Stvrtok 19. októbra. Meniny má Kristián

Ženy – banky ich ešte v hľadáčiku stále nemajú

Len málo slovenských bánk a poisťovní má produkt zameraný zvlášť na ženy. V zahraničí je pritom cieľová skupina, ktorá si vyžaduje zvláštnu pozornosť, či už ide vlastnosti produktu, marketing alebo formu distribúcie.

Podľa prieskumu globálnej poradenskej spoločnosti A. T. Kearney len dve zo skúmaných dvoch desiatok bánk a poisťovní na Slovensku majú vo svojej ponuke produkt zameraný zvlášť na ženy. Ako ukazuje štúdia potenciál ponúknuť špecifické produkty tejto skupine však existuje. Ide napríklad o produkty, ktoré by zjednodušili podnikanie z domova ženám na materskej dovolenke či finančné poradenstvo pre ženy, ktoré sa po smrti manžela začínajú starať o všetky rodinné financie. To sú špecifické situácie, pri ktorých by poisťovne a banky mohli k ženám ústretovejšie.

Existuje niekoľko bodov, v ktorých sa ženy líšia od mužov pri využívaní finančných produktov. Štúdia poradenskej spoločnosti napríklad ukázala, že ženy využívajú investičné produkty výrazne menej než muži. Zatiaľ čo vo svete investuje do cenných papierov zhruba každý štvrtý muž, zo žien sa takto správa len každá šiesta.„Okrem toho, že ženy menej investujú, zároveň menej premýšľajú o svojom zaistení v dôchodku,“ hovorí Marta Magott, manažérka pražskej pobočky A.T. Kearney.

„Finančné investovanie v rodinách naďalej často funguje podľa klasického modelu. Muži sa typicky starajú o rodinné financie oboch partnerov, čo výrazne znižuje záujem žien o investovanie. Ženy majú navyše väčšiu averziu k riziku a nechcú sa púšťať do riskantnejších produktov ani za cenu vyšších výnosov. U mladej generácie pozorujeme ale viditeľnú zmenu. Priemerný vek, kedy snúbenci uzatvárajú manželstvo je vyšší ako v minulosti a manželský pár často aj po svadbe drží financie oddelene. To vyvoláva väčší záujem mladých žien o investičné produkty,“ uvádza Michal Kozub, analytik spoločnosti Home Credit.

V rámci bežných finančných produktov, ako sú bežný alebo sporiaci účet, kreditná karta, spotrebný úver, alebo hypotéka, už ale nie sú rozdiely medzi ženami a mužmi také jednoznačné. Menia sa totiž s vekom respondentov. Štúdia nezaznamenala rozdiel vo využívaní finančných produktov medzi mužmi a ženami do 25 rokov, zamestnané slobodné ženy sú dokonca skupinou, ktorá najviac využíva finančné produkty. Čím sú ale ženy staršie, tým menej využívajú finančné produkty v porovnaní s rovnako starými mužmi.

„Nie je výnimkou, že sa staršie ženy ocitnú v situácii, kedy zdedili majetok po zosnulom manželovi a zrazu sa musia samy začať starať o všetky svoje financie. Na túto rolu však často nie sú pripravené,“ hovorí M. Magott.

„Podniky v iných odvetviach už objavili potenciál trhu zameraného na ženy a investovali do produktov a marketingu tak, aby ženy dokázali efektívnejšie osloviť. Poskytovatelia finančných služieb ale stále podceňujú túto atraktívnu skupinu klientov,“ dodáva M. Magott.

Na čo by sa mohli slovenské banky u žien zamerať

1. Špecializované služby pre ženy na materskej dovolenke a slobodné matky

Ženy na materskej dovolenke predstavujú početnú skupinu, ktorá priamo nabáda k tvorbe špecificky upravených produktov. Kreditné inštitúcie by mali byť flexibilné v prístupe ku svojím klientkam, či už ide o poskytnutie úverov alebo start-up poradenstvo, s vedomím, že pracovný život ženy sa mení v jej rôznych životných obdobiach.

Okrem žien na materskej dovolenke by špecifické varianty produktov mohli byť tiež cielené na slobodné matky, konkrétnym príkladom by mohlo byť napríklad financovanie vysokoškolského štúdia pre deti slobodných matiek. „Neočakávame diametrálne iný prístup v bankovníctve zameranom na ženy, ale skôr prispôsobenie niektorých produktov, komunikácie a spôsobu obsluhy špecifickým potrebám žien tak, aby sa aj táto dôležitá skupina klientov cítila oslovená,“ hovorí M. Magott.

2. Prístup ušitý na mieru seniorným klientkam

Jednou z možností, ako osloviť staršie klientky, je ponuka špeciálneho poradenského servisu, v rámci ktorého obsluhujú ženy poradkyne a špecialistky v podobnom veku, uvádza M. Magott.

3.    Prestížne produkty spojené so štatútom úspechu

U zamestnaných a vzdelaných žien by mohli finančné inštitúcie klásť väčší dôraz na prestíž a ponúknuť služby a produkty, ktoré sú spájané so statusom úspechu nielen svojou charakteristikou, ale aj svojím dizajnom – príkladom môžu byť kreditné karty poskytujúce rozličné vernostné výhody.


  • A.T. Kearney analyzovala ponuku týcho 20tich finančných inštitúcií na Slovensku: AEGON Životná poisťovňa, Allianz – Slovenská poisťovňa, Československá obchodná banka, Generali Slovensko poisťovňa, ING Životná poisťovňa, J&T Banka, KOMUNÁLNA poisťovna, KOOPERATIVA poisťovňa, Vienna Insurance Group MetLife Amslico poisťovňa, Oberbank Leasing, OTP Banka Slovensko, OVB Allfinanz Slovensko, Poisťovňa Slovenskej sporiteľne, Sberbank Slovensko, Slovenská sporiteľňa, Tatra banka, UniCredit Bank Slovakia, Union poisťovňa, Všeobecná úverová banka, Wüstenrot poisťovňa.
  • Štúdiu skúmajúcu odlišné preferencie žien a mužov pri finančných produktoch pripravila spoločnosť A.T. Kearney spolu s Research-Haus You-Gov. Zúčastnilo sa jej celkom šesť tisíc respondentov zo západnej Európy s cieľom identifikovať ich zvyky v oblasti finančných produktov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *