Utorok 26. septembra. Meniny má Edita

Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú…

Ak o to klient požiada, finančný agent ho musí informovať o výške provízie za sprostredkovanie konkrétneho produktu. Samotný zákon však nešpecifikuje, či zverejnenou má byť provízia firmy alebo konkrétneho agenta. Silnejšie spoločnosti majú jasno: hovoriť sa bude provízia pešiaka v teréne.

Z pohľadu klienta nie je zverejňovanie provízií až tak dôležité. Oveľa väčšiu výpovednú hodnotu majú poplatky týkajúce sa finančného produktu (vstupný, výstupný, pravidelný, skrytý), tie totiž zaťažia jeho rozpočet. Zverejnená provízia má skôr druhotný význam a klientovi môže naznačiť pohnútky sprostredkovateľa, prečo odporúča práve toto poistenie a nie iné.

Problém vznikne, ak si klient bude cez provízie porovnávať viacerých sprostredkovateľov. A zrazu môžu nastať rôzne kuriózne situácie:

  • Nováčik z firmy AA prizná za rovnaký produkt výrazne nižšiu províziu ako agent na tretej úrovni z rovnakej firmy.  
  • Firma AA môže tvrdiť, že je najlacnejšia, čo sa týka provízií. Ale jej reprezentant 3. úrovne prizná vyššiu províziu ako začiatočník spoločnosti BB. V skutočnosti však spoločnosť BB inkasuje vyššie provízie ako AA.

To však klient bežný klient ťažko pochopí. Zverejňovaním provízií sprostredkovateľských spoločností by sa podobným problémom dalo vyhnúť.  Ibaže…

Prečo zverejniť províziu spoločnosti?

Sprostredkovateľské spoločnosti sa podľa očakávania prikláňajú k názoru, že klient sa má dozvedieť províziu agenta, ktorý ho oslovil. Len málo pešiakov v teréne totiž tuší, akú odmenu získa jeho materská spoločnosť. Jej zverejnenie by tak nemuselo nechať s otvorenými ústami len klienta, ale aj predajcu.

Ak by sa zverejňovala provízia sprostredkovateľskej spoločnosti, agenti by sa dozvedeli, koľko svojej firme zarobia a mohlo by to zvýšiť počet nespokojencov a aj odchody ku konkurencii. Čo je však dôležitejšie, radový sprostredkovateľ  by sa ocitol v rovnocennejšej pozícii voči svojmu „chlebodarcovi“ a pomerne ľahko by zistil, koľko platí (vo forme časti provízie, ktorú si necháva firma) za vzdelávanie, analytickú podporu, vyjednávanie s finančnými inštitúciami a služby back officu. V záujme objektivity totiž treba povedať, že pre materskú spoločnosť ponechaná provízia neznamená iba zisk, ale aj prostriedky na zaplatenie dôležitých činností, bez ktorých by sa poradca v teréne nezaobišiel.

Ibaže riziko neúspechu a stres z negatívnych reakcií potenciálnych zákazníkov znáša sprostredkovateľ a jeho činnosť prináša peniaze materskej spoločnosti. Keď sa nad tým zamyslíme do dôsledkov, vo vzťahu agent – sprostredkovateľská spoločnosť je vlastne chlebodarcom (a už bez úvodzoviek) agent. A z titulu peňazí, ktoré prináša, sa má právo rozhodnúť, či mu materská spoločnosť poskytuje dostatočnú podporu a či si za to nepýta priveľa peňazí z jeho provízie.  

Ak sprostredkovateľské spoločnosti tvrdia, že na požiadavku klienta musí vyčísliť svoju províziu agent, prakticky ho nútia prezradiť aj jeho zárobok, a to z dôvodu, aby nemuseli prezradiť vlastný. A to pravdepodobne preto, lebo výšku toho svojho nevedia zdôvodniť…         

Čia provízia by sa mala zverejňovať na žiadosť klienta?

View Results

Loading ... Loading ...

22 odpovedí na “Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú…”

  1. Peter píše:

    Nech sa zverejní provízia toho, komu patrí klient! A komu vlastne ten klient patrí? Dajte výpoveď zo spoločnosti v ktorej ste a uvidíte, príp. si prečítajte zmluvu, ktorú máte s maklérskou spoločnosťou. Pán Kačalka, čo tak pozrieť sa na to z tejto strany?!

    • LK píše:

      Zaujimavy postreh, ale myslim, ze nan nie je jednoznacna odpoved. Agenti, ktori odisli, si celkom logicky ponechali klientov. Ale tych istych klientov oslovila aj spolocnost, z ktorej agent odisiel. Takze si klienta narokuju vsetci. No a klient ostane u toho, komu doveruje…

      Z toho mi vychadza, ze by sa mohli zverejnit obe provizie…. Co myslite?

      • Peter píše:

        Jedna vec je kto si nárokuje, druhá vec kto dostáva následnú províziu a kto bez ohľadu na to robí následný servis. Veľa krát je to tak, že sprostredkovateľ robí servis, ale následnú dostáva niekto iný.

        • LK píše:

          To je vec podmienok medzi agentom a firmou. Zrejme sa zhodneme, že by bolo dobré, keby boli tieto podmienky transparentné…

          • Peter píše:

            Zhodneme, ale sú? Podľa mňa nie, stačí si prečítať zmluvy, ktoré: zakazujú, prikazujú, zastrašujú….
            Pán Kačalka, neviem koľko ste ich videl a čítal, ale stojí to za to. Sprostredkovateľ získava klientov pre maklérsku spoločnosť – tak je to v zmluve!

          • LK píše:

            Ja vám rozumiem, ale musím dodať, že pokiaľ sprostredkovateľ zmení maklérsku firmu, tak mu klient ostane a nové zmluvy už robí pod novou hlavičkou.
            Pretože klient dôveruje človeku, ktorého pozná nie firme, o ktorej len počul…

  2. TomK píše:

    Pokial by sprostredkovatel odporucil skutocne najvyhodnejsi produkt, tak provizia je OK, ci uz ju klient pozna alebo nie, samozrejme nesmie byt neumerne vysoka (nie ako pri poistkach,ked clovek plati rok aj viac len na proviziu poradcu). Skor mam problem s tym, ze niektori sprostredkovatelia odporucaju produkt na zaklade vysky provizie,ktoru ziskaju od bank a poistovni a nie podla vyhodnosti pre klienta.

    • Jozef_016 píše:

      Niekedy je preto dobre skontrolovat si podmienky od agenta, pomoct moze online porovnanie:

      http://www.FinancnaHitparada.sk

      • radik píše:

        financnahitpadara nehovori o nicom – jedine sa dajú normálne porovnať ceny povinného zmluvného poistenia, poplatky do fondov, poplatky za balíky bežných účtov, ale nie úrokové sadzby z hypoték, kam ide kopec údajov, ktoré finančná hitparáda ignoruje.

        • RE píše:

          http://www.FinancnaHitparada.sk zistuje sadzby uverov formou mystery shoppingu, t.j. osobne obieha pobocky bank a zistuje ake banky ponukaju ludom sadzby. Tieto sadzby su potom zverejnovane na portali. Nic presnejsie na trhu nie je.

          • Michal D. píše:

            Mystery shopping je zavadzajuci a nema vypovednu hodnotu. Pokial by mal mat, museli by mystery shopperi reprezentovat populaciu, co tych par ludi asi nereprezentuje. Pritom plati, ze Tatrabanka moze byt vyhodna pre nadpriemerne zarabajuceho Slovaka, ale pre cloveka s malym prijmom bude vyhodnejsia CSOB. Takze keby ten druhy clovek dal na radu a porovnanie nadpriemerne zarabajuceho, ziskal by nevyhodny uver.

          • Maros O. píše:

            Mystery shopping realizuju ludia s 3 roznymi profilmi (s nizsou bonitou, priemernou a velmi dobrou). Kedze banky nezverejnuju svoje skoringy, inac to porovnavat nie je mozne. Testy nam ukazali,ze taketo porovnavanie je velmi presne. Skuste si to tiez otestovat, t.j. porovnat s realitou.

          • Michal D. píše:

            Nehadam sa, len upozornujem, ze nizsia, priemerna a velmi dobra bonita je pomerne vagne oznacenie a myslim, ze existuju aj presnesnejsie ukazovatele.

          • radik píše:

            Maroš, chápem že robíš reklamu, ale toto, čo si napísal, nemyslíš vážne …… – veď len vo VUB sa berie do úvahy niekoľko sociálnych ukazovateľov – vzdelanie, rodinný stav, bydlisko kliento, sídlo zamestnávateľa – to sa ešte k tomu nehrám na tému príjem…. nečudujem sa, že ma kontaktujú ľudia sklamaní z finančnej hitparády, keď im v tabuľke vychádza pekný úrok a potom zistia skutočnosť…

          • Maros O. píše:

            Porovnanie urokov na Slovensku je komplikovane,kedze banky svoje skoringy nezverejnuju(s vynimkou 2 bank) dokonca ani na svojich vlastnych web strankach. Preto,ak chcete porovnat skutocne realne sadzby (a nie sadzby, ktore su uvadzane „sadzba od …%“) musite si vyclenit 1-2 dni a banky osobne obehnut.
            To je jediny dovod, preco realizujeme mystery shopping. Sadzby na portali su skutocne realne ziskane z trhu a davaju pomerne presnu infomaciu o situacii na trhu.
            Riesime to tak, ze sme vytipovali 3 rozne profily klientov, ktori pravidelne navstevuju osobne banky tak, ze kazdy zastupuje inú bonitu. Vacsina bank si rovnako zaradi klientov len do 3-4 ratingovych tried. Ked sme testovali presnost udajov a porovnavali ju s realitou aj pri inych klientoch, vysledky boli na 95% presne … Preto pokial klient nie je svojim profilom (alebo bonitou) velmi specificky, udaje budu velmi blizke realite a to len jednym klikom na internete.

            Pokial mate ine skusenosti,poprosim Vas napiste mi viac detailov priamo cez portal a velmi radi sa na to pozrieme.

          • Michal D. píše:

            Trosku odbocim. Pokial som to pochopil spravne, tak vy ako portal zijete zo sprostredkovania produktov z financnej hitparady?

          • radik píše:

            svoje skúsenosti som napísal – nesedí to a človeku je priam do smiechu, ak sa dozvie, že na 95% by to sedieť malo – ospravedlňujem sa, že za 2 mesiace som urobil cca 20 úver a ani v jednom nebola sadzba na úrovni zverejnenej Vašou spoločnosťou, z toho vyplýva, že buď máš čudným klientov, resp. máte čudný mystery shopping…

  3. radik píše:

    Som za zverejňovanie provízií celej firmy, ale povedzme si pravdu, žiadna firma to nebude chcieť urobiť, resp. urobia to tak, že provízia bude nízka, ale na druhej strane sa bude navyšovať cez jednorázové bonusy, t.j. nebude to zahrnuté do zverejnených provízií.

  4. zdenko píše:

    Tento zákon nieje dobrý pokiaľ je dobrý poradca,ktorý pomôže klientovi nepovažujem za potrebné aby sa to pýtal. Ani pacient sa nepýta doktora koľko dostane za vyšetrenie.

  5. antireg píše:

    Je to absurdný boľševický krok. Potom navrhujem zverejniť plat aj pokladníčky v Kauflande, kde som dneska nakupoval! A potom zverejniť platy a provízie všetkých ekonomicky činných osôb v tomto štáte a následne ich upraviť na rovnakú výšku. PS: stačí si nájsť len dobrého agenta a verte mi je ich dosť.

  6. juuuj píše:

    Ja osobne nesúhlasím so zverejňovaním. Neviem prečo by sa to malo zverejňovať. Nech sa spraví zákov o tom aby sa dal zverejniť príjem kadého občana tak potom áno. ale prečo zas len poradcovia. Proste nech sa radšej spraví zákon o možnosti trestného práva pre poradcov, ktorí radia na základe provízií a hotovo. ým pádom sa myslím výrazne zníži počet proprovízne orientovaných ľudí

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *