Piatok 03. júla. Meniny má Miloslav

Tematické investície sú novým investičným trendom

Tematické investície sú novým trendom kolektívneho investovania. Čoraz viac investorov si vyberá fondy zamerané na určitú oblasť ekonomiky s cieľom zviezť na nejakom zaujímavom trende. Môže ísť napríklad o fondy zamerané na starnutie populácie, na umelú inteligenciu, či zdravý životný štýl.

Podľa Holgera Wehnera, hlavného produktového špecialistu pre európske akciové trhy v spoločnosti Allianz Global Investors, prinášajú tematické investície investorom viacero výhod. Je to nie len vyšší výnos, ktorý by mal nový trend prinášať, ale aj lepšia pochopiteľnosť zamerania daného fondu. Bežní investori tak môžu lepšie pochopiť zmysel investovania.

Lepšia uchopiteľnosť investície

„Sťažujeme sa, že klienti majú v portfóliách málo akcií. Dôvodom môže byť aj to, že ľudia dobre nerozumejú tomu, do čoho investujú. Práve tu môžu pomôcť tematické investície,“ vysvetľoval H. Wehner na konferencii Investícia roka, ktorú organizovala spoločnosť Fincentrum.

„Tematické investície sú zaujímavé najmä preto, že sa spájajú s konkrétnym príbehom. Môžete napríklad investovať do témy silver age, keď veríte tomu, že tento demografický trend prebieha a prostredníctvom firiem, ktoré pre túto skupinu ľudí dodávajú služby a produkty, vzniká nejaká investičná príležitosť. Dokážete tak v takomto fonde vydržať dlhšie, a to aj v prípade keby došlo k dočasnému poklesu. To je zvlášť dôležité,“ pridáva šéf Amundi na Slovensku, Miroslav Ovčarik.

Téma, ktorá je s investíciou spojená, podľa neho pomáha predaju a stotožneniu sa investora so zvoleným fondom. Ľudia napríklad investujú radi do zlata, pretože si ho vedia predstaviť. Rovnaké je to investíciami do nehnuteľností, ktoré majú tiež reálnu podobu. „Tematické investície sú teda istou psychologickou pomôckou. Klient vie, že má nepriamy podiel vo firmách, ktoré sú zamerané na nejaký trend, či už ide o producentov tovaru pre seniorov, alebo inovatívne firmy, ktoré menia procesy a správanie sa spotrebiteľov, alebo firmy zamerané na robotiku, drony, nové lieky, produkciu nových druhov potravín, zabezpečenie dostatku vody a podobne,“ hovorí M. Ovčarik.

Investičné trendy a témy

Tematicky zamerané fondy vyberajú na trhu príležitosti, ktoré majú niečo spoločné so zvolenou témou. Spoločnosť Fidelity Investments napríklad definuje ako investičné trendy: disruptívne technológie, megatrendy, spoločensky zodpovedné investície. Ide teda o prierezové investovanie naprieč tradičnými odvetviami. Témy môžu byť ponímané širšie, alebo užšie.

Allianz Asset Management napríklad vidí príležitosť v týchto štyroch megatrendov: 1. urbanizácia, 2. automatizácia, 3. vzácnosť prírodných zdrojov a 4. demografické trendy.

Zameranie však môže byť ešte viac konkrétne. H. Wehner uvádza ako príklad investovanie do služieb a produktov pre domácich miláčikov. Vysvetľuje, že stále viac ľudí sa chce starať o nejaké domáce zvieratko. Seniori, ktorých počet stále rastie, napríklad nechcú byť sami a preto si obstarávajú spoločníkov.

Čoraz viac ľudí chce mať doma psa

Mať psa je trendy aj medzi mileniálmi. V rozvojových krajinách je zas vlastníctvo psa znakom určitého spoločenského statusu. Navyše s rastom bohatstva ľudí sa zvyšuje aj veľkosť výdavkov na domáce zvieratá.

Celé odvetvie Pet Industry rástlo podľa H. Wehnera od roku 2001 ročne priemerne o 5,1 percenta a to aj počas finančnej krízy. Je teda odolnejšie ako celková ekonomika. Dôvodom je nízka elasticita dopytu. Majitelia psov budú na potravu a starostlivosť pre svojich miláčikov míňať, aj keď príde kríza, klesnú ich príjmy, alebo sa zvýšia ceny.

Z pohľadu investovania ide o typický príklad témy, ktorá ide naprieč trhmi. Zahŕňa poskytovateľov výživy pre domáce zvieratá, rovnako tak výrobcov spotrebného tovaru pre ne, dokonca aj poisťovne, ktoré kryjú poistné udalosti spojené s domácimi zvieratami.

Podstatné pritom je, aby si investori vedeli predstaviť, do čoho investujú. Pomáha im to zostať vo fonde dlhší čas, ako pri všeobecne zameraných investíciách.

Autonómne vozidlá už nie sú témou dňa

Koncentrácia na nový trend by však mala prinášať aj vyššie výnosy. Kým všeobecne zamerané fondy investujú do desiatok až stoviek akciových titulov, tematické fondy bývajú viac sústredené.

Bežné fondy sa snažia čo najviac diverzifikovať riziko. Oberajú sa tak však o potenciálne výnosy. Oproti tomu tematické fondy by mali doručiť vyššie výnosy. Samozrejme za predpokladu, že sa zvolenej téme bude dariť lepšie ako zvyšku trhu.

H. Wehner však upozorňuje, že ani investície do tém a trendov nie je jednosmernou cestou. Aj tu dochádza k dočasným poklesom. Po úvodnom nadšení z nového trendu prichádza spravidla k vytriezveniu a spomaleniu rastu, či dokonca k dočasnému poklesu investície.

Príkladom môže byť trend autonómnych vozidiel. Tomuto odvetviu sa veľmi darilo v roku 2017 a 2018. „Keď ste otvorili noviny, vždy tak tam bolo vždy niečo o autonómnom riadení. Vytvorilo to príliš vysoké očakávania, ktoré reálny biznis nedokázal naplniť. Je tu totiž nedoriešená regulácia, legislatíva a mnoho ďalší otázok, aj keď technológie už sú na svete,“ hovorí H. Wehner. Investície do tohto sektora preto neskôr oslabili. Analytik však pripomína, že po každom sklamaní prichádza opätovné oživenie.

Ponuka aj na našom trhu

Investovanie do tém a trendov je preto behom na dlhú vzdialenosť. Investori by mali vydržať v investíciách dlhšiu dobu. Ide totiž koniec koncov o akciové investície, ktoré si vyžadujú dlhší časový horizont.

V tejto novej finančnej disciplíne vidia príležitosť aj správcovské spoločnosti. Vytvárajú pre bežných investorov čoraz viac fondoch zameraných na vybranú oblasť ekonomiky. Na Slovenskom trhu sú k dispozícii napríklad tematické fondy od Amundi investujúce do megatrendov, do prevratných inovácií, alebo do starnutia populácie.

Aj spoločnosti Fidelity ponúka na Slovensku možnosť tematického investovania. Zaujímavý je napríklad fond zameriavajúci sa na Udržateľný rast. Investuje do firiem zo sektora odpadového hospodárstva, ktoré používajú pokrokové technológie, aby riešili ekologické problémy. „Keď rastie bohatstvo a ekologické povedomie, tak sa im darí,“ uvádza Fidelity.

Nepoznané investičné témy

Podľa prieskumu z minulého roku by viac ako 70 percent slovenských investorov chcelo investovať do technologických trendov. Láka ich Tesla, Google a Micorosoft. Ďalšou atraktívnou témou je pre nich umelá inteligencia, ktorú viac ako 34 percent investorov považuje za hlavný technologický trend dnešnej doby. Reštrukturalizáciou naopak podľa slovenských investorov musí prejsť automobilový priemysel.

„Tematické investovanie zatiaľ nie je v povedomí Slovákov príliš rozšírené. Len tri percentá respondentov nášho prieskumu vykázali aspoň základnú znalosť toho, čo tento pojem znamená. Väčšina Slovákov tak nevie, aké pozitíva môže tematické investovanie priniesť,“ povedala Dana Kryńska z oddelenia komunikácie spoločnosti Amundi Czech Republic.

Výskum ďalej ukázal, že akcie spoločností, ktoré reflektujú dlhodobé svetové trendy, by si chcelo kúpiť až 71 percent Slovákov. Väčšina by tak urobila preto, že veria, že tieto firmy majú budúcnosť. „Ľudia čítajú správy, zaujímajú sa o novinky. Majú právo sa sami rozhodnúť investovať do toho, čomu rozumejú,“ uzatvára H. Wehner.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *