Nedeľa 22. októbra. Meniny má Sergej

Súdy prekvapujú: Podpísali ste nevýhodnú zmluvu? Stále máte šancu

Český vrchný súd v Prahe priniesol prelomové rozhodnutie. Investičný sprostredkovateľ nesie zodpovednosť za chybnú investíciu klienta a musí ho čiastočne odškodniť. V rovnakom čase prenikla ne verejnosť informácia, že bežný trader zo Senice vylákal od klientov 10 miliónov eur a sľúbil, že ich zhodnotí na FOREXe mesačne o 5 až 8%. Oba prípady sú z pohľadu klientov investičných služieb mimoriadne dôležité.

Nie je obchodník ako obchodník

Až 220 klientov uverilo bežnému traderovi, že ich peniaze dokáže na FOREXom trhu zhodnotiť mesačne o 5 až 8%, celkovo mu zverili 10 miliónov eur. Obchodovanie menových párov však bolo nad sily 33-ročného muža a aj keď by peniaze klientom rád vrátil, nemá aké. Na prípad upozornili v pondelok Hospodárske noviny (platený prístup cez PIANO). Výsledkom je viacero trestných oznámení na obchodníka, jedno z nich podala aj NBS.

Na prípade je zaujímavé, ako zarážajúco naivní boli jednotliví investori. Nielenže v 21. storočí uverili v zhodnotenie na úrovni Horizontu, BMG či AWG (viac ako 60% p. a.), navyše svoje peniaze zverili subjektu, ktorý podnikal mimo regulácie a tým aj bez povinnosti mať primeraný kapitál.  

Prečítajte si

To, že využívanie služieb regulovaného subjektu má svoje výhody, pritom len nedávno potvrdilo rozhodnutie pražského vrchného súdu.

Český súd: Investičný sprostredkovateľ musí čiastočne odškodniť klienta 

Vrchný súd v Prahe preniesol zodpovednosť za chybnú investíciu na investičného sprostredkovateľa. Ten musí klienta čiastočne odškodniť. „Vychádzali sme z toho, že zákon o podnikaní na kapitálovom trhu je úplne jednoznačný. A určuje povinnosti ako obchodníka s cennými papiermi, tak toho  investičného sprostredkovateľa, ktorý slúži hlavne na ochranu zákazníka,“ citoval sudkyňu Danielu Menclovú portál Investujeme.cz.

Klient sa však dočká len odškodnenia vo výške 20% vzniknutej straty. Časť zodpovednosti za investíciu súd pripísal aj jemu: „Bolo rozhodnuté, že je tam daná ako zodpovednosť investičného sprostredkovateľa, tak aj toho zákazníka,“ oznámila sudkyňa.

Rozhodnutie pražského súdu je prvé a mimoriadne dôležité. Naznačuje totiž, že vypisovanie investičného dotazníka nie je samoúčelné. Vzhľadom na príbuznosť legislatív v európskych krajinách sa môžeme podobného rozhodnutia dočkať aj v slovenských podmienkach.

Na investičných sprostredkovateľov to kladie nové nároky, zlá rada ich môže dobehnúť aj s odstupom niekoľkých rokov. Aj preto je z pohľadu klienta dôležité spolupracovať iba s regulovanými subjektmi. Zdá sa totiž, že nešťastní klienti tradera zo Senice sa možnosti využiť legislatívnu ochranu dobrovoľne vzdali pre vidinu (ne)garantovaného zisku.

Vrátanie poplatku za úverový účet prekročilo nemecké hranice

To, že rozhodnutie súdov občas prekvapí, potvrdzuje aj nedávne rozhodnutie obvodného súdu v Prahe. Podľa jeho verdiktu bude musieť Hypoteční banka vrátiť klientovi 4 200 českých korún, ktoré zaplatil za vedenie úverového účtu.

O tom, že poplatok je protiprávny, rozhodol ešte pred dvoma rokmi aj nemecký súd, podľa ktorého klient z vedenia úverového účtu nemá žiaden osoh.

Banky však argumentujú, že s vedením úverového účtu súhlasia klienti dobrovoľne. Aj preto české finančné domy očakávali, že súdy sa, na rozdiel od Nemecka, priklonia na ich stranu. A zostali prekvapené. Ako pre Hypoindex.cz uviedla hovorkyňa Hypoteční banky Kateřina Krásová: „Sme prekvapení, že súd sa priklonil k tomuto rozhodnutiu, a to najmä z dôvodu, že v bankovom sektore panuje silné konkurenčné a transparentné prostredie. Klienti si bankový ústav volia dobrovoľne a do zmluvného vzťahu vstupujú na základe jasne prezentovaných zmluvných podmienok. Navyše v našom ústave si klient môže zvoliť z mnohých typov hypoték, okrem iného hypotéku bez poplatku ponúkame už viac než osem rokov.“ 

Banka využije dostupné právne prostriedky, aby rozhodnutie zvrátila. Rozhodnutie pražského súdu totiž pridáva vietor do plachiet ďalším klientom. K iniciatívam za vrátanie poplatku sa pridalo už 130 tisíc Čechov, ktorí si nárokujú 650 miliónov českých korún.

Aj keď na Slovensku je podobná iniciatíva výrazne menšia, práve rozhodnutie českého súdu to môže zmeniť.

Na Slovensku prekvapil súd mobilného operátora

U nás sme sa zatiaľ žiadneho podobného rozhodnutia v neprospech bánk nedočkali, ale zaujímavý precedens nastal v prípade mobilného operátora. V lete minulého roka informoval Prešovský Korzár, že invalidný dôchodca uspel v spore so spoločnosťou Orange. Muž sa ocitol v ťažkej životnej situácii a predčasne ukončil zmluvu s viazanosťou. Pokutu, ktorú si Orange nárokoval (333 eur), vyhodnotil krajský súd ako neprimeranú. Právo súdu znížiť neprimerane vysokú pokutu vyplýva z občianskeho zákonníka. Aj keď z právneho hľadiska je tento prípad iný, ako účtovanie si poplatku za vedenie úverového účtu, pre banky nie je nezaujímavý. Mnohé majú totiž v zmluvách rôzne druhy  pokút.  

Proklientský verdikt súdu odovzdáva ešte jedno dôležité posolstvo. Aj napriek pomalosti a iným neduhom slovenského súdnictva už neplatí veta: Ak to klient podpísal, už sa s tým nedá nič robiť. 

Ilustračné foto: sxc.hu. 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *