Streda 26. septembra. Meniny má Edita

Lízingový trh rástol o 15 %

Lízinové spoločnosti financovali v prvom polroku nových majetok v hodnote 1,1 mld. eur, čo je o 15 percent viac ako pre rokom. Lízing osobných áut poskočil až o tretinu.  

„Aktuálna ponuka lacných finančných zdrojov prispela v tomto roku k zvýšenému záujmu o financovanie áut a vozidiel všetkých kategórií, i keď len medzi podnikateľmi. Spotrebitelia totiž začali pri výbere finančnej inštitúcie pre nákup svojho auta viac využívať aj iné, najmä bankové, zdroje.

Čo sa týka komodity strojov a zariadení, v ktorej financovanie vlani narástlo najviac, táto počas úvodných šiestich mesiacov roka dokázala už iba zopakovať minuloročnú výšku obratov. Dôvodom je, že v tomto roku už neboli v ponuke Európskej únie také programy na financovanie technológií, ktoré by podnikatelia dokázali využiť v spojitosti s lízingom,“ zhodnotil aktuálny vývoj na slovenskom lízingovom trhu Pavol Bojanovský, predseda predstavenstva ALS SR.

Tento rok priniesol výraznú zmenu v štruktúre klientov, ktorí sa zaujímali o produkty lízingových spoločností. O viac ako polovicu sa totiž medziročne zvýšilo financovanie firiem z priemyselných oblastí (vrátane stavebníctva), približne s rastom trhu sa vyvíjalo aj financovanie podnikateľov poskytujúcich služby.

Naopak, až o pätinu pokleslo financovanie poľnohospodárov a o desatinu sa znížil záujem spotrebiteľov. Zastúpenie spotrebiteľov na novom objeme lízingových spoločností tým kleslo z obvyklých cca 15% na aktuálnych desať percent. Predaje nových osobných áut pre spotrebiteľov pritom v prvom polroku medziročne narástli o desať percent. Je teda zrejmé, že záujem o financovanie sa presunul k iným poskytovateľom.

Dôvodom poklesov záujmu poľnohospodárov je nasýtenie ich finančných možností už počas minulého roku. V prípade spotrebiteľov je to uplatňovanie nových – prísnejších – skóringových modelov v členských lízingových spoločnostiam septembra minulého roku a všeobecne nízke úrokové sadzby, ktoré zlepšili dostupnosť bezúčelového financovania pre retailových klientov v bankách.

Z hľadiska produktov mali klienti počas 1. polroka 2016 záujem o operatívny lízing, ktorého medziročný nárast bol až tretinový a jeho podiel na nových obchodoch lízingových spoločností dosiahol 15 percent.

Obratovo najsilnejšou komoditou na lízingovom trhu, s podielom až 46 percent, zostalo financovanie osobných áut. Medziročne vzrástlo o 29 percent. Komodita však bola nahor ťahaná výlučne záujmom zo strany firiem a živnostníkov, keďže ich nárast obratu dosiahol až 46 percent, zatiaľ čo financovanie spotrebiteľov medziročne pokleslo o desatinu. Celkový počet nových zmlúv v komodite bol 27,5 tisíc.

Objemovo druhou najvýznamnejšou komoditou, na rozdiel od minulého roka, zostalo financovanie nákladných vozidiel. To dosiahlo výšku nových obchodov 266 mil. eur, čo je medziročne o 14 percent viac, pri počte zmlúv viac ako 4,2 tisíc. Výraznému – až dvojtretinovému – nárastu sa tešilo financovanie autobusov a stavebných špeciálov, pätinový nárast obratu mali aj prívesy a návesy. Len symbolický rast dosiahlo financovanie dominantného segmentu ťahačov, ktorých zastúpenie v komodite sa tým znížilo už „len“ na 70 percent.

Nové financovanie strojov, zariadení a technológií medziročne mierne kleslo o dve percentá a dosiahlo obrat 202 mil. Eur, pri počte zmlúv takmer tri tisíc. I keď prišlo až k polovičnému nárastu financovania odvetvia spracovania kovov, ako aj k tretinovému nárastu objemu u stavebníkov, na druhej strane prišlo aj k pätinovému poklesu financovania poľnohospodárov. Pozíciu najsilnejšieho odvetvia si však poľnohospodárstvo ešte tesne udržalo. 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *