Sobota 21. septembra. Meniny má Matúš

Sú obavy o budúcnosť finančného sprostredkovania opodstatnené?

Najnovšia štatistika distribúcie poistenia v Európe ukazuje, že banky majú v niektorých krajinách dominantnú a v niektorých významnú úlohu pri predaji životného poistenia. Majú sa teda sprostredkovatelia obávať o svoje pozície na trhu?

Francúzsko, Taliansko i Španielsko sú krajiny, kde väčšinu životného poistenia už roky predávajú bankové domy. Nebolo tomu tak však vždy. V minulosti mali väčšinový podiel sprostredkovatelia. Zlomovým obdobím ale boli deväťdesiate roky, kedy sa začala regulácia odvetvia a taktiež sa finančné inštitúcie začali navzájom kapitálovo prepájať. Zrazu začalo byť jednoduchšie predávať poistky cez banky, a ich siete, ako udržiavať predajné kanály poisťovní.

Jedným z dôvodom bolo to, banky sa ocitli v jednej finančnej skupine spolu s poisťovňami, čo bol dôvod na úpravu, či skôr zjednotenie, distribučných kanálov. Zaujímavé však je, že banky nejavili záujem o predaj každého poistenia. Vyberali si len životné poistenie. Tento jav sa na Slovensku udomácnil v minulom desaťročí.

Napriek tomu, si netreba myslieť, že banky hrajú prvé husle v každej krajine. V Nemecku majú napríklad vybudovanú veľmi dobrú pozíciu nezávislí sprostredkovatelia, vo Veľkej Británii sú to zase klientom platení poradcovia. Holandsko sa zas môže pochváliť alternatívnymi distribučnými kanálmi. Jednoznačný trend k presunu klientov od sprostredkovateľov k bankám sa teda pozorovať nedá. Navyše, banky predávajú primárne životné poistenie, kým v neživotnom stále dominujú ostatné distribučné kanály. Strach z presunu klientov od sprostredkovateľov do bánk sa teda javí ako neopodstatnený.  

sprostredkovanie-v-europe

No ďalšie obavy plynú sprostredkovateľom, popri bankách, z nástupu možnosti kupovať poistenie on-line. Už dnes sa u slovenských poisťovní považuje za štandard možnosť kúpiť si cestovné poistenie alebo PZP na stránkach poisťovní. Len niekoľko poisťovní má však ponuku širšiu. Zatiaľ teda nie je možné kliknutím na tlačidlo uzavrieť zmluvu životného poistenia. Je však pravdepodobne iba otázkou času, kým sa tak stane. V zahraničí v tomto smere vidieť už prvé lastovičky.

V súvislosti s online predajom však sme už teraz svedkami nového trendu. Stále viac na popularite naberajú porovnávacie portály a kalkulačky. Ide o sústredenie viacerých ponúk na jednom online mieste, čo umožňuje rýchle porovnanie a aj uzavretie zmluvy z tepla domova. I tu však ide najmä o jednoduchšie porovnania, pri ktorých je porovnanie možné. Pri životnom poistení, kde existuje množstvo rôznych pripoistení, tabuľku, v ktorej by boli zoradené viaceré produkty, zostaviť nie je možné.

Aktuálne však na slovenskom trhu pribudla napríklad kalkulačka rizikového životného poistenia. Tá síce ešte neumožňuje priamo nákup, no je prvým krokom k jeho realizácii.

Autor je analytikom portálu FinančnáHitparada.sk.

3 odpovede na “Sú obavy o budúcnosť finančného sprostredkovania opodstatnené?”

  1. Michal píše:

    Osobne si nemyslim, ze finančné produkty sa budú niekedy predávať inak ako cez poradov. Je len na legislatíve, či sa budú volať sprostredkovatelia, poradcovia, alebo prepážkoví pracovníci. :) Takže hurá, poďme všetko regulovať.

  2. peter píše:

    nejde o názov ale spôsob. sám mám skúsenosti s tým, že ma niektorí ľudia využívajú iba na vysvetlenie produktov a myslia si, že si to kúpia výhodnejšie. preto aj ja vidím budúcnosť v platenom poradenstve a samoobsluhe finančných produktov. Neznamená to však, že všetci tak budú robiť, len počet ľudí tak uvažujúcich sa výrazne zvýši.

  3. Michal píše:

    Suhlas. Lenze k platenemu poradenstvu, je este v hlavach ludi – spotrebitelov, dlha cesta. Ked si vsetci dnes myslia, ze to je zadarmo. :)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *