Pondelok 30. novembra. Meniny má Ondrej, Andrej

Frekvencia nákupov sa znižuje a ich hodnota rastie

Ostatné správy 26.10.2020 | 11:45 0 Komentárov

Druhá vlna pandémie koronavírusu opäť mení nákupné správanie Slovákov. Podobne ako v prvej vlne do obchodov chodíme menej, košíky však máme plnšie.

Podľa údajov spoločnosti Wood & Company Real Estate je realizovaný nákup v priemere o 20 až 25 percent väčší ako v období pred pandémiou. Napriek tomu, že zatvorenie kamenných obchodov počas prvej vlny „presmerovalo“ časť zákazníkov do online obchodov, mnohí spotrebitelia odložili nákupy na neskôr, keď už boli predajne opäť otvorené.

Podľa Evy Sadovskej, analytičky Wood & Company, pandémia a ňou vyvolané opatrenia ovplyvnili nielen objem, ale aj obsah nákupných košíkov. Slováci začali počas uplynulých mesiacov, zrejme aj v snahe ušetriť, preferovať lacnejšie varianty potravín pred tými drahšími a luxusnejšími.

Sadovská doplnila, že počas uplynulých mesiacov sa z kontaktného sveta dostali zákazníci viac do online sveta. A to aj pri nakupovaní. Aj preto sa objavila otázka, či kamenné obchody nebudú nahradené internetovými. Ukazuje sa však, že Slovákom kontaktný svet chýbal.

Spotrebitelia totiž podľa analytičky aj pri nakupovaní potrebujú kontakt, ktorý má oveľa viac rozmerov v prípade kamenného obchodu. Čiže nielen fotografiu, cenu, popis či recenziu, ako je to v prípade nakupovania v e-shope.

Navyše, tradičné spotrebiteľské správanie Slovákov sa vyznačuje nakupovaním v kamenných obchodoch. A ani niekoľko týždňov, keď boli obchody či nákupné centrá zatvorené, nedokázalo úplne zmeniť ich zvyklosti.

Potvrdzujú to aj údaje Štatistického úradu SR. V prvom polroku predstavoval podiel tržieb maloobchodu formou zásielkového predaja, predaj cez internet, podomových obchodníkov, predajných automatov a podobne 12 percenta z celkových maloobchodných tržieb. Tento podiel sa teda výrazne nezvýšil, keďže medzi rokmi 2009 až 2019 sa pohyboval v rozpätí ôsmych až 12tich percent.

„Predpokladáme teda, že e-commerce nenahradí fyzické prevádzky, ale, naopak, bude i naďalej slúžiť ako dobrý doplnkový nástroj na zvýšenie predaja kamenných obchodov,“ uviedla E. Sadovská.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial