Piatok 20. októbra. Meniny má Vendelín

Začnú chodiť klienti sami za sprostredkovateľmi?

Finančné produkty, s výnimkou úverov, sa nekupujú, ale predávajú. A práve preto musia finanční profesionáli venovať pomerne veľa času študovaniu predajných techník, niekedy aj na úkor odborného vzdelávania. V ideálnom svete sú klienti aktívni, sami chodia za sprostredkovateľmi a tí sa venujú iba finančným radám. A práve o takýto ideálny model sa snažia na portáli ako-investovať.sk.

Portál ako-investovať.sk spája dopyt potenciálnych klientov – investorov s finančnými profesionálmi. Klient zadá požiadavku, dostane ponuky a sám si vyberie

Z pohľadu klienta

Na začiatku je jednoduchý dotazník, keď potenciálny klient odpovedá na otázky, koľko plánuje investovať, či chce sporiť jednorazovo alebo pravidelne, ako vníma riziko, o aké inštrumenty má záujem a koľko času má na sledovanie vlastného portfólia Takto nastavený dopyt putuje do schránok rôznych finančných profesionálov.  

V rámci testovania aplikácie sme zadali požiadavku sporiť pravidelne 200 eur mesačne po dobu 20 rokov. Sme ochotní niesť stredné riziko, máme „trochu času“ na sledovania portfólia a inštrument si necháme poradiť.  

Odpovede prišli pomerne rýchlo a boli z rôznych súdkov:  

  • Niektorí finanční agenti začali opatrne a vyžiadali si doplňujúce informácie.
  • Online broker bol priamejší a zdôrazňoval výhodnejšiu poplatkovú štruktúru pri priamom nákupe inštrumentov v porovnaní s investovaním cez fondy.
  • Obchodník so zlatom vymenoval 14 argumentov v prospech svojej komodity a ako alternatívu ponúkol investičné fondy s až 9% zhodnotením.
  • Ďalší finančný profesionál odporučil priebežne sporiť na bankovom účte do sumy minimálne 3 tisíc eur a až s ňou vstúpiť na kapitálové trhy.

Pripomíname, že účelom tohto článku nie je hodnotiť odbornú úroveň poskytnutých rád a ich primeranosť načrtnutým požiadavkám. Našim cieľom je v tomto prípade pozrieť sa na to, čo klient získa a čo prípadne stráca takouto formou dopytovania sa po finančných službách.

Klient zatiaľ venoval vyplneniu úvodného dotazníka iba pár minút a už sa mu v pošte objavili rôznorodé ponuky, v mnohých prípadoch aj s odkazmi na doplňujúce informácie a odborné články. Je v jeho záujme, aby zatiaľ zotrval v komunikácii so všetkými profesionálmi a zodpovedal na prípadne doplňujúce otázky. Výber dlhodobej investície nie je záležitosť jedného večera a určite by jej mal venovať viac času ako napríklad kúpe nového televízora.  

Klient je vo výhode práve preto, že si môže vyberať  medzi rôznymi profesionálmi, má dosť času pozorne si prečítať ponuky, nájsť si doplňujúce informácie, konfrontovať návrhy v diskusných fórach a preveriť si spoľahlivosť budúceho správcu svojich peňazí. A to všetko bez stresu z pohodlia vlastnej obývačky, v čase, ktorý mu najviac vyhovuje – trebárs aj o polnoci.  

Z pohľadu finančného profesionála

Klient, ktorý zadá svoj dopyt po finančných službách prostredníctvom dotazníka, má pridanú hodnotu, netreba ho totiž presviedčať o tom, že vo vlastnom záujme musí sporiť. Stačí správne definovať jeho rizikový profil a budúce potreby a dať mu ponuku,  ktorú nebude vedieť odmietnuť. Aj keď na druhej strane treba priznať, že finančný sprostredkovateľ nie je sám, ale stojí v rade podobných profesionálov, z ktorých si nakoniec vyberie klient.  

Predpokladajme, že ak je klient sám aktívny, na zadanie dopytu používa internet a má čas pozorne preskúmať ponuky, ktoré dostane, asi patrí k tým bystrejším a zrejme si zvolí kvalitu. A netreba vravieť, že tej na trhu až tak veľa nie je.

Zhrnuté a podčiarknuté, služba, ktorá spája ponuku a dopyt po finančných službách je najmä pre finančných odborníkov, ktorí sa neboja konfrontácie so svojimi kolegami a posudzovania kvality vlastnej práce.

Ilustrané foto: sxc.hu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *