Utorok 01. decembra. Meniny má Edmund

Tesla ako na hojdačke. Včera zas prudko nahor…

Tesla má za sebou ďalšie turbulentné dni. Akcie firmy včera vyskočili o desať percent. Deň predtým pritom vzrástli o päť percent. Napriek tomu, že investori hovoria o bubline, stále je dosť tých, ktorí ženú cenu nahor.

Od začiatku roka posilnili akcie spoločnosti Tesla o 125 percent. Oproti decembru sa včera dostali až na takmer trojnásobnú hodnotu. Tesla má minimálne toľko odporcov ako priaznivcov. Kým tábor nadšencov vidí v jej akciách nového kráľa trhu, oponenti považujú rast za nafúknutú bublinu a špekulujú na pokles akcií.

Tesla nie je len výrobcom automobilov

Nákupný sentiment včera povzbudila správa investičnej banky Piper Sandler, ktorá zvýšila cenové očakávania pre akcie Tesly o dvesto dolárov na hodnotu 928 dolárov. Upozornila pritom na neautomobilovú výrobu spoločnosti. Ide o produkciu solárnych panelov a výrobu domácich elektro batérií. Tie by mali byť podľa banky budúcim ťahúňom Tesly.

Alex Potter z investičnej banky povedal, že neautomobilová výroby Tesly je podceňovanou časťou jej biznisu. „Je ľahké prehliadnuť to, že Tesla vyrába batérie a zariadenia na výrobu solárnej energie. Tvoria len šesť percent jej tržieb.“ Ide najmä o strešné solárne panely, ktoré na prvý pohľad vyzerajú ako bežná strešná krytina. Majú tak výhodu u očiach tých, ktorí si tradičnými panelmi nechcú hyzdiť svoje strechy.

K nim dodáva spoločnosť zásobníky elektrickej energie, ktoré dokážu uschovať to, čo solárne panely cez deň vyrobia. Tradičné solárne systémy pritom púšťajú nespotrebovanú elektrinu do verejnej elektrickej siete.

Analytik A. Potter predpokladá, že tieto dva produkty by mohli na konci desaťročia prinášať firme 80 miliárd dolárov ročne. Vlani to bolo len 1,6 miliardy, pričom automobilová výroba predstavovala 18,5 miliardy dolárov.

Klimatickí bojovníci si radi priplatia

Navyše upozorňuje na ekologický rozmer, ktorý by mohol povzbudiť krížový predaj týchto produktov. Je totiž pravdepodobné, že vlastníci solárnych panelov budú chcieť zelenú energiu využívať aj pri svojej osobnej doprave a kúpia si autá značky Tesla. Aj naopak budú vlastníci týchto áut v budúcnosti pravdepodobne uprednostňovať vlastnú zelenú energiu, aj keď o niečo drahšiu. „Nabíjanie elektrických vozidiel elektrinou vyrobenou z uhlia nie je veľmi ekologické,“ upozorňuje analytik.

Spoločnosť „premenila zákazníkov na bojovníkov za ochranu klímy,“ konštatuje. Sám pritom uviedol, že solárne panely a batérie testuje a „výsledky boli úžasné. Podľa toho sme upravili aj naše cenové očakávania pre akcie,“ dodáva A. Potter.

Vlna nadšenia

Finančným trhom nebolo viac treba. Cena akcie včera vyskočila z 858 dolárov na 944 dolárov. Za jediný deň teda prekonala métu, ktorú jej investičná banka stanovila na koniec roka. Medzi investormi spustila správa dominový efekt. Niektorí ju preto nazvali „samo sa naplňujúcim proroctvom“. Medzi investormi prevláda pocit „nepripraviť sa o príležitosť“. Čo keď ide dnes o poslednú možnosť kúpiť akciu za dobrú cenu?

Okrem množstva priaznivcov má Tesla aj veľa odporcov. Ide podľa nich o nafúknutú bublinu podobnú bitcoinu z roku 2017. Akcie sú preto v súčasnosti najčastejším predmetom špekulácií na pokles ceny (short). Aj to samé o sebe však vytvára nový dopyt po akciách.

Kritici vyčítajú spoločnosti, že za svoju viac ako desaťročnú existenciu nedosiahla ani raz ročný zisk. Je to pravda. Posledný kvartál minulý roku však už bola zisková a analytici predpokladajú, že tento rok, ak bude úspešný, by mohla firma túto kliatbu prvý krát prelomiť.

Návrat na už raz dobyté úrovne

Včera išlo už o druhé výrazné posilnenie v tomto mesiaci. Začiatkom februára cena akcií vystrelila na doterajší rekord 962 dolárov. Stáli za tým lepšie ako očakávané obchodné výsledky a pripravované otvorenie nových tovární v Berlíne a Šanghaji. Následne na to však spadla o 17 percent. Dôvodom boli obavy z dopadov koronavírusu na čínsky trh.

Trhová hodnota firmy vtedy prvý krát vyskočila nad 160 miliárd dolárov. Včera dosiahla 166 mld. dolárov. Vyššiu trhovú kapitalizáciu má v súčasnosti spomedzi automobiliek len japonská Toyota (225 miliárd dolárov). Tesla tak už prekonala General Motors, Ford a Fiat Chrysler. Kapitalizácia nemeckého Volkswagenu je „len“ 90 mld. dolárov. Vyrobí pritom ročne viac ako 11 miliónov áut, kým Tesla necelých 400 tisíc.

Je to len marketing?

„Nesmieme zabúdať na megalomanský spôsob prezentácie správ. Zakladateľ firmy Elon Musk je totiž osobne motivovaný na maximalizácii cien akcií. Akcionári mu totiž ešte v roku 2018 odsúhlasili plán, podľa ktorého, keď trhová kapitalizácia spoločnosti prekoná isté míľniky, bude za to odmenený. On sám totiž nepoberá štandardný plat, ale len odmeny v prípade nárastu trhovej hodnoty firmy. To je ďalším faktorom, ktorý by mali investori v stredno- a dlhodobom horizonte pri predikcií ceny akcií brať do úvahy,“ upozorňuje analytik Saxo Bank Martin Sklenář.

„Myslím si, že Tesla je špecifický prípad spoločnosti. Je tu veľké očakávanie poklesu cien akcií a pesimistického sentimentu a na druhej strane reálna zmena vo výhľade a jej vnímaní medzi investormi zo dňa na deň,“ dodáva Tim Horsburgh, investičný analytik spoločnosti Invesco.

Podľa agentúry Bloomberg odporúča akcie Tesly kupovať sedem z oslovených analytikov, 12 ďalších držať a až 18 predať. K podobnému výsledku sa dopracovala aj investičná spoločnosť FactSet, podľa ktorej 45 percent z 31 oslovených analytikov odporúča akcie predať.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial