Sobota 20. júla. Meniny má Iľja, Eliáš

Americké clá postihnú aj Slovensko

Ostatné správy 28.08.2018 | 10:19 0 Komentárov

Schôdzka šéfa Európskej komisie Jean-Claude Junckera s americkým prezidentom Donaldom Trumpom síce dopadla dobre a priniesla dočasné ukľudnenie situácie, avšak ďalšie opatrenia v zahraničnom obchode neodvrátila. 

Už v týchto dňoch sa z úst amerického prezidenta znovu ozýva hrozba zavedenia ciel vo výške 25 % na dovoz áut z EÚ.  Zdá sa, že Trumpa neodradili protesty najväčších amerických automobiliek proti takémuto opatreniu a nepočkal si ani na zistenia ministerstva obchodu, či dovoz európskych áut ohrozuje národnú bezpečnosť USA – krok potrebný k zavedeniu ciel podľa platnej legislatívy (aj v prípade zavedenia ciel na oceľ a hliník bola hlavným argumentom národná bezpečnosť).

Momentálne platné clá na dovoz áut z EÚ do USA sú vo výške 2,5 percenta, zatiaľ  čo dovozené autá z USA podliehajú v EÚ clu desiatich percent, čo D. Trump viac ráz označil za neférové. Jeho terajší návrh je však ešte nad touto hodnotou.

Ohlasované zvýšenie ciel na autá z Európy nie je dobrou správou pre EÚ ani pre USA. V prípade USA to navýši ceny pre domácich spotrebiteľov nielen v prípade európskych áut, ale ak by sa clo týkalo aj komponentov, tak môžu o niečo zdražieť aj americké autá. Iba málo viac ako polovica áut predaných v USA bola vlani v krajine aj vyrobená, a aj autá vyrobené v USA používajú často dovezené komponenty zo zahraničia.

Nové opatrenie by preto mohlo v USA mať negatívny vplyv aj na pracovné miesta. Pre európske autá znamenajú vyššie clá horšiu konkurencieschopnosť na americkom trhu, keďže povedú k navýšeniu ich ceny (rôzne v prípade rôznych vozidiel – závisí to aj od cenovej citlivosti pre jednotlivé typy áut a obchodnej marže automobiliek).

Ak bude tento krok protekcionizmu vo svetovom obchode naozaj implementovaný, dopad  by sme mohli pocítiť aj na Slovensku, aj keď nie veľký. USA nepatria k našim najväčším obchodným partnerom (export tovarov zo Slovenska do USA bol vlani tesne pod tromi percentami celkového vývozu), avšak vyše dve tretiny z toho tvoria autá.

Napríklad v minulom roku smerovalo 20 percent celkového vývozu bratislavského závodu Volkswagenu práve do Spojených štátov. Ide ale prevažne o vozidlá luxusného typu, pri ktorých je citlivosť na cenu menšia ako v prípade áut nižšej triedy, preto by dopad nebol taký výrazný. Okrem toho, do istej miery by mohli automobilky presmerovať svoj vývoz pôvodne smerovaný do USA na iné trhy a tak ešte ďalej zjemniť následky tohto opatrenia.

Celkovo preto očakávame skôr miernejší priamy dopad vyššieho cla, okolo 0,1 % HDP. Otázkou tiež zostáva reakcia EÚ na tento najnovší krok USA, konkrétne možnosť zavedenia protiopatrení.

Katarína Muchová – analytička Slovenskej sporiteľne

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *