Utorok 16. január. Meniny má Nataša

Začnú poisťovne na PZP zarábať?

Poistenie Peter Apolen 31.10.2013 | 00:00 2 komentáre

Zdá sa, že na zvyk klesajúcich cien za PZP môžeme zabudnúť. Poisťovne hovoria o zdražovaní a plánovanom zavedení odmeňovania dobrých a trestanie zlých vodičov. NBS označuje súčasnú stratovosť  trhu PZP ako neudržateľnú.

Začiatok októbra je čas, keď sa v médiách vo väčšej miere začínajú objavovať informácie o cenách povinného zmluvného poistenia. Ešte stále má tretina vodičov zmluvy uzatvorené a obnovované k začiatku roka, takže posledným dátumom, kedy môžu zmeniť poskytovateľa PZP na ďalšie obdobie, je pre nich polovica novembra.

Témy v médiách sa vždy točia okolo čo najnižšej ceny a porovnávania ponúk s cieľom nájsť tú najlacnejšiu. No trend sa začína pomaly obracať. Tento rok možno pozorovať mierne zvyšovanie cien. Poisťovne ešte podrobnejšie klasifikujú klientov alebo im ponúkajú rôzne možnosti pripoistenia, čím sa priemerná cena zvyšuje.

Do ďalších rokov sa musíme pripraviť na to, že témou už nebude znižovanie, ale zvyšovanie cien PZP. Je to nezvratný trend. Povinné poistenie škôd spôsobených prevádzkou vozidla je totiž dlhodobo stratové. Poisťovne ho využívajú ako otvorenie dverí ku klientovi a k ponuke ďalších finančných služieb. Dotujú ho teda z iných ziskových produktov. Nadbiehanie klientom navyše viedlo k tomu, že na rozdiel od zahraničia nie sú nezodpovední šoféri sankcionovaní za častejšie havárie a naopak tí ohľaduplní a prezieraví nie sú za svoju disciplínu odmeňovaní. Budúcnosť teda prinesie príležitosť. Popri zvýšení priemernej ceny poistenia, sa budú sadzby pre dobrých šoférov zvýhodňovať.

Nepriaznivé výsledky

„Pokračujú negatívne trendy v poistení áut. Sú spojené najmä s poklesom poistného v povinnom zmluvnom poistení a aj v havarijnom poistení“ hodnotí vo svojej pravidelnej správe Národná banka Slovenska. „Vývoj v tomto segmente navyše smeruje ku stavu, ktorý nie je dlhodobo udržateľný,“ otvorenie konštatuje. Dôsledkom je podľa nej to, že segment havarijného poistenia je stratový. Trh PZP ťažia v porovnaní so zahraničím nezvyklé náklady napríklad na povinný odvod pre hasičov a záchranárov a vysoký podiel nepoistených áut, na ktorých havárie sa musia skladať vodiči, ktorí si poistenie poctivo platia. No pre poistenie sú to predvídateľné a kalkulovateľné náklady. Cestu dlhodobých strát si teda vyberajú dobrovoľne.

Poistné, ktoré poisťovne v prvom polroku tohto roka za PZP fakturovali svojim klientom kleslo podľa údajo NBS o takmer päť percent. V hodnotovom vyjadrení je to pokles o 7,5 mil. eur. Tento pokles spôsobila dlhodobo klesajúca priemerná sadzba poistného u nových zmlúv – o 4,7 percenta, no zvlášť u prolongovaných zmlúv – o 6,3 %. Príjmy, ktoré majú poisťovne z tohto biznisu teda klesajú. Oproti nim stoja rastúce náklady na poistné plnenia. Tie stúpli podľa NBS medziročne o štyri percentá. Nožnice medzi príjmami a výdajmi sa tak otvárajú stále viac. Dokladajú to i nižšie uvedené grafy. Na prvom vidno, že zatiaľ, čo u iných kategórií technické poistenie – teda to, čo v skutočnosti dostávajú poisťovne od svojich klientov, postupne rastie, u PZP klesá. Náklady na poistné plnenie sa vyvíjajú opačným smerom.

naklady-pzppoistne-pzp

Očakávaný príchod bonusov a malusov

Čo si o týchto negatívnych trendoch myslia samotné poisťovne? Podľa Zdenka Jankovského vrchného riaditeľa Úseku poistenia motorových vozidiel Generali Slovensko bude stratovosť trhu PZP pokračovať dovtedy, kým sa „nechajú niektorí účastníci poistného trhu tlačiť svojimi obchodnými partnermi do stratového obchodu“. 

Judita Smatanova hovorkyňa poisťovne Union upozorňuje, že na trhu už možno pozorovať určité zmeny. Napríklad dojednávanie komerčných pripoistení, napríklad na stret so zverou, čiastočnú krádež, mini kasko alebo, pripoistenie čelného skla. Dodáva, že poisťovne zápornej rentabilite prispôsobujú i postupy pri likvidácií poistných udalostí, keď niektoré poistné udalosti už nepreplácajú.

Zástupcovia poisťovní predpovedajú i skoré zavedenie systému bonusov a malusov. „V poisťovni Generali sme s tým už začali. Predpokladám, že ďalší významní hráči na trhu nás budú nasledovať v najbližších rokoch,“ hovorí Z. Jankovský. „Očakávame, že tento trend príde čoskoro,“ hovorí J. Smatanová. Keď začnú jednotlivé inštitúcie viacej spolupracovať a prepojí sa škodová história klienta v zmysle platnej legislatívy, bude podľa nej možné reálne uplatňovať systém bonus-malus. „Dnes stačí klientovi zmeniť poisťovňu a jeho škodová história sa začína písať odznova, v prípade prepojenia škodových registrov by to už také jednoduché nebolo,“ konštatuje.

2 odpovede na “Začnú poisťovne na PZP zarábať?”

  1. Tomáš píše:

    Zásadnou chybou celého systému je skutočnosť, že ai SKP nemá dôveruhodnú evidenciu poistení PZP. Na vine sú aj jednotliví poisťovatelia.
    BONUS a MALUS mal byť povinne zavedený úž dávno.
    Je ostudou, že nikto nevie rázne spraviť poriadok s vyše 150.000 majiteľmi evidovaných vozidiel, ktoré vôbec nemajú poistené. Zákon umožňuje aj tvrdý postih, no nikto nevie o prípadoch, kde a kedy bol využitý. Zverejnenie exemplárnych prípadov by mohlo mnohému napomôcť.

  2. Pysny P. píše:

    Vsetky poistovne na PZP zarabaju. Vyskusal som AXU, Union aj Generali. Nechcel som vela platit tak mi syn poradil online porovnavac PZP na http://www.bezhavarky.sk/pzp-kalkulacka/ a tam mi najlacnejsia vysla CSOB aj s asistencnymi sluzbami.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *