Piatok 23. február. Meniny má Matej

České firmy sú na rozdiel od českej verejnosti za čo najskoršie zavedenie eura

EURO Peter Apolen 02.05.2014 | 11:01 0 Komentárov

Česko je už tradične krajinou s nízkou podporou zavedenia spoločnej európskej meny. Zdržanlivý postoj, ale nezdieľajú podnikatelia, najmä tí, ktorí exportujú. Viac ako tri štvrtiny českých podnikateľov, je podľa prieskumu Svazu průmyslu a dopravy a Českej spořitelny za skoré prijatie eura. Prieskumu sa zúčastnilo 267 firiem.

Iba necelá štvrtina opýtaných, konkrétne 23 % podnikateľov, je proti prijatiu spoločnej európskej meny. Verejnosť však má opačné preferencie. Po prieskumu agentúry STEM zavedenie eura podporuje len štvrtina populácie. Je tu tak zreteľný vplyv dlhodobej euroskeptickej agendy vládnych a politických garnitúr v ČR

Štvrtina podnikateľov totiž usudzuje, že už „včera bolo neskoro“, čo znamená, že Česko malo prijať euro už dávno. Takmer 30 % je za jeho prijatie v roku 2018 až 2020 a zhruba 22 % sa domnieva, že krajina by mala euro prijať po roku 2020.

Hlavným dôvodom je exportne orientovaná ekonomika a firmy, z ktorých mnohé už teraz používajú euro pri obchodovaní. Dostávajú sa tak do nepriaznivej situácie, keď majú výstupy ocenené v eurách a vstupy vo forme nákladov v českých korunách. Kurzové riziko a aj transakčné náklady teda znašajú firmy.

Prijatie jednotnej meny by navyše zatraktívnilo krajinu pre investorov a znamenalo by rozšírenie podnikateľských príležitostí. Zväz priemyslu a obchodu s odkazom na ekonomické analýzy uviedol, že zavedenie eura by malo posilniť rast hrubého domáceho produktu o jedno až dve percentá.

K samotným dôsledkom českého vstupu do EÚ sa podnikatelia vyjadrovali skôr kriticky. Vyše 80 % z nich si myslí, že Česko nemá v inštitúciách EÚ dostatočné renomé a má tak malú možnosť niečo ovplyvniť. Prekvapením je, čo podnikatelia v ČR považujú za najväčší prínos členstva krajiny v EÚ. Očakávalo sa, že najväčšou výhodou je pre nich jednotný vnútorný trh, možnosť prístupu k 500 miliónom zákazníkov bez ciel a netarifných prekážok. Namiesto toho ale podnikatelia skôr uprednostnili osobné hľadisko a to, že sa pri ceste do zahraničia nemusia zdržiavať na colniciach.

Zaujímavé je, že dôležitejšie než vnútorný trh je pre firmy možnosť získať dotáciu či iný podporný nástroj z EÚ. Len zhruba polovica respondentov uvádza väčšie obchodné príležitosti a vnútorný trh.

Zdroj informácií: novinky.cz

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *