Stvrtok 26. novembra. Meniny má Kornel

Ako sa koronakríza prejavila na myslení spotrebiteľov

Ostatné správy 24.07.2020 | 10:39 0 Komentárov

Spoločnosť Intrum v reakcii na aktuálnu situáciu s korona krízou zrealizovala prieskum medzi spotrebiteľmi Európy, aby identifikovala dopady na ich domáce financie a platobné správanie.

Naprieč celým svetom vnímame dopady krízy, ktoré priniesla pandémia Covid-19. Aj napriek tomu, že priame dopady na Slovensku na zamestnanie a príjem nepatria medzi najhoršie, Slováci sa cítia dotknutí korona krízou a u polovici sa zhoršila finančná pohoda.

Odhliadnuc od negatívnych dopadov prieskum zistil, že sú oblasti, kde väčšina uvádza aj pozitívne vplyvy, ktoré sa u nich po vypuknutí Covid-19 prejavili.

Medzi najvýraznejšie pozitívne vplyvy Covidu-19 patria tieto zistenia:

• Znížil sa nadbytočný konzum a pozornosť sa presunula na nákup hlavne základných položiek.

• Každodenné výdavky sa znížili.

• Stúpol záujem o veci udržateľnosti.

• Stúpol záujem o pôvod tovaru a služieb, ktoré nakupujeme.

• Výrazne sa zvýšil záujem o lokálnu produkciu.

• Pozornosť sa ešte viac presunula na online nakupovanie a aj po ukončení reštrikcií plánujú pokračovať v online nákupoch.

Znížil sa nadbytočný konzum a pozornosť sa presunula na nákup hlavne základných položiek. Každodenné výdavky sa znížili.

Na Slovensku takmer 60% opýtaných potvrdila priamy vplyv Covid-19 na zníženie príjmu ich domácnosti. Viac ako polovica (52%) sa sústredí len na nákup základných položiek. Štyria z desiatich (35%) však zároveň súhlasia s tým, že korona kríza má aj pozitívny dopad na ich spotrebné výdavky. Míňajú menej na každodenné položky. V celoeurópskom priemere 36 percent respondentov potvrdzuje zníženie výdavkov na nákup každodenných položiek.

Dopad krízy na zníženie konzumu je u nás najvýraznejší u generácie mileniálov t.j. u generácii mladých ľudí vo veku 22-37 rokov. Až 43 percent z nich súhlasilo, že míňajú menej na každodenné položky vďaka korona kríze. Druhou výraznou skupinou sú ľudia po strednom veku 45-54 roční (41%).

Najvýraznejšie obmedzilo svoje každodenné výdavky Estónsko (65%). Rozdiel medzi Slovákmi a Estóncami je takmer dvojnásobný. Na poslednom mieste skončili Maďari, len v 21% prípadov súhlasili s tým, že míňajú menej na každodenné potreby.

Viac ako polovica Slovákov (52%) sa od vypuknutia covid-19 sústredí len na kúpu základných položiek, pričom prevahu majú ženy a to o 9 percentuálnych bodov. Z pohľadu generácií, takéto nákupné správanie potvrdili najmä mladí ľudia (18-21 roční) a seniori nad 65 rokov (58%).

V celoeurópskom meradle zameranie na nákup len základných položiek potvrdilo priemere až 58% respondentov. V tomto rebríčku boli na prvom mieste Taliani a na poslednom Rumuni.

V celoeurópskom priemer až 51 percent respondentov uvádza, že kríza Covid-19 u nich spôsobila, že sa celkovo viacej zaujímajú o záležitosti udržateľnosti.  Najvyšší podiel takto zmýšľajúcich ľudí je v Portugalsku (72%). Na opačnej strane rebríčka je opäť Rumunsko, kde iba päť percent súhlasilo s týmto tvrdením. Na Slovensku je to 52 percent.

Celkovo sa viac zaujímajú o záležitosti udržateľnosti ženy. Rozdiel medzi pohlaviami je na Slovensku až deväť percentuálnych bodov. Z generačného hľadiska sa u nás o to najviac zaujímajú mileniáli (59%), ale z celoeurópskeho pohľadu sú to najmladšie sledované generácie vo veku 18-21 rokov (56%).

Slováci vo výraznej miere, uvádzajú, že vďaka Covid-19 sa začali viacej zaujímať o veci udržateľnosti, zaujímajú sa výraznejšie aj o pôvod tovaru a služieb, ktoré nakupujú. Výrazne sa zvýšil záujem o lokálnu produkciu. Pozornosť sa ešte viac presunula na online nakupovanie a aj po ukončení reštrikcií plánujú pokračovať v online nákupoch.

O Európskom spotrebiteľskom platobnom reporte (ECPR) / edícia Covid-19: V reakcii na pandémiu Covid-19 zrealizovala spoločnosť Intrum prieskum v 24 európskych krajinách. Podarilo sa zozbierať údaje od 4 800 spotrebiteľov. Prieskum sa uskutočnil v máji 2020 a vzorové kvóty sa stanovili na vek a pohlavie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial