Piatok 30. októbra. Meniny má Šimon, Simona

Záujem o online porovnávanie finančných produktov počas krízy výrazne vzrástol

Banky Peter Apolen 22.06.2020 | 00:00 0 Komentárov

Pandémia koronavírusu zvýšila záujem spotrebiteľov o porovnávanie parametrov finančných produktov. Dôvodom je jednak preklopenie života viac do online priestoru, no je to aj väčšia snaha ušetriť a využiť čo najefektívnejšie finančné služby.

Online porovnávač finančných produktov FinancnaHitpararad.sk eviduje za apríl jeden z najsilnejších mesiacov z pohľadu návštevnosti za desať rokov existencie portálu. Finančné produkty si porovnávalo o dve sto percent viac spotrebiteľov, ako v rovnakom období minulého roka. Silný záujem pretrvával aj máji.

Klienti sa porovnávajú finančné produkty čoraz viac online

Klienti bánk najviac vyhľadávajú informácie a porovnávajú parametre hypotekárnych úverov, bežných účtov a spotrebných úverov. Porovnanie refinančných úverov napríklad vzrástlo o 60 percent. Množstvo klientov sa tiež zaujíma informácie z bankového sveta spojené s ochorením COVID-19, ale aj aktuálne zmeny v poplatkoch bánk.

Podľa Martina Švidroňa, analytika portálu Finančná Hitparáda sú za nárastom záujmu dva hlavné dôvody. Prvým dôvodom je obava a neistota klientov z budúcnosti a z toho vyplývajúca potreba overiť si správnosť finančných rozhodnutí, teda aj snaha získať porovnaním lacnejšie bankové produkty a získať informácie o aktuálnych zmenách v poplatkoch bánk. Druhým dôvodom je to, že klienti zmenili svoje spotrebiteľské správanie a viac informácií si počas pandémie začali vyhľadávať online z domu, nie návštevou pobočiek.

Koronakríza zdražila hypotéky

Viaceré banky napríklad po prepuknutí koronakrízy zvýšili úroky na hypotékach. UniCredit Bank koncom apríla zvýšila sadzby z 1,39 percenta na 1,89 percenta pri trojročnej fixácii. Následne v máji sadzby znížila na 1,59 percenta. Úroky zvyšovali aj iné banky.

Slovenská sporiteľňa zas napríklad zvýšila poplatok za poskytnutie hypotéky. Klienti tak za hypotéku platia jednorazovo namiesto 89 eur od júna 150 eur .

Koronakríza zmenila nastavenie úverových vzťahov. Banky musia do cien svojich služieb zahrnúť vyššie riziko, ktoré vyplýva z neistej ekonomickej situácie dlžníkov. Keďže ide o dynamický proces, k zmenám dochádza relatívne často. Aj to je dôvodom, pre ktorý ľudia vyhľadávajú informácie o finančných službách a zmenách v ich cenách oveľa častejšie ako v minulosti.

Banky často menia cenníky služieb

Okrem úrokov sú ďalšou častou zmenou úpravy cenníkov bánk. Minulý rok sa na celom bankovom trhu menili dovedna 32 krát.

Medzi najčastejšie zmeny patrili napríklad poplatky za služby týkajúce sa operácií vykonávaných v pobočke banky, hotovostného a bezhotovostného platobného styku. Banky neradi vidia klientov s hotovostnými operáciami na pobočkách. Je to pre nich aktivita bez pridanej hodnoty, ktorá viaže ľudský kapitál. Banky preto odrádzajú klientov vysokými poplatkami od týchto operácií a snažia sa ich namotivovať k obsluhe účtu cez internet alebo mobile banking.

Ďalšími často menenými sú ceny za balíky služieb k účtom, platobné karty, výbery hotovosti z bankomatov, poplatky za sms notifikácie a či poplatky za spracovanie spotrebných úverov.

Podľa Finančnej hitparády zo všetkých bánk boli v minulom roku iba dve, ktoré neupravovali ani raz svoje sadzobníky poplatkov. Prvou je najmladší hráč na bankovom trhu, mobilná 365.bank a druhou bankou je Tatra banka. Obe banky sú navyše známe technickými inováciami.

“Férový prístup a dodržanie podmienok počas roka je základ spokojnosti klientov týchto bánk,” uvádza Finančná hitparáda. Tieto banky preto portál ocenil titulom Stabilná banka roka.

Dobre sa v porovnaní držali aj ďalšie menšie banky: BKS Bank, Fio banka, J&T Banka, Privatbanka a Raiffeisen Bank, ktoré cenníky prepisovali vlani len jeden krát.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial