Piatok 24. novembra. Meniny má Emília

Spotrebiteľské združenie najviac pomáha klientom s nebankovými pôžičkami

15. marec patrí už tradične spotrebiteľským právam. V tomto roku je nosnou myšlienkou férové využívanie finančných služieb. Podľa Združenia slovenských spotrebiteľov sa tejto oblasti týka necelá pätina všetkých sťažností. Najväčší problém majú Slováci s nebankovými pôžičkami.

Ako vysvetľuje prvý podpredseda združenia Josef Lounek, spotrebiteľov ktorí uverili ponuke výhodnej pôžičky, je viac v regiónoch s vyššou nezamestnanosťou: „Najviac problémov nesúvisí s poisťovníctvom, tak ako to bolo v minulosti, ale okruh problémov sa orientuje na záväzky vyplývajúce zo spotrebiteľských pôžičiek, predovšetkým nebankových subjektov.“ Napriek tomu, že platí zákon o spotrebiteľských úveroch , ktorý má obmedziť úžeru, nebankové spoločnosti ho obchádzajú:  „Rôznymi doplnkovými obmedzeniami a sankciami dochádza k prekračovaniu. Keď si spotrebiteľ vezme pôžičku 5 tisíc eur, tak nedostane túto sumu, ale len 4300 eur, pretože nebankový subjekt si hneď strhne tri splátky vopred, už v tomto je spotrebiteľ poškodený. Na druhej strane, keď prichádzajú agenti do domácnosti, tak lákajú spotrebiteľov medovými motúzmi na to, že pol roka nebudú platiť poplatky a potom budú veľmi nízke splátky.“

Skutočnosť však býva iná a spotrebitelia hľadajú pomoc v ochranných združeniach: „Naše možnosti sú značne obmedzené, my sa môžeme oboznámiť so zmluvami, kde vyčíslime jednotlivé záväzky, aby sme zistili, či ide o prekročenie zákonného hraničného limitu. Všeobecné podmienky majú 4-5 strán a spotrebiteľ si ich nemá šancu podrobne preštudovať. Často podľahne tlaku, uverí a nechá sa nachytať. My môžeme pomôcť len vtedy, keď zmluvy prekračujú rámec zákona, to znamená, že nie sú dostatočne vyvážené a silne poškodzujú spotrebiteľa.“

Veľa prípadov končí na súde, podľa Josefa Louneka je dobré, že od minulého sú spotrebiteľské žaloby oslobodené od poplatku, čo zvyšuje možnosť spotrebiteľov brániť sa.

Nehnuteľnosť je už ťažšou korisťou podvodníkov

V minulosti sa stávalo, že dlžníci prišli o strechu nad hlavou aj pre relatívne malú požičanú sumu. Dnes je ich ochrana vyššia: „Od roku 2008 nie je možný zabezpečovací prevod vlastníckeho práva, škoda, že to prišlo tak neskoro,“ hovorí výkonný riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov Miroslav Tulák a dodáva, že ešte stále doznievajú niektoré prípady: „Sme vedľajším účastníkom konania, keď si jedna rodina požičala 900 tisíc korún, založila byt a podpísala bianco zmenku, byt vlastne previedli a keď nemohli splácať, tak ich deložovali. Už to bude šesť rokov a doteraz to nie je vyriešené.“

Aktuálnym hitom nepoctivých finančníkov je, že nebanková spoločnosť sľubuje pôžičku, jej poskytnutie však podmieňuje predchádzajúcim uzatvorením poistenia. „Skončí to tak, že klienti podpíšu poistnú zmluvu a pôžičku nedostanú. Je to určite podvod, je to zámerne tak urobené,“ myslí si M. Tulák. Príčinu problémov vidí v nízkej finančnej gramotnosti. 

M. Tulák pripomína aktivitu Ficovej vlády, ktorá chcela vytvoriť systém ochrany spotrebiteľa na finančnom trhu s ročným rozpočtom asi 2,5 milióna eur. "To nie je efektívny spôsob, je jasné, že to bolo urobené, aby kopa politicky spriaznených ľudí mala dobré fleky. Mali by sme mať to, čo majú v Česku – dlhové poradenstvo. Je to spotrebiteľské združenie a banky sa spojili a veľkoryso to financujú." Na Slovensku bránia podľa neho rozsiahlejším aktivitám občianskych združení ich obmedzené rozpočty.

TIP redakcie

Vypočujte si názory predstaviteľov Združenia slovenských spotrebiteľov na ochranu spotrebiteľa na finančnom trhu. Ak sa vám video nezobrazilo, kliknite sem.

 

Požičali by ste si od nebankového subjektu?

View Results

Loading ... Loading ...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *