Streda 21. augusta. Meniny má Jana

Správa bankového ombudsmana: Slováci sa nevyznajú vo finančných produktoch

Od septembra 2007 dohliada na spory klientov s bankami „bankový ombudsman“. Inštitút zriadila Slovenská banková asociácia. V správe o činnosti ombudsmana za minulý rok sa môžeme dočítať aj to, že klienti nečítajú zmluvy a vo finančných produktoch sa veľmi nevyznajú.

Ombudsman má riešiť spory, nie je však všeliekom na problémy. Ako píše vo výročnej správe banková ombudsmanka Eva Černá: "Pri každom individuálnom podnete sa Bankový ombudsman snaží nájsť riešenie v spore dvoch strán: bankový subjekt – spotrebiteľ, ktoré by bolo akceptovateľné pre obe strany sporu bez nutnosti obrátiť sa na súd. Činnosť ombudsmana má však iba charakter odporúčaní, ktoré nie sú pre banky právne záväzné, čo znamená, že ombudsman spory nerozhoduje, ani nenahrádza rozhodovaciu činnosť súdov Slovenskej republiky alebo rozhodcovských súdov."

Podľa štatistík v minulom roku dominovali problémy s čerpaním a splácaním úverov: „Tieto prípady sa však dajú rozdeliť do dvoch kategórii. Na prípady kedy sa klient snaží včas riešiť svoju situáciu a rovnako vyvíja úsilie, aby sa dohodol s bankou, a na prípady, keď ľudia z nepochopiteľných dôvodov svoju situáciu s bankou nijako neriešia a zobudia sa až keď banka odstúpi od zmluvy, prípadne dôsledky nekomunikácie takéhoto dlžníka už rieši niektorá iná spoločnosť, na ktorú banka svoju pohľadávku postúpila.“

Prehľad podnetov týkajúcich sa hypotekárnych a spotrebných úverov:

  • podmienky čerpania a splácania hypotekárnych úverov
  • správnosť postupu banky pri stanovovaní výšky úrokovej sadzby na hypotekárnom úvere pri jej pravidelnom prehodnocovaní v zmysle zmluvných podmienok
  • správnosť výpočtu úroku resp. celkovej splátky na úvere
  • postup banky pri účtovaní úrokov, resp. splátky úveru
  • podmienenosť vedenia bežného účtu počas trvania úverového vzťahu
  • správnosť záznamu v úverovom registri Slovak Banking Credit Bureau
  • zabezpečovanie právnych inštitútov pri hypotekárnych úveroch (záložné právo, ručitelia, zmenky)
  • postup banky pri spracúvaní povinnej zmluvnej dokumentácie k úveru, resp. dokumentácie pre účely katastrálneho konania
  • možnosti alternatívneho splácania úveru prostredníctvom upraveného splátkového plánu v prípade, že dlžník nie je z rôznych dôvodov schopný splácať (takmer 25 % všetkých oficiálne evidovaných podnetov, týkajúcich sa úverov)

Prehľad podnetov pri platobnom styku a operáciách s platobnými kartami:

  • správnosť postupu pri realizácii platobného príkazu a zahraničného platobného príkazu
  • dôvody nezrealizovania tuzemského alebo cezhraničného platobného príkazu, resp. dôvodov neúmerne zdĺhavej realizácie prevodu
  • postup banky pri pripisovaní peňažných prostriedkov zasielaných zo zahraničia
  • platby uskutočnené odcudzenou kreditnou kartou
  • doručovanie platobných kariet
  • výber hotovosti z bankomatov
  • platby prostredníctvom Internetu

Prehľad podnetov pri bežných účtoch, účtoch majiteľov cenných papierov, termínovaných vkladoch a vkladných knižkách:

  • postup banky pri zrušení bežného účtu
  • právne nároky majiteľov vkladných knižiek
  • postup banky pri výplate vkladu z vkladnej knižky
  • povolé (resp. nepovolené) prečerpania na účte

Problémové investovanie

Finančná a hospodárska kríza zmenila pohľad na investičné produkty. Nie všetci klienti totiž dokázali rozlíšiť či bol výnos len odhadovaný alebo garantovaný. Ako hovorí Eva Černá: „Na Bankového ombudsmana sa v tejto súvislosti obracajú najmä klienti, ktorí majú pomere nízku úroveň finančnej gramotnosti (prevažnú časť tvoria ľudia v dôchodkovom veku), kde po krátkom rozhovore s nimi okamžite zisťujeme, že často vôbec nepochopili podstatu investovania do podielových fondov a ani fakt, že každá investícia je spojená s určitým rizikom, a že aktuálna výnosnosť fondu sa vždy odvíja od momentálnej situácie na finančných trhoch a od zvolenej investičnej stratégie.“

Klienti nepochápu rozdiel medzi podielovými fondami a termínovanými vkladmi: „Klienti vložili do podielového fondu svoje úspory, pretože podielový fond sľubuje vyšší výnos ako by mali na vkladnej knižke, či bežnom termínovanom vklade, no vôbec si neuvedomili a neuvedomujú, že v tomto prípade nejde o klasický vklad s „veľmi dobrým“ výnosom, ale o rizikové investovanie, kde tento výnos nie je garantovaný, ale závisí od vývoja na finančnom trhu.“

Slovákom chýba finančná gramotnosť

Podnety a sťažnosti klientov sa týkajú rôznych bankových produktov, často však majú spoločného menovateľa: „Naďalej zostáva najčastejším dôvodom problémov klientov skutočnosť, že takmer nečítajú svoje zmluvy, nepoznajú svoje práva a povinnosti, ktoré im vyplývajú zo zmluvných vzťahov uzavretých s bankou. Klienti sa často nevedia rozhodnúť pre vhodný produkt a nechápu samotnú podstatu produktu, do ktorého vložili, či investovali svoje finančné prostriedky“, zdôrazňuje Eva Černá.

Problém finančnej gramotnosti si uvedomuje aj Predseda Klubu ekonomických analytikov a hlavný ekonóm UniCredit Bank Ján Tóth"Myslím si, že sa veľmi málo robí na základných a hlavne stredných školách. Finančná negramotnosť vystavuje riziko pre osobné financie. Súvisiaca ekonomická negramotnosť už má aj celospoločenský dopad, pretože uľahčuje víťaziť populistickým politikom, ktorí nemajú úprimnú snahu zlepšiť veci verejné."

Podľa prezidenta Salve Group Petra Krištofoviča to však nie je len slovenský problém: "Pozorujeme rovnaký stav v okolitých krajinách. Riešenie je – inovovať celý systém školstva na Slovensku a zaradiť medzi povinné predmety znalosť základov osobných financií. Najlepším dôkazom boli problémy okolo nebankových subjektov – keby ľudia mali vedomosti, nikdy nedajú peniaze nebanke."

Ako vnímate činnosť bankového ombudsmana?

View Results

Loading ... Loading ...

4 odpovede na “Správa bankového ombudsmana: Slováci sa nevyznajú vo finančných produktoch”

  1. Michal píše:

    Ombudsman potrebuje legislativne paky na banky.

  2. SPARROWHAWK píše:

    Slovaci sa nevyznaju vo financnych produktoch vdaka bankam, ktore neobjasnuju a komplikuju tieto
    produkty a sluzby a tak sa v nich nikdo nevyzna a uvedie ho to do omylu. Banky to robia nezrozumitelne a nepriehladne – nic sa neda porovnat aje v tom galimatias…

  3. Icinko píše:

    Všade sa rozpráva o tom aby v prípade že keď nie je z čoho splácať úver dal čím skôr klient vedieť banke. Ja som bol 1 rok nezamestnaný a keď som teraz požiadal o odklad splátok na 2-3 mesiace bolo i povedané že nesplňam podmienky.To nie je dostačujúci dôvod? Potom čo je dôvod na to?? Všetko sú to len prázdne reči a záleží asi len na úradníkovi v banke ako sa vyspí!!!!

  4. Ondrej píše:

    Jasné, že sa Slováci vo finančných produktoch nevyznajú. Dôležité sú vysoké provízie za predaj a blbec Slovák zaplať. Však Fincetrum?!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *