Pondelok 23. októbra. Meniny má Alojzia

Asociácia bankových klientov upozorňuje na jednostranné zmeny poplatkov bankami

Asociácia bankových klientov kritizuje, že banky občanom v priebehu trvania úverovej zmluvy neobjektívne zvyšujú poplatky za vedenie bežného účtu. Ak sa klient rozhodne účet zrušiť, platí vysoké poplatky. Asociácia preto žiada, aby bol na zmenu zmluvných podmienok potrebný súhlas klienta.

Podľa asociácie sa banky snažia po zákaze viazať úvery na povinnosť otvoriť si bežný účet hľadať nové spôsoby predaja tohto produktu. Banky si zvolili cestu ponúkania bonusov v podobe zníženia úrokovej sadzby úveru, ak si klient súčasne u nich otvorí bežný účet. 

Z tohto na prvý pohľad lákavého benefitu sa však časom pre klienta stáva nepredvídateľná záťaž. Klienti sa v dôsledku úvodnej lákavej obchodnej praktiky bánk nakoniec stávajú rukojemníkmi jednostranne menených podmienok,“ konštatoval v správe pre médiá predseda asociácie Ľubomír Čigáš.

Upozorňuje najmä na jednostrannú zmenu poplatkov zo strany bánk. „Klient je tak zbavený možnosti predvídať, ako často a akým spôsobom banka jednostranne zvýši náklady klienta,“ doplnil Čigáš. Asociácia ako príklad uvádza situáciu, keď banka poskytne klientovi zľavu z úrokovej sadzby úveru vo výške 0,5 % za podmienky, že si občan v banke súčasne otvorí aj bežný účet. Poplatok za vedenie bežného účtu je v čase podpísania zmluvy napríklad v sume štyri eurá. Banka podľa ASBK však v priebehu trvania zmluvy pristúpi k jednostrannému zvýšeniu poplatku za vedenie bežného účtu zo štyroch eur na päť eur. Neskôr zvýši poplatok opakovanie a klient sa ocitne v situácii, keď platí poplatok za bežný účet rádovo o desiatky percent vyšší, ako bolo pôvodne dohodnuté. „Reálne tak môže zaplatiť viac, ako keby ponúkaný bonus nevyužil,“ tvrdí Čigáš.

„Klient, ktorý nesúhlasí s takýmito praktikami a rozhodne sa zrušiť bežný účet, stojí pred vopred jednostranne prichystanými praktikami, ktoré jeho rozhodnutie negatívne ekonomicky ovplyvňujú,“ doplnil predseda ASBK.

Ide o zmenu zmluvných podmienok na žiadosť klienta, za čo banky žiadajú poplatok od 16 eur až do 166 eur. A klientovi sa v niektorých prípadoch automaticky navýši aj úroková sadzba. Banky sa podľa asociácie bránia tým, že poplatky zvyšujú z dôvodu skvalitnenia poskytovania svojich produktov, zmeny vývoja na finančných trhoch či zabezpečenia obozretného podnikania banky.

ASBK sa preto obracia na protimonopolný úrad a snaží sa dosiahnuť zmenu i komunikáciou so Slovenskou bankovou asociáciou. Navrhuje, aby banky mohli zvýšiť poplatok za službu iba v určitom rozmedzí a na ďalšie navýšenie by bol potrebný aktívny súhlas klienta. Ak by klient nesúhlasil s navýšením, mal by právo bezplatne zrušiť službu bez akýchkoľvek ďalších sankcií.

Zdroj informácií: SITA

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *