Piatok 15. decembra. Meniny má Ivica

Emócie a ekonomika: Emotívnych je až 46% Slovákov

Hovorí sa, že človek je „čiernou skrinkou“ plnou emócii. Niektorí z nás im podliehajú dennodenne, iní naopak len občas. V každom prípade však naše pocity ovplyvňujú aj naše správanie. A to bez ohľadu na to, či sú pozitívneho alebo negatívneho charakteru. S blížiacimi sa vianočnými sviatkami podliehame emóciám ešte viac ako po iné dni roka. Zvyčajne sa stávame veselšími, usmievavejšími či pociťujeme potrebu pomáhať druhým. Vianoce však nie sú len o radosti, práve aj smútok či žiaľ sa v tomto období stávajú intenzívnejšími, hovorí analytička Poštovej banky Eva Sadovská. 

Cítili ste sa včera šťastní, smiali ste sa alebo ste naopak pociťovali stres, smútok či hnev? Ak ste odpovedali „áno“, ste zrejme emotívny typ človeka. Potvrdil by to aj prieskum amerického inštitútu Gallup, ktorý položil podobné otázky ľuďom v 150 krajinách sveta a vyhodnotil, ktoré krajiny sú najemotívnejšie a obyvatelia ktorých krajín naopak podliehajú emóciám najmenej.

Sú krajiny EÚ 27 emotívne? [% obyvateľstva, ktoré v prieskume uviedlo, že prežíva svoje emócie]

1.

Španielsko

53

2.- 5.

Belgicko

72

2.-5.

Malta

72

2.-5.

Francúzsko

72

2.-5.

Cyprus

72

6.

Írsko

51

7.-10.

Dánsko

50

7.-10.

Fínsko

50

7.-10.

Luxembursko

50

7.-10.

Portugalsko

50

11.-14.

V. Británia

49

11.-14.

Švédsko

49

11.-14.

Grécko

49

11.-14.

Holandsko

49

15.

Slovinsko

48

16.-18.

Taliansko

47

16.-18.

Nemecko

47

16.-18.

Rakúsko

47

19.-22.

SR

46

19.-22.

Rumunsko

46

19.-22.

Maďarsko

46

19.-22.

Poľsko

46

23.

ČR

44

24.

Estónsko

43

25.

Lotyšsko

72

26.

Bulharsko

41

27.

Litva

37

Zdroj: www.gallup.com

Hoci nepatríme medzi najemotívnejšie národy, nie sme ani úplne chladní. Svoje emócie intenzívne prežíva 46 % Slovákov.  K rovnakému výsledku sa svojimi odpoveďami dopracovali aj susední Maďari a Poliaci, ale taktiež aj rumunskí respondenti. Česi sú v porovnaní s ostatnými krajinami V4 o niečo menej emotívni. Kladne na otázky položené v prieskume odpovedalo 44 % Čechov.

Najemotívnejším európskym národom sú Španieli, spomedzi ktorých svoje pocity intenzívne prežíva 53 %. O druhé až piate miesto sa podelili Belgičania, Malťania, Francúzi a Cyperčania. K najmenej emotívnym národom sa zaradili pobaltské krajiny Litva, Lotyšsko a Estónsko, medzi ktoré sa vtesnalo aj Bulharsko.A ktorý národ je tým najemotívnejším na svete? Sú to Filipíny, kde svoje emócie intenzívne prežívajú až tri pätiny ľudí. Najvyššie priečky ale obsadili aj krajiny strednej a južnej Ameriky. Najväčšími flegmatikmi sú naopak obyvatelia Singapuru.Bez ohľadu na to, či sa riadime viac srdcom alebo rozumom, emócie majú v našich životoch svoje miesto. Emócie nájdeme nielen v medziľudských vzťahoch, ale vo významnej miere vplývajú aj na naše ekonomické rozhodnutia. Zrejme každý z nás sa už dal v živote zlákať na určitý produkt či službu na základe reklamy, pekného balenia či sympatií predávajúceho. Dobre zvolený marketing dokáže urobiť „zázraky“ s predajnými výsledkami nejednej firmy. 

Po určitom produkte či značke siahame aj z pocitu príslušnosti k skupine ľudí, ktorú reprezentuje. Môže pritom ísť nielen o luxusnejšie tovary, ale aj o produkty a služby spojené s charitou či ochranou životného prostredia. A tak ako počas života inklinujeme k určitým ľuďom, ktorých máme radi, vraciame sa aj na miesta, ktoré v nás zanechali pozitívnu emóciu. K niektorým značkám či predajniam si tak budujeme špecifický vzťah, ktorý potvrdzujú aj vernostné karty v našich peňaženkách.

Emócie hýbu aj finančnými trhmi. Obchodníkov ovplyvňujú najmä dve emócie a to strach a túžba. Nie nadarmo sa delia na tých, ktorí sú v záujme dosiahnutia zisku ochotní podstúpiť vyššie riziko a na tých, ktorí sú voči riziku averzní. Prvá skupina je odvážnejšia a verí v úspech svojho rozhodnutia, druhá naopak intenzívnejšie prežíva pocit strachu z prípadnej nezdarenej investície.

Zdroj: Eva Sadovská, analytička Poštovej banky. 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *