Stvrtok 20. február. Meniny má Lívia

Ako sa manažuje zakladateľ úspešného slovenského startupu sli.do

Počuli ste už o aplikácii Sli.do? V roku 2013 ju využili na takmer 250 podujatiach vo vyše 25 krajinách. Medzi zákazníkov patria spoločnosti ako Google, SAP, KPMG, Telefonica O2 či Oracle. Podľa môjho skromného názoru je to momentálne najlepší slovenský startup, ktorý už teraz aj vo svete znamená veľmi veľa. Aké zásady uplatňujú manažéri riadiaci sami seba? Ako sa motivujú? Odpovedá spoluzakladateľ Peter Komorník.

Často vystupujem na rôznych konferenciách a eventoch. Čo si myslíte, že je problém číslo jedna, keď v hľadisku sedí viac ako sto ľudí?

Nikto sa na nič neopýta. Ľudia sa asi hanbia alebo čo a preto pri obligátnom “Máte nejaké otázky” mnohokrát ostane iba trápne ticho. Tento problém je veľký, majú ho všetky konferencie na celom svete. Presne to si uvedomili slovenskí developeri, ktorý vytvorili Sli.do.

Jeden zo zakladateľov Peter Komorník uvádza: “Našou víziou je radikálne zefektívniť komunikáciu na podujatiach na celom svete. Veríme, že ak o päť rokov prídete na nejakú konferenciu, kde nebudete mať možnosť voľne sa zapojiť do diskusie a vyjadriť svoj názor, bude to vnímané ako obrovské zlyhanie zo strany organizátora. Dúfame, že sli.do bude jedným z lídrov tohto trendu.”

Z pohľadu motivačného trénera je zaujímavá nie len samotná myšlienka Sli.do, ale i to, ako sa firma dokázala na trhu presadiť, kde nachádzal tím motiváciu a podobne.

Čo je Sli.do?

Sli.do umožňuje interakciu prezentujúceho s poslucháčmi v reálnom čase. Tí sa môžu prostredníctvom svojho mobilného zariadenia pýtať otázky a hlasovať v zaujímavých anketách. Otázky alebo výsledky hlasovania sa zobrazujú na interaktívnej stene priamo počas prezentácie. Sli.do je výborná pomôcka na zvýšenie interakcie na podujatiach rôznych veľkostí. Rozhodujú sa pre neho organizátori veľkých konferencií, firemných podujatí, ale vhodný je napríklad aj pre učiteľov či panelové diskusie.

Ako vlastne celé Sli.do začalo?

Prvotný produkt sa volal ešte Instant Feedback, ktoré cieľom bolo pomôcť spíkrom zlepšovať sa a robiť lepšie prezentácie. A toto sa veľmi nezmenilo. Stále aj celé Sli.do je o tom, aby prezentácie boli zaujímavejšie a lepšie pre ľudí. Myšlienka za produktom je stále tá istá, len sme zistili, že sa k nej dá ísť efektívnejšie.

Koľko vás na tomto projekte pracuje?

Prvý rok, keď sme začínali, tak sme na Sli.do full-time robili traja. Jeden programátor, jeden dizajnér/marketér a ja najmä ako človek pre business a support. Od júla sme v tíme už siedmi a hľadáme ešte ďalších 2–3 ľudí.

Čím to podľa teba je, že sa Vám tak darí? Koľko percent je podľa teba nápad a koľko percent exekúcia?

Až 95 percent, a možno ešte viac, je exekúcia. Exekúcia je skoro všetko. Nápad je síce dôležitý, ale napríklad aj v našom prípade bol pôvodný nápad úplne inde. Hlavne treba riešiť problém, ktorý reálne existuje a je dôležitý. Keď riešiš zlý problém, ani dobrá exekúcia ti nepomôže.

Čo ste teda urobili inak ako ostatní?

Jedna z vecí je, že sme sa hneď snažili ísť s jednoduchým prototypom na trh. Zistiť čo najskôr: čo funguje, ako ľudia náš produkt vnímajú, čo naozaj potrebujú. Skrátka sme chceli mať čo najviac kontakt so zákazníkom a snažili sa mu reálne pomôcť – toto bolo úplne kľúčové.

Druhá vec je, že všetko robíme čo najjednoduchšie. To sa týka produktu, toho ako funguje, ako komunikujeme s klientmi, ako píšeme emaily, vyrábať čo najmenej roboty okolo toho a ísť priamo k veci.

Ako si manažujete prácu v tíme?

Používame Trello, čo je úplne úžasný nástroj založený na systéme Kanban, ktorý sa výborne hodí na manažovanie projektov ako máme my. Máme týždňové mítingy, kde zhodnotíme predchádzajúci týždeň a stanovíme priority na nadchádzajúci.

Ako si udržíš pozornosť a zameranie na cieľ?

Ja som trochu taký “to do freak”, takže kniha GTD – Getting Things Done (David Allen) mi dosť zmenila život. Nefungujem síce presne podľa toho systému, ale je tam podľa mňa niekoľko kľúčových zaujímavých myšlienok, ktoré mi veľmi pomohli si veci zorganizovať.

Mám výbornú aplikáciu, ktorá sa volá ToDo od firmy Appigo. Je to výborná aplikácia na iPad i iPhone, čo znamená, že vždy za behu si viem veľmi rýchlo všetko premanažovať a pozrieť priority. A všetko je prepojené i webovou aplikáciou, takže si viem veci zosychronizovať i na počítači. Funguje to super.

Aké aplikácie používaš?

iPhone mám neustále pri sebe a ňom už spomínanú ToDo aplikáciu. Gmail spolu s doplnkom Boomerang a rôznymi vychytávkami ako tzv. Mutliple Inboxes a Labels je výborný na emalily. V tíme používame Trello.

Aký hardware používaš?

Telefón, iPhone, iPad. Počítač Lenovo X220 s Windowsom používam najviac, potom telefón a iPad je veľmi príjemný doplnok.

Ako vyzerá tvoj typický pracovný deň? Kedy vstávaš a kedy chodievaš spať? Máš nejaké rutiny?

Snažím sa vstávať skoro. Chodievam spávať pred polnocou vstávať okolo šiestej. Podľa mňa je prirodzený biorytmus človeka nastavený tak, že ráno je najvýkonnejší. Tri krát do týždňa behám. Pracujem ešte ráno z domu, lebo je to iné, ako keď už prídem do práce a je s kolegami. V práci nemáme striktný pracovný čas..

Viacero ľudí zastáva názor vytvoriť si vlastné rutiny, ktoré keďže sú vlastné, nie sú tak nepríjemné ako zásady organizácie.

Podľa mňa sú tieto good habits veľmi užitočné. Ale podľa mňa naväzovať sa na konkrétnu časť dňa je veľmi zväzujúce. Môže tak ujsť človeku veľa príležitostí. Ale netvrdím to kategoricky. Uznávam, že vždy je priestor na zlepšenie.

Túto otázku sa pýtam často: Ako koordinuješ to do list a kalendár? Veľa ľudí si úlohy zapisuje do kalendára a tieto dva nástroje prakticky zlučuje.

Nie je dobré to zlúčiť, pretože potom by sa mi kalendár veľmi zahltil a ušli by mi podstatné veci. Píšem si do neho len veci, ktoré treba bezpodmienečne urobiť.

Na ako dlho si plánuješ svoje úlohy?

Zhruba na týždeň vopred a priebežne ich aktualizujem.

Máš nejaký tip pre začínajúcich podnikateľov ako byť efektívny?

Mne osobne veľmi pomohla spomínaná kniha Getting Things Done.Najmä jej prvé tri kapitoly. Veľmi sa mi páči myšlienka, že pamäť človeka je ako RAM. Takže zbiera informácie, ale treba je raz za čas i vypnúť, aby mohla zas fungovať a sústreďovať sa na veci. Bez efektívneho time manažmentu by som veci nezvládal.

Akú radu by si dal sám sebe, keby si bol o päť rokov mladší?

Asi takú, aby som začal s podnikaním skôr. Strávil som štyri roky v korporácii – Samsung, kde bol život pokojnejší a toto obdobie sa dalo využiť efektívnejšie. Ale po mojom štúdiu v Kórei som bol na prácu počas tohto obdobia vo firme viazaný. Človek by sa nikdy nemal uspokojiť so súčasným stavom ale pokúšať sa dostať dopredu. Nezáleží na tom, v akej oblasti kto pôsobí.

Rozhovor pre investujeme.sk viedol motivačný tréner a spoluzakladateľ portálu timemanagement.sk Andrej Mikula.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *