  

Ak ste si práve povedali, že to dokáže len pár vyvolených, nie je to pravda. Vnútornú silu je možné získať. Znamená to tvrdú prácu na sebe, kontrolu vlastných emócií a pevnú vôľu. Inšpiratívny môže byť pohľad na ľudí, ktorí už psychicky silný sú. Tam, kde iní vidia neprekonateľné bariéry, oni vidia výzvy.

Keď v roku 1914 napríklad vyhorela do tla továreň Thomasa Edisona a s ňou i niekoľko jeho prototypov, škoda dosiahla 23 miliónov dolárov. Odpoveď vynálezcu však bola optimistická: „Vďakabohu, všetky chyby zhoreli. Teraz môžeme začať pracovať načisto.“

Táto reakcia je príkladom mentálnej sily. No vidieť príležitosti a konať, keď sú ostatní v beznádeji, sa dá naučiť. Existuje niekoľko zvykov, ktoré zvyšujú pevnosť charakteru. Toto sú vlastnosti psychicky silných ľudí:

Emocionálna inteligencia

Táto vlastnosť je základom a jadrom vnútornej sily človeka. Nemôžete byť tvrdí bez schopnosti plne porozumieť a vysporiadať sa s negatívnymi emóciami. Na rozdiel od IQ je však emocionálna sila (EQ) flexibilnou vlastnosťou, ktorú je možné vlastným úsilím a snahou zlepšiť. Ide o prácu s vlastnými emóciami. Prieskum ukázal, že to zvláda len jedna tretina ľudí.

Dôvera vo vlastné sily

„Keď si myslíte, že môžete alebo že nemôžete, v oboch prípadoch máte pravdu.“ – Henry Ford

Vaše vnútorné nastavenie má silný efekt na vašu schopnosť uspieť. Sebavedomí ľudia majú lepšie pracovné výsledky a aj sociálne väzby. No musí ísť o skutočné sebavedomie, nie falošné, ktorým sa len pokúšame maskovať vnútornú neistotu.

Sebavedomie sa buduje praxou. Robte teda niečo v čom ste dobrí a dosahujete výsledky. Nedávajte si však príliš vysoké méty, ale postupne, krok po kroku, realizujte svoj plán. Keď sa vám to podarí, uvidíte, ako vaše sebavedomie porastie. A bude sa prenášať i do iných oblastí vášho života.

Neutralizujte toxických ľudí

Práca s náročnými ľuďmi je frustrujúca a vyčerpávajúca. Silní ľudia ich však dokážu manažovať. Kľúčom k úspechu je dokázať kontrolovať ich emócie. Ak je interakcia s „toxickými“ ľuďmi nevyhnutná, pristupujte k nej čo možno najviac racionálne. Tlmte ich hnev a frustráciu a nedovoľte, aby spôsobili chaos.

Rešpektujte však postoje a názory týchto ľudí, nechoďte s nimi do konfrontácie, ale hľadajte to, čo máte spoločné. Nájdete tak aj uspokojivé riešenie vašej úlohy. Buďte však pripravení i na prípadné napätie. V takom prípade ho musíte sami stlmiť a nenechať preniesť na ostatných.

Chopte sa šance

Silní ľudia sú flexibilní a schopní neustále sa prispôsobovať situácii. Vedia, že strach zo zmeny je hlavnou paralyzujúcou hrozbou pre úspech. Naopak prijímajú ponúkané šance. Vyžaduje si to mať otvorenú myseľ a ruky pripravené na príležitosti. 

Keď naopak zmeny ignorujete a robíte veci stále po starom, smerujete k stagnácii a teda k úpadku. Koniec koncov, stále platí, že robiť tú istú vec stále dokola po starom a očakávať pritom lepší výsledok je bláznovstvo.

Vedieť povedať nie

Výskumy ukazujú, že čím viac ťažkostí máte s tým, povedať nie, tým viac zažívate stres, vyhorenie, dokonca i depresiu. Silní ľudia vedia, že povedať nie je zdravé a rozumné.

Keď je to potrebné, vyhýbajú sa frázam ako „Nemyslím si, že by som mohol,“ alebo „Nie som si celkom istý“. Jednoducho povedia sebavedomo nie. Ide o zachovanie schopnosti plniť si svoje súčasné poslanie, a vedieť si koncentrovať svoje vlastné sily na dosiahnuteľné ciele. Nie je to však v rozpore s predchádzajúcim bodom. Znamená to povedať nie úlohám, ktoré sú nad vašu kapacitu, nie novým myšlienkam, nápadom, postupom.

Umenie ovládať svoj strach

Strach brzdí prirodzené reakcie a triezve uvažovanie. Naopak navodzuje reflexívne správanie a preto treba voči nemu bojovať.

Najlepším spôsobom je hľadať neustálu mieru medzi zabúdaním a pamätaním si. Príliš veľa zabúdania spôsobí, že svoje chyby budete opakovať stále dookola. No príliš veľa pamätania si znamená, že sa budete báť vystrčiť nos i z vlastného bytu, aby sa vám nestalo niečo zlé. Treba si preto pamätať všetky neúspechy, no zabúdať na bolesť, ktorú priniesli.

Cesta k úspechu je dláždená neúspechom

Ten, kto tvrdí, že sa nikdy nepopálil, klame. Každý neúspech nás smeruje na správnu cestu k cieľu. Najväčšie vynálezy, alebo umelecké diela vznikli práve vo fáze hlbokej frustrácie.

Byť pozitívne naladený

Nenechajte vašu myseľ poznačiť nezdarom. Hľadajte vo všetkom to pozitívne. Keď sa fixujete na problémy, vytvárate okolo seba negatívnu energiu a stres, čo sú prekážky úspechu.

Neporovnávajte sa s okolím

Stanovte si vlastné méty úspechu. Nedovoľte, aby vám ich nanútil niekto iný. Žiarlivosť a závisť z vás vyciciavajú energiu. Tí, ktorí sú úspešní, nedovolia, aby im ich pocit šťastia niekto ukradol. Nemôžete síce vypnúť kritické komentáre okolia, no nepripúšťajte si ich k telu.

Nekritizujte

Vyvarujte sa kritickým komentárom na adresu iných. Silní ľudia si uvedomujú, že každý je majstrom v niečom inom. Nepotrebujú teda zhadzovať niekoho, aby sa oni cítili dobre. Namiesto toho si získavajú okolie pochvalami.

Nezabúdajte na fyzické cvičenie

Cvičenie nepomáha len pri udržaní zdravia, ale má vplyv i na psychiku. Nezabúdajte, že sa pri ňom vytvára endorfín – teda hormón šťastia, zvyšuje vaše sebavedomie a pomáha budovať sociálne kontakty.

Nezanedbávajte spánok

Počas spánku sa z nášho mozgu odbúravajú látky, ktoré sa v ňom zhromažďujú počas dňa. Je to jediný spôsob, ako ich odtiaľ dostať preč. Káva nepomáha. Spánok preto zlepšuje inteligenciu, schopnosť koncentrácie a učenia sa. Ku kvalitnému spánku dnes dokážu pomôcť napríklad smart náramky, alebo hodinky, ktoré neustále monitorujú vašu aktivitu. Vedia vás napríklad zobudiť vo fáze plytkého spánku, tak aby ste sa hneď po zobudení cítili fit a plní energie.

Odpúšťajte

Pocit krivdy je negatívna emócia a ako taká má väčší vplyv na ukrivdeného, než na vinníka. Nenechajte si preto uškodiť dva krát. Odpustite a pohnite sa ďalej. Nenávisť a zlosť sú emocionálni paraziti, ktorí dokážu zničiť život.

Ak ste sa rozhodli na sebe pracovať, neustávajte. Psychická sila nie je darom len pre vyvolaných, ale dá sa vybudovať.

Odporúčania k tomu, ako dosiahnuť emocionálnu silu sú inšpirované radami amerického autora a terapeuta Dr. Travisa Bradberryho.

2 odpovede na “Silná psychika nie je len vrodená vlastnosť, dá sa vybudovať”

  1. Monika píše:

    Dobrý deň,
    odkaz na pána doktora nehovorí o ničom, nieto o nejakých jeho radách a extrémne podobný článok je na tejto stránke: http://www.zby­nekmlcoch.cz/in­formace/vztahy/psycho­logie-vztahy/lide-se-silnou-osobnosti-15-pravidel-ktera-uznavaji, preto by ste mohli dať relevantnejší odkaz na zdroj informácií. Ďakujem.

  2. Peter píše:

    Dobry den Monika,
    ako je uvedene v clanku, inspiraciou bola praca americkeho terapeuta Dr. Travisa Bradberryho. Kto ma zaujem si ju nastudovat, moze napriklad na jeho verejne dostupnej stranke http://www.talentsmar­t.com. Zdroj, ktory uvadzate Vy, mi urcite nepouzivame. Otazka by asi mala smerovat na pana Zbynka Mlcocha…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *