Piatok 28. február. Meniny má Zlatica

Aké sú výhody a nevýhody operatívneho lízingu

Ostatné správy 23.01.2020 | 13:51 0 Komentárov

Pri financovaní vozidla má kupujúci okrem hotovosti na výber tri možnosti: finančný lízing, spotrebný úver alebo operatívny lízing. Každá z nich má svoje výhody aj nevýhody.

Kým pri prvých dvoch formách si človek alebo firma spláca vozidlo, ktoré potom prejde do ich vlastníctva, pri operatívnom lízingu ide len o prenájom. Vozidlo sa tak nestáva vlastníctvom subjektu, ktorý ho splácal. Napriek tomu má aj operatívny lízing svoje výhody.

Nie je napríklad potrebný žiadny vstupný kapitál, či akontácia. Je tak menej náročný na vlastné zdroj. Užívateľ vozidla navyše nemá starosti a výdavky s jeho prevádzkou. O všetko sa stará lízingová spoločnosť. Pri operatívnom lízingu je možné meniť autá rýchlejšie ako pri tradičnom finančnom lízingu. Užívateľ totiž nemá problémy s predajom. Môže jednoducho prejsť na nové auto.

Vyčlenenie starostlivosť o auto na lízingovú spoločnosť je zaujímavé najmä firmy. Umožňuje im to venovať sa podnikaniu a nemať starosti s údržbou a servisom áut. Ak naopak vozidlo firma vlastní, zostávajú jej starosti s manipuláciou, na ktoré musí vyčleniť interných ľudí.

„Tí sú často finančne náročnejší, ako keby si vozový park firma zaobstarala cez operatívny lízing. Nejde totiž len o financovanie vozidla, majiteľ firmy získava aj samotný servis a zabezpečenie všetkých súvisiacich služieb. Práve táto dodávaná starostlivosť o vozidlá vychádza lacnejšie, ako keď na to firma využíva vlastných ľudí, ktorí autá musia do servisu odviezť, chodiť s nimi a pravidelne sa o ne starať,“ vysvetľuje Michal Duška, obchodný riaditeľ Arval Slovakia.

Nevýhodou operatívneho lízingu je o niečo vyššia cena. Jednotný pohľad na to, ako by malo vyzerať financovanie a správa firemného vozového parku, preto neexistuje. Každá firma je totiž individuálna.

„Základný parameter, ktorým by sa majitelia firmy mali riadiť sú takzvané „total cost of ownership“ (TCO). Ide o celkové náklady, ktoré neberú do úvahy len cenu vozidla, ale aj všetky ostatné náklady spojené s vozovým parkom, čiže napríklad servis, pneumatiky, poistenie, prevádzkové náklady prípadne iné dane a poplatky. Vtedy sa môže stať, že vozidlo, ktorého cena je vyššia, vyjde firmu menej, ako iné lacnejšie vozidlo,“ vysvetľuje M. Duška.

Základné vstupné parametre, ktoré ovplyvňujú cenu operatívneho lízingu, sú: konfigurácia vozidla, plánovaný ročný nájazd kilometrov a doba, na ktorú si majiteľ firmy plánuje auto prenajať.

Aj keď pri operatívnom lízingu nie je potrebný vstupný kapitál, pretože ide o nájom, ide stále o spôsob financovania vozidla, pri ktorom lízingová spoločnosť posudzuje schopnosť splniť si finančné záväzky. Ceny sa teda môžu líšiť aj podľa toho, kto si auto prenajíma. Pri malej firme totiž hrozí vyššie riziko, že nebude schopná svoje záväzky splácať.

„Aj tu sa však treba pozrieť na celkové náklady firmy pri komplexnej správe vozového parku. U klientov skúmame, koľko času venujú jednotlivým činnostiam, či sa o vozidlá stará interný človek alebo službu outsourcujú, prípadne sa o to vôbec nestarajú a pneumatiky majú uložené niekde v garáži. Ak nám klient dodá relevantné vstupy, vieme mu vypočítať a poradiť, či sa mu operatívny lízing oplatí, alebo nie,“ dodáva M. Duška.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *