Piatok 15. decembra. Meniny má Ivica

Týždeň vo financiách: Bojovať či nebojovať proti kríze?

Armáda bojovníkov proti kríze verbuje nových členov. Ako sa dozvedáme z mediálnej kampane, proti kríze môže bojovať každý, stačí, ak bude viac míňať. Nie každý však zdieľa tento názor. Len málo finančných poradcov a sprostredkovateľov poradí míňať v záujme „vyššieho princípu“.

Finanční odborníci sa snažia ľudí presvedčiť, aby nemíňali za každú cenu, ale radšej si odložili – na časy, keď budú peniaze viac potrebovať. Najmä ak existujú dôvody myslieť si, že mnohé tovary či nehnuteľnosti ešte cenové dno nedosiahli a na druhej strane, ani prepúšťaniu ešte nie je koniec. Ak „bojovať proti kríze“ znamená viac míňať – tak potom „bojovať proti kríze“ nemusí byť v záujme každého Slováka. Najmä ak vezmeme do úvahy, že Slováci krízu nezlomia, aj keby každý deň jedávali kaviár. Mnohí analytici upozorňujú, že naštartovanie slovenskej ekonomiky závisí od našich obchodných partnerov, ako je napríklad Nemecko. Aj preto môže Slovensko postihnúť kríza oveľa intenzívnejšie ako ostatné krajiny v regióne.

Kampaň Bojovníci proti kríze je v prvom rade marketingovou kampaňou, ktorá chce ľudí presvedčiť, že: „Kúpou akejkoľvek veci dávame prácu ľuďom, ktorí ju pre nás vyrobili. Zároveň im dávame šancu kúpiť si niečo, vďaka čomu budeme mať prácu zasa my.“ Tak jednoducho však ekonomika nefunguje. Každopádne, ak je súčasná kríza krízou dôvery, môže byť užitočné vysvetľovať ľuďom, že sa nemajú báť.

A zase to šrotovné…

Kým na Slovensku sa v posledných dňoch objavila kampaň„bojovníkov proti kríze“, v USA sa už čoskoro spustí reklamná kampaň automobiliek nabádajúca k využitiu šrotovného. Pri zošrotovaní starého auta môže Američan získať prémiu až 4500 dolárov. Celkovo bude stáť toto opatrenie federálny rozpočet jednu miliardu dolárov.

Česi zatiaľ stále nevedia, či budú alebo nebudú mať štátom podporované šrotovné. Prezident Václav Klaus totiž už dávnejšie nepodpísal príslušný zákon, lebo s ním nesúhlasí. Napriek tomu však niektoré automobilky predsa spustili vlastnú obdobu šrotovného – na vlastné náklady – vyplatí sa im. Zasiahla ruka trhu. Presne tá ruka automobilového trhu, ktorú vlády mnohých európskych krajín a najnovšie aj USA zmrzačili nesystémovým šrotovým, v snahe dokázať vlastnú nenahraditeľnosť.

Banky a problémy…

Proti kríze sú pripravené bojovať aj slovenské banky. Už od jesene budú môcť klienti, ktorí majú problémy so splácaním hypotekárneho úveru, využiť spoločný program bánk a štátu. Prvých päť mesiacov najskôr upraví splátky banka, ak sa ani počas tohto obdobia klient finančne nespamätá, prevezme časť splátky štát.

Úvery obyvateľstvu však nie sú najväčším problémom slovenských bánk. Agentúra Moody´s koncom minulého týždňa upozornila, že ťažkosti bankám môžu spôsobiť úvery podnikovej sfére, keďže tú najviac postihuje kríza. Koniec-koncov, s takouto alternatívou slovenské banky rátajú. A to, že rastie riziko nesplácania úverov korporátnej sfére, ešte neznamená, že banky sú v existenčných problémoch. Aj samotná Moody´s dodáva, že slovenský bankový sektor patrí v regióne k stabilnejším.

Mnohé firmy sa dostávajú do problémov, pretože im odberatelia neuhrádzajú faktúry. Riešením, najmä pri zahraničnom obchode, sú platobné inštrumenty, napríklad dokumentárny akreditív. Zodpovenosť za platbu preberá v takom prípade banka. Oslovené banky tvrdia, že aj keď klesá objem obchodu, záujem o takúto ochranu rastie. Nie všetci obchodníci však vedia o takejto možnosti. Toto je pritom spôsob, ako dokáže banka pomôcť svojmu klientovi aj inak, ako poskytnutím úveru.

Puby? Radšej na huby…

Briti majú problémy so svojou pýchou – typickými pubmi. Ako informovali viaceré médiá, počet pubov prudko klesá vplyvom vysokej spotrebnej dane z alkoholu a samozrejme dôsledkov krízy. Za rok prišli ostrovania o vyše 2 tisíc pubov a 24 tisíc pracovných miest. Kým bary smútia, tešia sa zrejme poskytovatelia internetového a káblového pripojenia. Ľudia, ktorí nemajú na alkohol či kino, si zaplatia aspoň zábavu doma.

Jednou z užitočných možností ako tráviť voľný čas, môže byť edukatívny seriál. Hlavnou postavou jedného takého bude muž, ktorý vie ako zarábať, Warren Buffet. Americké deti by mať naučiť, ako zaobchádzať s peniazmi a nespadnúť do úverovej pasce. Neskoro, ale predsa…

Každopádne, bolo by zaujímavé zistiť, koľko by napríklad americká vláda ušetrila na protikrízových opatreniach, keby podobný seriál zaviedla na amerických školách už pred pár rokmi.

Kam s voľnými peniazmi?

View Results

Loading ... Loading ...

2 odpovede na “Týždeň vo financiách: Bojovať či nebojovať proti kríze?”

  1. Magduša píše:

    Ono je to tak, že šrotovné a šrotovné nie je jedno a to isté. Jedna vec je šrotovné úplne nezmyselne vyplácané zo štátnej kasy, pričom to deformuje trh a uprednosťňuje napríklad výrobcov a predajcov áut na úkor iných odvetví. Iná vec je šrotovné ako reklamný a marketingový ťah. A vôbec nemusí ísť o autá.

    Napríklad niektorí elektropredajcovia ponúkajú tzv. šrotovné z vlastných zdrojov. Napríklad si chcete kúpiť chladničku a predajca vám vo forme módneho šrotovného odráta z ceny niekoľko symbolických eur za to, že mu odovzdáte starú chladničku. Sám si ju odvezie a na vlastné náklady nechá odborne zlikvidovať.

    Určite je to lepšie riešenie ako keby som mala starú nefunkčnú chladničku sama naložiť do auta a ísť vykydnúť niekam na okraj lesoparku.

    • Červenobrada Rostislav píše:

      opravujem text, pri štylizácii názoru sa mi zliali slová a riadky, niečo som opravil, niečo som prehliadol… teda správne má byť: keby som mal starú chladničku sám naložiť. Ospravedlňujem sa.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *