Piatok 24. novembra. Meniny má Emília

Týždeň vo financiách: Šampionát nám vracia to, čo sme investovali do hokeja

Nejeden slovenský obchodník uprednostnil v piatok večer pred americkými burzami hokejový zápas Slovensko – Česko. Niet sa čo čudovať, šampionátový ošiaľ zasiahol všetky generácie. Nuž a po nevydarenej horúčke sobotňajšej noci prichádza vytriezvenie s nástojčivou otázkou „prečo?“ Z ekonomického pohľadu je odpoveď pomerne jednoduchá: Nevydarený šampionát nám vracia to, čo sme za posledné roky investovali do hokeja.

Už výber hokejového stánku naznačil, že cieľom asi nie je poskytnúť komfort hráčom či divákom, ale za verejné peniaze zrekonštruovať konkrétny zimný štadión. A načierno pristavený hotel v areáli štadióna je už len čerešničkou na torte nášho malomeštiactva. Z pohľadu týchto cieľov je, samozrejme, šampionát úspešný. Otázkou zostáva, či mali organizátori aj menej prízemné ambície.

To, že majstrovstvá nevyšli po hráčskej stránke, je odrazom dlhodobej ignorácie budovania mládežníckeho športu. Majstrovstvá sveta nám neprehral prestarnutý tím hokejových hviezd, ani aktuálne najväčší nepriateľ Slovákov – tréner Glen Hanlon, ale pasívny Slovenský zväz ľadového hokeja. Ak sa mu nepodarilo nájsť dostatok sponzorov a nahnať deti na štadióny v roku 2002 po zisku zlata, teraz sa to podarí o to ťažšie. Aj v hokeji platí, kto nezainvestuje, len ťažko bude vyberať zisky.      

Aj pokazený šampionát môže mať svoj „plán B“, v tomto prípade dobré meno organizátorských miest v turistickom svete. Tu však bratislavskí hotelieri prehrali na "rýchlu smrť". Vyššie „šampionátové“ ceny si totiž môže dovoliť len ten, kto má istotu, že to neovplyvní dopyt. Hokejové tímy a oficiálni funkcionári na ceny hľadieť nebudú, ale bežní fanúšikovia áno – aj preto si radšej zvolili dochádzanie a cenovo dostupnejšiu a turisticky atraktívnejšiu Viedeň. Aký budú mať v budúcnosti dôvod vrátiť sa do Bratislavy, ktorá bola pre nich predražená, je jasné už teraz – žiaden! 

Podľa analýzy spoločnosti Deloitte sa výnosy na izbu a ceny za ubytovanie z dôvodu MS v mnohých hoteloch krátkodobo mierne zvýšili. Celkovo však výnosovosť a obsadenosť bratislavských hotelov dlhodobo stagnuje: „Mnohé hotely sa zhodujú, že z dlhodobého hľadiska je dôležitejšie než maximalizovať zisk, zamerať sa skôr na vytváranie pozitívnej prezentácie nielen týchto zariadení, ale i krajiny ako takej.“

Reálna situácia a vo Viedni bývajúci fanúšikovia však naznačujú čosi iné. Slovensko nie je krajinou, kde sa oplatí prísť za každú cenu. Prívetivé ceny mohli byť niečím ako bezplatnou vzorkou pracieho prášku, ktorú mi cez víkend strčila do ruky akási hosteska: teda nie okamžite zarobiť, ale presvedčiť o kvalite a navnadiť zákazníka (fanúšika – turistu), aby sa vrátil a nalákal aj svojich známych.

Hokejisti, na rozdiel od hotelierov, dobre vedia, že pred strelou na bránku sa treba presvedčiť, či nie je vlastná…

Ale vráťme sa ku každodenným problémom našich peňaženiek.

Trh s bývaním zatiaľ stagnuje

V prípade cien nehnuteľností stále nemožno hovoriť o trende rastu či poklesu. Celoslovenský priemer sa síce v prvom štvrťroku medzikvartálne znížil o 0,5%, ale s výnimkou Bratislavy a Trnavy rástli ceny vo všetkých krajoch. Ceny nehnuteľností začali klesať na začiatku roka 2009 a tento trend sa zastavil v polovici minulého roka – odvtedy nenabrali jednoznačný smer. Z aktuálnych čísel vyplýva, že štvorcový meter nehnuteľnosti stál v prvom kvartáli v priemere 1264 eur, čo je o 6 eur a 0,5% menej ako koncom minulého roka. Priemerná cena rástla za posledné dva roky iba raz v treťom kvartáli minulého roka a odvtedy pokračuje v poklese.

regionálneho hľadiska sú ceny výrazne najvyššie v Bratislavskom kraji – aktuálne  1694 eur za m2, (1270 eur v 4Q2010), pričom druhý najdrahší región Košice má priemernú cenu 996 eur (993 eur v 4Q2010). Tretím najdrahším regiónom je Trnava (846 eur) nasledovaná Prešovom (837 eur). Naopak najlacnejšie nehnuteľnosti majú Nitrania (602 eur).

Vývoj cien realít teda rozhodne nie je dôvodom ponáhľať sa s kúpou nehnuteľnosti, trošku iná situácia je v prípade vývoja úrokových sadzieb pri hypotékach.

Objem úverov na bývanie v marci prudko rástol na hodnotu 340 miliónov eur a prekonal aj najlepší mesiac minulého roka. Priemerná úroková miera sa stále drží pod hranicou 5%, keď aktuálne dosiahla 4,8%. Tradične najväčší záujem prejavili klienti o fixáciu úrokovej sadzby na obdobie 2 až 5 rokov (67,7% objemu úverov). Na spotrebu si klienti požičali v priemere za 14,5%, čo je viac ako februárových 13,8%.

Najnižšia priemerná úroková sadzba na úrovni 4,6% bola podľa údajov NBS pri fixácii do jedného roka vrátane. Pri takejto fixácii požičali banky takmer tretinu všetkých peňazí (27,4%). Pri fixácii do piatich rokov bola priemerná úroková sadzba 4,9% a týkala sa 67,7% objemu úverov. O nemennosť splátky na ešte dlhšie časové obdobie je medzi klientmi malý záujem, keď pri fixácii do 10 rokov bolo požičaných 4,2% všetkých peňazí (priemerná úroková sadzba 5,9%) a nad 10 rokov len 0,7% všetkých peňazí, tu však bola úroková sadzba totožná so strednodobou fixáciou (4,9%).

Za nárastom nových úverov na bývanie je zrejme viac snaha refinancovať existujúce úvery ako nákup nových nehnuteľností. Každopádne sa však pomaly končí éra lacných peňazí a sadzby by mali vplyvom vyšších sadzieb ECB do konca roka mierne vzrásť.

Klienti, ktorí uvažujú o kúpe drevodomu, sa nemusia báť, že ich vytúžené bývanie sa nebude dať poistiť pre prípad požiaru. O niečo zložitejšia je situácia v prípade francúzskych okien, ktoré najskôr musia majitelia zabezpečiť proti vlámaniu.

Za finančnú gramotnosť bojujú Partners i školský časopis

Od mája 2011 spúšťa finančno-sprostredkovateľská spoločnoť Partners Group SK, po takmer dvojmesačnej skúšobnej dobe, samostatnú internetovú stránku www.financnesluzbyinak.sk zameranú na užívateľsky ľahko dostupné finančné poradenstvo pre širokú verejnosť. Poradiť v rôznych oblastiach rodinných a osobných financií je pripravených viac ako tisíc finančných sprostredkovateľov.„Myšlienka založiť poradenský web vznikla prirodzene na základe množstva otázok a dotazov od klientov, návštevníkov nášho firemného webu alebo médií, ktorí sa denno-denne pýtajú na finančné rady, odporúčania alebo názory,“ vysvetľuje Jana Mokráňová, Marketing Manager spoločnosti Partners Group.

O finančnú gramotnosť medzi svojimi spolužiakmi sa starajú aj školské časopisy. Nadácia Slovenskej sporiteľne odovzdala časopisu Študentské slovo z košického Gymnázia Šrobárova cenu za zvyšovanie finančnej gramotnosti na stredných školách. Víťazi vytvorili originálnu prílohu pod názvom „Ekonomická a finančná gramotnosť pre (takmer) dospelých“, ktorá jednoduchou a zábavnou formou prináša stredoškolákom základné finančné informácie. Pomocou vzorcov a príkladov vysvetľuje aj známe tvrdenie „Čas sú peniaze“ a prináša definície najpoužívanejších finančných pojmov.

Bankári sú jednotní

Zhromaždenie členov Slovenskej bankovej asociácie prijalo za riadneho člena internetovú mBank. "Členská základňa SBA sa rozrástla na 30 finančných subjektov a zastupuje 100 % slovenského bankového sektora,“ hovorí výkonný riaditeľ SBA Ladislav Unčovský.

VÚB ponúka ďalší spôsob podpory charitatívneho systému DOBRÝ ANJEL. Majitelia flexiúčtov môžu na pomoc chorým deťom a ich rodinám prispievať jednoducho pri platení kartou v rámci služby Flexisporenie.

AXA marketingovo komunikuje poistné plnenie konkrétnemu človeku. 142 733,75 eur vyplatila jednému z najlepších hádzanárov slovenskej extraligy Radoslavovi Kozlovovi, ktorý utrpel pri nešťastnom páde z okna vážne zranenia.

Maloobchodné tržby sa prepadli

Nádejné vyhliadky posledných dvoch mesiacov, keď tržby v maloobchode stagnovali, schladili marcové výsledky. Podľa analytika Home Credit Michala Kozuba sa tržby medziročne prepadli o 3,4%, čo je pre slovenský maloobchod studená sprcha: "Stalo sa tak napríklad aj v segmente potravín: „Tento mesiac však za prepadom stoja hlavne tržby z predaja pohonných hmôt (-15,7 %). Tie síce v absolútnej hodnote rastú, ale po očistení o infláciu ich hodnota klesá. Z vývoja cien ropy však usudzujem, že stále nedosiahli svoje maximum a čaká ich ďalší rast. Očakávam, že nielen bežní zákazníci budú obmedzovať jazdu autom, ale aj mnoho firiem zavedie prísnejšie pravidlá pre prevádzkovanie firemných automobilov.“

Pravdepodobnosť nie je istota

A ešte pár slov o hokeji: Bolo veľmi málo pravdepodobné, že Slovensko vyhrá na MS len jeden zápas v základnej skupine a štyri dôležité prehry mu zahatajú cestu do štvrťfinále – napriek tomu sa tak stalo. Podobné „nepravdepodobné“ udalosti dokážu skomplikovať život nejednému obchodníkovi. Peter Margetiny ponúka zaujímavý pohľad: „Zjednodušene môžeme tvrdiť, že podľa krivky normálneho rozdelenia, pravdepodobnosťrôznych extrémnych udalostí (napríklad aj finančných kríz) je veľmi nízka a nachádza sa na „chvostoch“ tejto zvoncovej krivky. Avšak ekonomická realita nám ukazuje čosi iné. Koncové časti krivky normálneho rozdelenia sú oveľa hrubšie, ako by predpokladal nejeden štatistický teoretik. To znamená, že udalosti, ktoré by sa mali podľa štatistických modelov konať raz za niekoľko generácií, sa dejú oveľa častejšie.“

Akú fixáciu úrokovej sadzby pri hypotékach považujete za optimálnu?

View Results

Loading ... Loading ...

Jedna odpoveď na “Týždeň vo financiách: Šampionát nám vracia to, čo sme investovali do hokeja”

  1. Tibi píše:

    Je to presne o peniazoch pre mladez.michal handzus tvrdi,ze dnes by si nemohol dovolit zacat s hokejom.a mnohi mladi handzusovia ani nezacali.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *