Nedeľa 15. septembra. Meniny má Jolana

Ako rozpoznať nekalé praktiky nebankových spoločností

Nebankové subjekty 27.03.2019 | 15:03 0 Komentárov

Máte skúsenosť, že od vás inkasná spoločnosť vymáha neexistujúci dlh? Zdala sa vám výška vymáhaného dlhu je neúmerná jeho pôvodnej výške? Kedy už ide o nekalú obchodnú praktiku?

Nebankové a inkasné spoločnosti od vás môžu vymáhať dlh rôznymi spôsobmi. Napríklad prostredníctvom listov, sms správ, mailov a telefonátov.

Národná banka Slovenska upozorňuje, že o nekalú obchodnú praktiku môže ísť v nasledujúcich prípadoch:

– Spoločnosti vytvárajú psychický tlak, pri ktorom sa klienti začínajú báť.

– Listy, ktoré vám zasielajú, sa podobajú na úradnú alebo súdnu zásielku.

Napríklad, keď listy obsahujú formulácie ako „dostavte sa“ alebo „predvolanie“. V liste sú vyhrážky, ako napr. „príde k vám exekútor“ alebo „príde k vám advokát spísať majetok“. Tento typ formulácií môže byť použitý, až keď existuje súdne rozhodnutie vo veci. Ak viete, že neprebehol žiadny súd, ide o bezprávne vyhrážky, t. j. nemajú právny základ. Poslednú výzvu pred exekúciou môže poslať inkasná spoločnosť len vtedy, ak už o vašom dlhu rozhodol súd. Keď si nie ste istý bezprávnosťou vyhrážky, poraďte sa s právnikom.

Tu je niekoľko charakteristík, podľa ktorých možno odlíšiť nepoctivých vymáhačov dlhov:

Telefonáty, sms – sú spravidla automatizované z rôznych telefónnych čísel. Ich intenzita by nemala byť obťažujúca.

– Kontaktovať dlžníkov môžu len cez pracovné dni, a to do 18-tej hodiny.

Osobné návštevy – sú zákonom obmedzené. Klientov nesmú vymáhači navštíviť doma ani na pracovisku.

Spoločnosť od vás nemôže na súde vymáhať dlh, ktorý je už premlčaný, a nemôže sa tým ani vyhrážať. Keď si nie ste istý, či je dlh premlčaný, poraďte sa s právnikom. POZOR! Právo na reklamáciu je základné právo spotrebiteľa!

Čo robiť, keď sa stanete terčom vyhrážok?

Buďte asertívny! Ozvite sa spoločnosti písomne a vyžiadajte si podrobné doklady k dlhu (výška a pôvod dlhu). Po získaní podkladov sa poraďte s právnikom.

– Ak vám spoločnosť nechce zdokladovať váš dlh, ak vás obťažujú jej vymáhačské praktiky, podajte písomnú reklamáciu!

– Spoločnosti musia na reklamáciu do 30 dní odpovedať. Ak nereagujú, podajte sťažnosť do Národnej banky Slovenska.

Tieto rady slúžia k ochrane dlžníkov pred nepoctivým správaním veriteľov, prípadne inkasných spoločností. Neznamená to však, že dlžníci nie sú povinní načas a riadne splácať svoje úvery a dlhy. Nezabúdajte, že najlepším spôsobom ako predísť obťažujúcemu správaniu je nedať vymáhačom zámienku zneužívať situáciu a teda plniť si svoje záväzky riadne a načas.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *