Pondelok 24. septembra. Meniny má Ľuboš, Ľubor

Záujem o pravidelné investície do podielových fondov rastie

Záujem Slovákov o investície v podielových fondov rýchlo rastie. Jedna z najväčších spoločností na trhu – Amundi, hlási rast majetku pod správou o 26 percent. Investorov neodradili ani tohtoročné turbulencie na finančných trhoch. O téme sa rozprávame s country manažérom Amundi pre Slovensko Miroslavom Ovčarikom.

♣ Tento rok sa finančné trhy vyznačujú vysokou volatilitou. Dôvodom bola najmä obava z geopolitiky a prebiehajúca obchodná vojna USA so zvyškom sveta. Rezonovala táto téma aj u vašich klientov?

Pokles finančných trhov nastal najmä v marci, keď sa investori začali obávať vyššej inflácie v USA a z toho vyplývajúcej hrozby rastu sadzieb. Začali preto vyberať svoje investície z trhov. Panika spôsobila, že aj na slovenskom trhu sme evidovali v tom období viac výberov ako vkladov. No keď sa pozrieme na výsledky Amundi, my sme aj v marci dosiahli kladné predaje, teda objem vkladov vyšší ako objem výberov.

Miroslav Ovčarik

♣ Znamená to, že vaši klienti majú väčšiu rezistenciu voči trhovým výkyvom?

Snažíme sa ľudí naučiť, že poklesy trhov predstavujú pre nich príležitosť na lacnejší nákup aktív. Výkyvy, aké sme videli v marci, sú teda pre nás v podstate pozitívne. Ľudia majú ešte naopak tendenciu prihodiť niečo navyše. No všeobecne na trhu, a netýka sa to len Slovenska, majú investori pri poklese trhov tendenciu vyberať.

♣ Ako môžu investori ťažiť z poklesu trhov?

Základom je pravidelné investovanie. Investori pri ňom minimalizujú riziko nesprávneho načasovania vstupu na trhu, ale keď je investičný horizont nastavený na desať, či 15 rokov, toto riziko nehrá úlohu. Výhoda pravidelných investícií, je teda v tom, že klient nemusí každý deň riešiť, čo sa na trhu aktuálne deje.

♣ Slováci tradične patria medzi veľmi konzervatívnych investorov. Chcú mať svoju istotu. Mení sa nejako ich rizikový apetít?

Môžeme povedať, že schopnosť znášať riziko sa zvyšuje. Keď Slováci vidia, že banky im dávajú niečo málo nad nulový výnos, tak sú ochotní sa rozprávať aj iných riešeniach. Táto situácia nahráva podielovým fondom získavať nových klientov a nové investície.

♣ No aj vo fondoch si tunajší investori vyberajú radšej istotu. Takmer 90 percent vkladov v 2. pilieri je napríklad v garantovaných fondoch.

Aj to sa sčasti mení. Slováci preverujú zmiešané podielové fondy. Hľadajú jednoduché riešenie, pri ktorom by nemuseli skladať portfóliá z piatich alebo desiatich fondov. Chcú sa zamerať na jedno aktívne riešenie, kde portfólio manažér vie reagovať na situáciu na trhu a miešať dlhopisy s akciami. Nie je tu teda potrebné robiť veľkú diverzifikáciu, stačia možno dva fondy, aby to pokrylo základné potreby investora z hľadiska rozloženia rizika. Je to akási zlatá stredná cesta medzi nižším rizikom dlhopisov a výnosmi z akcií.

♣ Ako sa vám darí v tomto roku?

Môžem povedať, že tento polrok je pre nás, aj v porovnaní s konkurenciou, veľmi úspešný. Dôvodom je to, že už niekoľko rokov sa zameriavame najmä na už zmienené pravidelné investície, čo tvorí základ našich obchodov. Bez ohľadu na to, čo sa na trhu deje, majú investori nastavené trvalé príkazy a jednoducho stále prikladajú.

Tí, ktorí tak robia dlhšie, navyše zisťujú, že majú na investičných účtoch celkom zaujímavé výnosy, takže neskôr aj jednorazovo vkladajú vyššie sumy. Je to efekt snehovej gule, keď sa na staré investície nabaľujú nové.

Ku koncu júna tohto roku tak Amundi na Slovensku spravovalo majetok v hodnote 611,2 mil. eur, čo je medziročný nárast o 26 percent. Celý trh pritom rástol o cca deväť percent, čo je pritom tiež slušné číslo.

♣ Kto je vašim najvýznamnejším distribučným partnerom?

Výrazne poskočil predaj cez Partners Group SK. Sú našimi najväčšími partnermi na Slovensku. Či už z pohľadu aktív pod správou, ktorých majú viac ako 300 mil. eur, ale aj z pohľadu nových predajov. Partners sa tak vyrovnali z pohľadu objemu predaja na trhu najväčším bankovým hráčom.

Ďalším významným partnerom pre Amundi najmä celosvetovo, ale aj na Slovensku, je UniCredit Bank. Rovnako dosahuje prírastky predaja. Tieto dve spoločnosti sú pre nás dominantnými predajnými partnermi.

♣ Dochádza z pohľadu distribúcie u vás k nejakým zmenám?

Áno, museli sme zrušiť niektorých menších distribučných partnerov, pretože z pohľadu globálnej politiky Amundi nedosahovali minimálne výsledky, ktorých hranica nie je nastavená práve nízko. Má to svoju logiku pretože, keď sa investíciám venujete intenzívne, viete dať lepší servis klientom. Ak predáte jednu investíciu za pol roka, tak v tejto oblasti nemôžete byť doma.

♣ Znamená to, že Amundi sa uzatvára voči menším firmám?

Myslím si, že aktuálne na našom trhu môže ťažko vzniknúť niekto nový, koho by Amundi schválilo, no stále je tu možné využiť naše lokálne platformy. Držíme sa pravidla, že radšej mať menej partnerov a poskytnúť im špičkový servis. Chceme mať distribútorov, ktorí to vedia, investície predávajú vo veľkom a chcú sa im venovať. Máme potom aj viac času na ich vzdelávanie a na komunikáciu s nimi.

♣ Registrujete záujem zo strany finančných sprostredkovateľov o predaj investícií?

Áno, pre distribučné siete je to perspektívna oblasť. Z hypoték sa donekonečna nedá žiť, pretože trh je limitovaný, no investície môžu pribúdať kontinuálne, v podstate donekonečna. Pridaná hodnota pre klientov je v tom, že nie je zdravé sa neustále zadlžovať. Je lepšie pomôcť im budovať kapitál.

No na druhej strane je servis pri investíciách náročnejší. Musíte totiž komunikovať a vzdelávať klienta aj počas doby sporenia, napríklad počas poklesu trhov. Potrebujete mať na to odvahu a chuť sa tomu venovať.

♣ Sprostredkovateľov často odrádzajú provízie, ktorých vyplácanie je v porovnaní s hypotékami, rozložené v čase. Ako konkrétne to u vás prebieha?

Pri platbe provízií ponúkame niekoľko možností. Jednou je tzv. priebežný poplatok, ktorý sa platí percentom z vkladov klienta počas celej doby investície. Ďalej je to predplatený poplatok, keď si klient stanoví nejakú cieľovú sumu a z nej zaplatí poplatok vopred. Tento je vždy nižší, ako keby sa mala platba strhávať priebežne. Ďalšou možnosťou je kombinácia, keď sa poplatok platí vopred, ale nie jednorazovo, ale počas kratšej doby, povedzme pol až jedného roka. Je to medzistupeň medzi dvomi predchádzajúcimi spôsobmi. Klienti najviac využívajú poplatok platený vopred, pretože je najnižší.

♣ Investície sa stávajú stále populárnejšou témou. Reaguje na ňu ich konkurencia. Cítite nejaký tlak zo vznikajúcich firiem, alebo firiem pôsobiacich zo zahraničia?

Zatiaľ cítime najmä verbálnu konkurenciu (smiech), teda z pohľadu marketingu. Pre nových hráčov je kritický práve predaj. Slováci ešte nie sú nastavení tak, by sa ráno zobudili a povedali si, že chcú investovať. Ak teda nemáte za sebou silných distribučných partnerov, ktorí s klientmi komunikujú, len veľmi ťažko dosiahnete kritickú masu klientov, na to, aby ste sa uživili. A to aj napriek tomu, že vaše produkty môžu byť zaujímavé. Nemá ich však kto predávať a robiť to len cez internet a telefón, je podľa mňa veľmi ťažké.

♣ Spoločnosti ponúkajúce investície na zahraničných finančných trhoch ponúkajú klientom nulové dane z príjmu. To však naplatí pri klasických podielových fondov. Vnímate to ako konkurenciu?

Z pohľadu štátu nerozumiem tomu, prečo je to tak. Ide o rovnaký typ aktív. Či investujete do akcií priamo, cez ETF, alebo podielový fond, vždy nakúpite rovnaké aktívum, teda povedzme akcie Google, Apple a či iných veľkých firiem. Nerozumiem teda tomu, prečo sa podielový fond na Slovensku zdaňuje a ETF, či akcie nie. Štát by to mal napraviť tak, aby zdaňovanie bolo nastavené fér pre všetky typy investícií.

Nie je žiaden dôvod, aby mal niekto neoprávnenú daňovú výhodu. Dokonca, keď si kúpite akciu ako samostatný investor, idete do väčšieho rizika, ako keď tak urobíte cez podielový fond. Prečo teda štát motivuje ľudí, aby investovali rizikovejšie? Prvotným motívom nulových daní pri investíciách priamo do akcií bolo povzbudiť ľudí pri vstupe Slovak Telekomu na finančný trh. No ten už pominul. Je zrejmé, že investori kupovať slovenské cenné papiere nebudú.

Snažíme sa túto tému riešiť so štátom prostredníctvom Slovenskej asociácie správcovských spoločností. Je to jedna z  najdôležitejších vecí, ktoré riešime. Preferovali by sme variant, aby sa daňová výhody rozšírila na všetky druhy investícií, no keď to neprejde, tak potom by sa nemala vzťahovať na nič.

♣ Na americkom trhu sa pred nedávnom objavil prvý indexový fond ponúkajúci investície bez akýchkoľvek poplatkov, teda úplne zadarmo. Aj slovenskí investori si poplatky všímajú čoraz viac. Registrujete tu nejaký tlak?

Nie, nie je to momentálne otázkou dňa. Ak máte fond bez poplatkov, potrebujete sa spoliehať na to, že fond sa predá sám. Opäť si nie som istý, či je náš trh na to pripravený. Ak budú ľudia rozhodnutí, že pôjdu investovať, môžu začať hľadať najlacnejšie riešenie, ale v tom štádiu ešte nie sme.

Ak by však takýto dopyt zo strany investorov prišiel, vedeli by sme reagovať. Máme v rámci našej ponuke aj paletu nízko poplatkových indexových, či ETF fondov. No zatiaľ to nie je aktuálne.

4 odpovede na “Záujem o pravidelné investície do podielových fondov rastie”

  1. Stano píše:

    „Preferovali by sme variant, aby sa daňová výhody rozšírila na všetky druhy investícií, no keď to neprejde, tak potom by sa nemala vzťahovať na nič.“ – Súhlasím s prvou časťou výroku, ale ak by to neprešlo, to myslíte vážne?

    Čiže by ste chceli radšej zdaniť tých, čo kupujú ETF ako by ste radšej takto výhodnejší produkt ponúkali svojím klientom? Chápem, že vášmu biznisu by to asi neprinieslo až také zisky a čo tam po vašich klientoch… Radšej by ste znevýhodnili všetkých ako by ste nemali zárabať na vysokých poplatkoch. Úsmevné 🙂

    • Peter Apolen píše:

      Nie je to celkom ako pisete. V rozhovore sa uvadza, ze dve porovnatelne investicne alternativy (podielove fondy a ETF) su zdanovane odlisnym sposobom. Znamena to, ze ETF maju oproti podielovym fondom konkurencnu vyhodu na zaklade nespravne koncipovanej legislativy. Preto sef Amundi hovori, ze najlepsie by bolo rozsirit vyhodu na vsetky typy investicii, no ak ministerstvo financii nebude ochotne, nie je spravodlive, aby ju mala len jeden investicny nastroj a druhy nie.

      • Stano píše:

        Asi som sa nevyjadril exaktne, tak skúsim znova:

        1) Súhlasím s tým, že by sa mali podielové fondy zdaňovať podobne ako ETF. Bolo by to dobré pre každú stranu, jednak pre Amundi a ich konkurenčnú schopnosť a jednak (a najmä!) pre ich klientov.

        2) Ak ministerstvo financií nebude ochotné rozšíriť túto výhodu aj na podielové fondy, príde mi ako úplna hlúposť aby šéf Amundi bojoval za to, aby znevýhodnili takto aj investovanie do ETF! Veď akú pridanú hodnotu týmto získajú ich klienti?! Toto je nečistý ťah výhodný len pre ich zisky. Prečo sa radšej nezamýšľajú nad tým ako túto príležitosť využiť v prospech ich klientov? Napríklad ponúknutím investovania do takto zvýhodnených ETF?

        Nie je to len preto, lebo by to mohlo narušiť ich zisky z drahého investovania do podielových fondov?

        Ich slogan mi príde po prečítaní týchto riadkov ako maximálne ironický: „Dôveru si treba získať“. Dôveru k firme, ktorá obhajuje svoje záujmy a nie záujmy svojich súčastných a budúcich klientov.

  2. Peter Apolen píše:

    Áno, chápem Váš postoj. Ale je to situácia podobná tomu, keby ste piekli chlieb a vedľa Vás niekto piekol rožky. Vy by ste museli platiť dph, ale Vaši susedia nie. Je to nefér situácia, nemyslíte? Váš sused – konkurent, má neoprávnenú výhodu a preberá Vám klientov. Riešením nie je to, že aj vy by ste rozšírili sortiment o pečivo, pretože to nerieši situáciu, keď chlieb zosstáva porovnateľne stále drahší, ako ostatné pečivo. Ľudia teda uprednostnia rožky pred chlebom, hoci na to nie je vecne žiadny dôvod.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *