Utorok 07. apríla. Meniny má Zoltán

Služby bánk nevyužíva 12% Slovákov

Banky Redakcia 25.09.2012 | 00:00 0 Komentárov

Za posledných päť rokov narástol na Slovensku počet klientov bánk o vyše pol milióna. Kým v roku 2007 malo klientský vzťah s bankou 81% populácie, v súčasnosti je to už 88%. Vyplýva to z analýzy spoločnosti GfK. Za zvýšením penetrácie je demografický vývoj, rástol totiž aj počet obyvateľov v produktívnom veku.

Z výsledkov prieskumu vyplynulo, že Slováci si vo väčšine prípadov vystačia s jednou bankou. Dve banky využíva necelá pätina. Vzťah s viac ako dvoma bankami majú len 4% populácie.

Na slovenskom trhu majú najsilnejšie postavenie dlhodobo tri banky: Slovenská sporiteľňa, VÚB Banka a Tatra banka, ktoré majú podchytených viac ako 80%. Čo sa týka konkrétnych produktov, najviac rozšíreným produktom je osobný účet, ktorý zaznamenal v posledných desiatich rokoch najdynamickejší rast. Kým v roku 2003 vlastnilo na Slovensku osobný účet 59% obyvateľov Slovenska, v súčasnosti je to až 80%. „Klesá využívanie vkladných knižiek a rastú sporiace účty. Potenciál na využívanie úplne nových produktov je hlavne medzi mladými ľuďmi,“ hovorí Rastislav Kočan, ktorý v regióne CEE vedie aktivity v sektore finančných služieb na pozícii GfK Regional CEE Executive.

Penetrácia bankových klientov v CEE

gfk-sept-2012

Penetrácia bankových služieb rastie v celom regióne strednej a východnej Európy, aj keď, ako vyplýva z analýzy, rast sa prudko zastavil zhruba v roku 2008, rastúce tendencie bolo možné badať opäť v priebehu minulého roka. Zatiaľ čo v krízovom roku 2008 malo v priemere nejaký typ vzťahu s bankou 74% populácie regiónu CEE, do roku 2011 toto číslo narástlo na 80%, čo znamená, že na Slovensku je penetrácia bankových služieb nadprierná. Rastislav Kočan tento trend komentuje: „V tejto oblasti sa dá očakávať kontinuálny vývoj – napríklad Poľsko má obrovský potenciál, keďže takmer tretina jeho obyvateľstva ešte stále nemá žiadny typ bankového vzťahu. Pre porovnanie, na Slovensku nie je klientom banky už iba 12 percent obyvateľstva starších ako 15 rokov.“

Ak sa bližšie pozrieme na využívanie konkrétnych produktov v rámci CEE, napríklad na počet bežných účtov v bankách, môžeme si všimnúť podobný vývoj, ktorý sa dá porovnať s trendom podielu bankovej populácie. Kým vývoj penetrácie bežných účtov medzi bankovými klientmi sa v roku 2008 prudko spomalil, neskôr sa opäť zvýšil, a to z 41% v roku 2008 na 47% v roku 2011.

Druhým indikátorom opätovného oživenia je vlastníctvo platobných kariet. Hoci je princíp „hotovosť vládne“ ešte stále v strednej a východnej Európe rozšírený, penetrácia platobných kariet sústavne rastie až na súčasnú úroveň, kedy každý druhý obyvateľ regiónu CEE môže platiť za svoje nákupy nejakým druhom platobnej karty. Lukas Thumser, Regional CEE Deputy hovorí: „Vývoj na rozvíjajúcich sa trhoch v tomto regióne čoraz viac ovplyvňujú externé faktory a preto sa v posledných rokoch výrazne spomalil. Je to výsledok rastúcej medzinárodnej ekonomickej integrácie medzi finančnými trhmi, hoci zásadný proces rastu a dobiehania v rámci celého regiónu strednej a východnej Európy sa meniť nebude.“

Ilustračné foto: sxc.hu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *