Utorok 16. január. Meniny má Nataša

Ste úspešní a napriek tomu, nie celkom šťastný? Prečo je to tak

„Za peniaze si šťastie kúpiť nemôžete, no šťastie vám môže pomôcť stať sa bohatým“ – Jim Loehr, autor publikácie Sila angažovanosti. Cítite sa niekedy tak, že vám niečo chýba? Niečo čo by vás robilo šťastnejšími? Zvonku pôsobíte ako ukážka úspechu, no vo vnútri sa necítite perfektne. Mysleli ste si, že úspech vám prinesie uspokojenie, no teraz máte pochybnosti. Je čas to zmeniť. Tu je niekoľko odpovedí na otázku, prečo vám pocit šťastia uniká i keď sa všetko vo vašom živote darí.

1. Prijali ste prototyp šťastia niekoho iného

  • Už máte dobré auto a chcete ešte lepšie?
  • Rozmýšľate o vstupe do privátneho exkluzívneho klubu?
  • Rozmýšľate o drahšom dome, i keď ten váš je perfektný?
  • Máte skvelého partnera, no nemôžete prestať kritizovať jeho drobné prehrešky?

Pravdepodobne chcete viac pretože ste kúpili imidž úspechu a šťastia v reklame alebo lacnom filme. Žiaľ ich cieľom je predať nádej na šťastie, aby ste vy otvorili svoju peňaženku a míňali.

Riešenie: Nesledujte reklamy a ideály perfektného života. Keď nie ste šťastní teraz, potrebujete odhaliť skutočné dôvody, prečo je tomu tak, ešte predtým ako sa rozhodnete minúť ďalšie peniaze, zmeniť stav alebo presťahovať sa. Odpovedajte si naozaj úprimne na to, čo skutočne tkvie za vašim pocitom nenaplnenia a neuspokojenia. Odpovede môžu byť niekde celkom inde ako ich hľadáte.

2. Správate sa stále ako na strednej

  • Porovnávate sa stále s okolím?
  • Striedate autá, domy alebo partnerov pretože, to robia i vaši rovesníci?

Chcieť sa vyrovnať okoliu a cítiť sa členom partie je normálne. Pocit spolupatričnosti je totiž silne zakorenená ľudská potreba. Potrebujete cítiť, že ste členom tímu, spoločenstva, rodiny. Keď si niekto v okolí kúpi niečo nové, cítite potrebu držať s ním krok. Keď náhodou nestihnete pripomína vám to totiž pocity odmietnutia a poníženia, ktoré ste možno zažili na strednej škole. To je jedným z dôvodov, prečo cítite potrebu držať tempo z ľuďmi naokolo.

Riešenie: Nájdite si inú partiu. Takú, ktorá nie je zameraná na materiálne veci, no viac sa zameriava na to medziľudské vzťahy a spokojnosť.

3. Neviete ako sa nadviazať dlhodobé vzťahy

  • Cítite sa osamelo, i keď máte veľa kontaktov na sociálnej sieti?
  • Túžite mať skutočných priateľov, ktorým sa môžete zdôveriť s tajným prianiami, pocitmi alebo obavami?

V skutočnosti sa veľa vašich známych cíti tak osamelo ako vy a tiež túži mať  skutočných priateľov. Chcú len stretnúť niekoho s kým sa môžu dôverne rozprávať.

Riešenie: Stretávajte sa. Pozvite na kávu alebo obed známych, ktorých chcete poznať lepšie. Nebojte sa byť úprimní a otvorení. Zdieľajte svoje myšlienky. Pýtajte sa. Vyjadríte tým záujem.

4. Naháňajú vás démoni minulosti

  • Cítite kvôli niekomu, že stále nie ste dosť dobrí?
  • Pokúšate sa stále niekomu niečo dokázať?
  • Komu sa snažíte dokázať svoju cenu? Matke? Otcovi? Súrodencovi? Starším spolužiakom? Učiteľovi, ktorý si na vás zasadol?

Vaša cesta k úspechu môže byť podvedome pokusom ukázať svoju cenu. Je to preto, že najdôležitejšou túžbou človeka je získať si uznanie a mať pocit uspokojenia. Takže každý má snahu vedome, alebo podvedome ukázať „Pozri, som dosť dobrý a dôležitý.“

Riešenie: Spoznávajte samých seba a pokúste sa zistiť, kde sa berie vaša túžba byť úspešný. Ak je za tým potreba niečo niekomu dokázať, posilnite svoje sebavedomie tým, v čom ste naozaj dobrí. Ak sa vám podarí uvedomiť si svoju skutočnú hodnotu, dá vám to povolenie spomaliť tempo a cítiť sa šťastní.

5. Ste v emocionálnom väzení

  • Bojíte sa, že sa budete cítiť ako babrák, keď požiadate niekoho požiadať o pomoc?

Stigma spojená s vyhľadaním profesionálnej pomoci, bráni v pokroku. Postoj – „Viem sa s tým vyrovnať sám,“ nemusí byť úspešný. Môžete sa s tým vyrovnať v štýle hollywoodskej definície šťastia – nakupovaním vecí. Alebo sa s tým môže vyrovnať prílišným pitím, jedlom a zastieraním skutočných pocitov. No len si tým sami ublížite. Nevysporiadané  emóciami môžu viesť k zdravotným problémom ako rakovina, problémy so srdcom, štítnou žľazou, obezita alebo autoimúnne ochorenia. Zničí to samozrejme sociálne väzby a znemožní plnohodnotný život.

Riešenie: Keď sa nemôžete vyrovnať s problémami sami, nebojte sa vyhľadať poradu alebo kouča. Stačí sa informovať o odborníkoch vo svojom okolí. Práca s psychikou sa zbavila v posledných rokoch stigmatizácie z minulosti.

6. Veríte, že šťastie sa už už dostaví

  • Stačí, keď zarobí o trochu viac peňazí a budem šťastný.
  • Keď si konečne kúpim svoj vysnívaný byt alebo dom, budem šťastný.
  • Keď budem mať príťažlivého, sexy partnera, budem šťastný.
  • Keď konečne zhodím tých pár kíl, budem šťastný.

Keď si myslíte, že peniaze, status alebo materiálne vlastníctvo sú pre vás lístkom k šťastiu, ste na zlej ceste. Budete sa cítiť skvelo dočasne a potom sa vrátite do pôvodného stavu nespokojnosti. Následne presvedčíte samých seba, že predchádzajúci cieľ nebol dosť veľký. Takže lístkom k blaženosti bude určite ten ďalšia méta. Platí, že musíte mať cieľ, no vaše šťastie nesmie byť na tento cieľ naviazané. Šťastní musíte byť predtým ako tento cieľ dosiahnete.

Riešenie: Keď nie ste šťastný teraz, na ceste k cieľom, vstúpte do seba a opýtajte sa samých seba, čo z minulosti vám bráni v pocite šťastia, prečo potrebujete k tomu pocitu niečo zvonku.

7. Nemáte sa radi bezpodmienečne

„Si perfektný taký, aký si.“ Kto sa môže pozrieť do zrkadla a povedať si to?

Keď sa nedokážete mať radi, vedzte, že to je to hlavná príčina pocitu nespokojnosti. Psychológ a kouč Wayne Dyer povedal: „Nepritiahneš si do svojho života, čo chceš. Dostaneš čo, čo si.“

To čo ste, je funkciou toho, čo je vašom podvedomí. To je zodpovedné na 90 percent zodpovedné za to, ako sa vám bude dariť. Keď je vaše podvedomie naplnené pocitmi: „Som lúzer, som tučný, nikdy nebudem taký dobrý ako môj brat,“ takéto negatívne myšlienky vysielajú negatívnu energiu a tá od vás odpudzuje ľudí.

Keď odpustíte sami sebe, energia, ktorú vyžarujete bude pozitívna a vy budete šťastnejší. Ostatných sa tak budú na vás lepiť ako včely na med. Podmienkou je teda úcta k sebe samému, ale samozrejme nie v narcistickej miere.

Ako na sa dá zmeniť negatívne vnímanie samého seba? Odhalením a vyliečením negatívnych spomienok. Tie môžu byť malé, napríklad vo forme nevhodného správania spolužiakov, až po veľké vo forme vážneho citového alebo fyzického zneužívania. Vráťte sa späť do bolestivých spomienok, do pocitov hanby, odmietnutia a bezcennosti. Tie vás brzdia na ceste k šťastiu.

Keď sa necítite naplnený napriek svojim úspechom, je viac ako pravdepodobné, že vás drží pri zemi práve minulosť. Keď sa snažíte potláčať toxické spomienky, tie nakoniec vždy vyplávajú na povrch a ťahajú vás ku dnu. Oslobodením je preto odpustenie si.

Autorka je motivačná trénerka v USA.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *