Pondelok 23. októbra. Meniny má Alojzia

Z redakčnej pošty: Univerzálny poradca je ako zubár operujúci bajpas

Zaujala ma reklamná kampaň českej sprostredkovateľskej spoločnosti. Príjemným a vtipným spôsobom rieši problematiku finančnej negramotnosti Čechov aj Slovákov, napísal nám do redakcie Juraj Bakovič. Ako dodal, reklama zároveň, aj keď nechcene, veľmi trefne popisuje najväčší nedostatok finančného poradenstva u nás.

V rubrike z redakčnej pošty prinášame netradičný pohľad nášho čitateľa Juraja Bakoviča na nezávislé sprostredkovanie. Text publikujeme v plnom znení.

V televíznom spote, ktorý ma zaujal, vystupuje muž – zjavne domáci kutil, ktorý si chce sám doma v kúpeľni vyoperovať slepé črevo. Vtipná reklama sa končí otázkou: „Skutočne si radšej všetko robíte sami? Svoje financie radšej zverte odborníkom.“ Uznávam, že „domáci kutili“ sú pohromou všade tam, kde je v skutočnosti potrebný zásah odborníka. Na druhej strane sa však pýtam, môže byť univerzálny finančný poradca odborníkom naozaj na všetky sféry osobných financií? Odpoveď je rovnaká ako na otázku, či by ste dovolili svojmu zubárovi, aby vám urobil dvojnásobný bajpas na srdci.

 

Samozrejme, že nie, pretože akokoľvek dobrý odborník na stomatológiu je v oblasti srdcových chorôb skoro takým istým laikom ako vy. Iné to nie je ani v oblasti osobných financií. Alebo azda veríte, že muž, ktorý ráno poisťoval dom, cez obed predával podielové fondy a večer vybavil pre klienta hypotéku, je skutočným odborníkom na všetky spomenuté oblasti? V dnešnom období sme svedkami silnej propagandy, ku ktorej aktívne prispievate aj vy na Investujeme.sk a ktorá sa nás snaží presvedčiť o tom, že sa to dá. 

Pred nedávnom som si dokonca prečítal rozhovor s „nezávislým poradcom“, ktorý tvrdil, že svojich nových ľudí posiela za poradcami do banky, aby im ukázal, že po niekoľkých školeniach sú lepší ako bankoví úradníci. K tomu len toľko: Čo sa babe chcelo, to sa babe snilo. Marketingovo je to skvelý nápad, až na to, že kvalita je v tomto prípade veľmi účelovo deformovaná. Ak niekomu hučíte, že každé tri roky by si mal klient preniesť hypotéku do inej banky, lebo je to výhodnejšie, tak tomu klient aj nový „nezávislý“ poradca uveria. Ibaže pravda je taká, že v skutočnosti klient prepláca už len na znaleckých posudkoch a kolkoch na vklad. Nováčik – maklér nepochopí, ak mu skúsený pracovník v banke hovorí o niečom inom z vlastne praxe. Radšej sa uspokojí s tým, že to čomu nerozumie, nazve hlúposťou.

Uznávam, že istú časť zodpovednosti nesú aj banky, ktoré na svojich ľuďoch šetria a tým podporujú vysokú fluktuáciu, ale stále dokážu svojich ľudí pripraviť lepšie ako „nezávislí poradcovia“, ktorí namiesto odbornosti školia len predajné techniky.

Sám som pôsobil v bankovom sektore 6 rokov, práve pre peniaze som odišiel, dnes pracujem pre medzinárodnú IT spoločnosť a s financiami prichádzam do kontaktu najmä ako drobný investor, predovšetkým na FOREXe, aj preto si pravidelne čítam články na Investujeme.sk, ale niektoré, ktoré vychvaľujú prácu poradcov, mi veľmi nevoňajú.

Za ten čas, čo som pracoval v banke, sme venovali veľa energie tomu, aby klienti boli spokojní a ani jeden z mojich kolegov vedome či nevedome nepoškodil žiadneho klienta. To sa však nedá povedať o externých poradcoch, ktorí nám nosili klientov. Ukazovali veľké svaly, aby demonštrovali ako za klienta bojujú, ale keď nastala situácia, že by mohli klientovi zlacniť úver na úkor vlastnej provízie, zrazu stíchli. Nič iné ako peniaze ich nikdy nezaujímalo.

Často som sa zamýšľal nad tým, že keby peniaze, ktoré zarábajú títo „tiežporadcovia“ ostávali na výplatných páskach bankových poradcov, znížila by sa ich fluktuácia a klient by mal v banke ešte kvalitnejší servis. 

Stále verím, že sa to podarí a klienti prestanú byť zavádzaní tým, že jeden človek je odborník na celý finančný sektor. Dúfam, že si to uvedomia aj klienti a prestanú s vážnymi srdcovými vadami utekať za zubárni a pochopia, že nie je MUDr. ako MUDr a že nie je finančný odborník ako finančný odborník. Snáď to pochopia skôr, než sa to nezvratne prejaví na ich finančnom zdraví. 

Autorom textu je čitateľ Investujeme.sk a nejde o oficiálny názor redakcie. Ilustračné foto: sxc.hu.

8 odpovedí na “Z redakčnej pošty: Univerzálny poradca je ako zubár operujúci bajpas”

  1. prudič píše:

    Budu se držet autora. Odhad nemovitosti stojí kolik? 4 000 Kč? Když na splátce ušetřím 500 Kč měsíčně, tak se mi náklady na odhad vrátí po roce. Za další 4 roky ušetřím oproti stávající hypotéce 6 000 * 4 = 24 000 Kč. Podle autora je to asi málo.

    K prodejním technikám. Co dělal autor v bance, strouhal tam tužky? Nic jiného tam totiž dělat nemohl, jinak by věděl, že při sjednávání finančních produktů. jedno zda u bankovní přepážky či u klienta doma, jde vždy o prodej. Je to dáno přístupem lidí k vlastním penězům.

    „ale keď nastala situácia, že by mohli klientovi zlacniť úver na úkor vlastnej provízie, zrazu stíchli. Nič iné ako peniaze ich nikdy nezaujímalo.“
    Kolik vlastních peněz takhle rozdal sám autor? Že nic? Vůbec mě to nepřekvapuje.

    Ponaučení pro autora: Nepiš voloviny, když o té oblasti nic nevíš. Říká se tomu moudrost.
    Ponaučení pro redakci: Nezveřejňujte voloviny, když dobře víte, že to jsou voloviny.

    • L. Kacalka Investujeme.sk píše:

      Dobry den,
      dakujeme za nazor. Co sa tyka poucenia pre redakciu. Nazor sme zverejnili najma preto, ze medzi pracovnikmi bank a poistovni pomerne rozsireny a budeme radi, ak vyvola odbornu diskusiu.

    • Juraj Bakovic píše:

      Priznam sa, dlho som rozmyslal, ci mam na tento prispevok reagovat. Kedze moj text je aktualne druhym najcitanejsim clankom a objavil sa iba jeden nesuhlasny comment, myslim si, ze vacsina ludi suhlasi.

      Napriek tomu bude reagovat aj na tento jeden nesuhlasny.

      Co sa tyka hypoteky, bol to iba priklad, na ktorom som chcel ilustrovat, ze refinancovat nasilu sa nemusi oplatit. A nie vzdy treba hladiet na provizie. Su aj ine hodnoty, ale to „sprostredkova­telia“, ktori zarabaju vyrazne viac ako odbornici v bankach, asi len tazko pochopia.

      Ked som robil v banke, nerad som predaval fondy a poistky, lebo to nebol moj corebiznis a vedel som, ze klientovi nepomozem. Aj preto mam ciste svedomie. Klientom som ponukal to, co som vedel stokrat lepsie ako kadejaky zberac provizii.

      • Profesional píše:

        Vzdy je vsetko o ludoch a je to jedno ci su to financie, zdravotnictvo, politika alebo dalsi biznis.
        A tak ako su „svine“ poradcovia, tak su „svine“ zamestnanci v bankach, lekari, murari, zubari atd.
        Hlavny rozdiel je v tom, ze ako zamestnanec banky si klientovi nemohol urobit inu ponuku ako len tu, v ktorej banke si robil.
        A ked sa tu bavime o hypotekach, urcite nie kazdy refinanc sa musi vyplatit, opat je to o ludoch, ako som pisal hore. A nie vsetci klienti su uplne hlupi a raz sa moze stat, ze sa klient stretne s inym poradcom (agentom) a ten mu ukaze, kde bol odrb.
        Mam osobnu skusenost ako takto vychadzalo jednemu „poradcovi“,a ten dokonca robil to, ze prachy, ktore znama investovala si nechal posielat na svoj ucet a bolo to niekolko 100 000 Sk, takto mu to vydrzalo skoro 5 rokov. Avsak teraz je uz odsudeny.

        A o odbornosti ludi v bankach by som tiez radsej pomlcal, a ludia co sa tomu fakt aj rozumeju tak sa k nim bezny klient ani nedostane. A uz ta vidim ako si s klietom v banke sedel 2 az 3 hodiny a riesil s nim jeho situaciu komplexne. Klient prisiel, povedal chcem kupit byt a potrebujem 100 000 eur, si otvoril nejaku kalkulacku tam si zadal kientove udaje a povedal si mu ci to prejde alebo nie. Ak to preslo tak ste to doriesili, alebo si sa ho aspon opytal, ci ma aj rezervu aspon na 12 mesacnu splatku hypoteky, alebo si mu povedal, ze splatka uverov by mu nemala presiahnut 40% z prijimu, aj ked banka miu rada pozicia aj viacej !?
        A k zarobkom, si fakt myslis, ze ked klient pride priamo na pobocku tak toma lacnejsie ako cez sprostredkovatela?
        Aby ten klient prisiel priamo do banky tak sa musi zaplatit masivna reklamna kampan, potom sa musi platit najom na najlepsich miestach, aby bola pobocka viditelna (ci si videl pobocku banky na 5.poschodi), potom sa musi kupit vybavenie pobocky, pocitace, telefony, papier atd., potom sa musis zaplatit ty ako zamestnanec, a ak mas 800 eur/mes v cistom tak naklady na teba ma banka vo vyske 1430 eur/mes a k tomu som nevidel banku, ktora by nechcela dosiahnut po odratani tohoto vsetkeho zisk.
        A ake ma banka naklady na sprostredkovatela, okrem tej provizie?
        Tento prispevok si ma donutil napisat, aby si si tak nefandil, ze vsetci s tebou suhlasia 

      • Martina píše:

        Plne súhlasím s Tebou Profesionál.

  2. Pavel Oravec píše:
    1. Rovnako ako prípad chybného paušalizovania toho, že s prechodom do inej banky sa úver vždy zlacní len vďaka o niečo nižšej úrokovej sadzbe je chybné aj paušalizovať, že vždy to tak nieje. Môžete do niekoho hučať, že bude preplácať úver na nákladoch na znalecké posudky a poplatkoch na katastri a on tomu možno uverí. Ibaže pravda je taká že čísla a správne prepočty, ktoré su jasné a jednoduché ukážu pravdu a nepustia. Skusený pracovník banky je obrovským prínosom pre prácu takisto skúseného finančného sprostredkovateľa. Ich vzájomná synergia a vzťah nadobudnutý dlhodobou spoluprácou môže klientovi ušetriť veľa peňazí.
    2. Ako povedal autor článku sám pracoval v banke, preto si dovolím tvrdiť že aj jeho názor nemôže byť objektívny pokiaľ sám nevyskúšal resp. nestretol kvalitného finančného sprostredkovateľa. O tom, čo je kvalitný finančný sprostredkovateľ môžeme diskutovať.
    3. To že autor a jeho bývalí kolegovia v banke nepoškodili klienta je predsa morálna samozrejmosť a základný predpoklad na prácu vo finančnom sektore. Ak mal skúsenosť s podvodným konaním sprostredkovateľa mal to predsa riešiť. Každé podvodné správanie je predsa v bankovom svete, úverovej či investičnej sfére ľahko dokázateľné – veď predsa čísla nepustia.
    4. Ja súhlasím, že odborník na všetko neexistuje. Som zástancom téorie, že aj vo finančnom sprostredkovaní existujú špecializácie a je úplne normálne a v dnešnej dobe štandardné, že finančný sprostredkovatelia v jednej firme alebo kancelárii sa rozdeľujú na špecialistov v rôznych oblastiach. Preto podľa mojej vlastnej skúsenosti a subjektívneho názoru sa klient veľmi zriedkavo môže stretnúť so sprostredkovateĺom, ktorý je odborník na všetky sektory sprostredkovania. Na druhej strane napriek tomu častokrát klient dostane odborné rady z rôznych oblastí, za predpokladu že v poradenskom tíme je správne zloženie odborníkov.

  3. Ty vieš píše:

    A toto napíše poradca, ktorý pre provízie začal okamžite po školení predávať životky z „pomarančovej“ poisťovne a to len pre to, že dostane dvojnásobne vyššiu províziu ako v produktoch ktoré používal doteraz. O pár mesiacov na to už bola „červená“, pretože Tá predbehla v províziách všetky ostatné. Čo si budeme nahovárať Paľko, ty si z tých posledných ktorý by mal písať o tíme a o profesionalite…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *