Nedeľa 17. decembra. Meniny má Kornélia

Maloobchodné tržby stále hľadajú dno?

Maloobchodné tržby sa v apríli opäť prepadli – podľa sezónneho očistenia UniCredit Bank o 3,6%. Podľa banky sa tak potvrdili dohady, že pozitívne marcové čísla (medzimesačný nárast o 2,2%) možno z veľkej časti pripísať efektu Veľkej noci.

Dynamika poklesu tržieb sa síce v porovnaní s minulým rokom (najmä jeho úvodom) zmiernila, v priemere však maloobchodné tržby v posledných 3 mesiacoch stále klesali o -0,4% medzimesačne. Oživenie priemyslu z úvodu roka sprevádzané miernym poklesom nezamestnanosti a dynamickým rastom miezd v priemysle tak zatiaľ maloobchodných tržbám k rastu nepomohlo. Zvýšil sa však sklon k úsporám. Minuloročný trend vyberania financií z bánk a podielových fondov sa, zdá sa definitívne, zastavil a vklady obyvateľstva opäť rastú (z bankového sektora odišli v minulom roku tzv. „euro“ vklady – mimoriadne vklady vložené pred prechodom na euro). Medzimesačný pokles tržieb zaznamenal v apríli predaj potravinového aj nepotravinového tovaru. V prípade potravinového segmentu (pokles o 3,1%) sa pravdepodobne jedná z veľkej časti o korekciu marcového prudkého rastu (efekt Veľkej noci, ktorá tento rok pripadla na začiatok mesiaca). Negatívnejšie sa dá hodnotiť opätovný prepad tržieb v nepotravinovom segmente (ktoré lepšie popisujú kúpyschopnosť obyvateľstva) – medzimesačne o 2,1%. Pozitívny trend z februára a marca, kedy tržby v tomto segmente mierne rástli sa tak úplne zvrátil. V priemere tak v posledných 3 mesiacoch tržby v nepotravinovom segmente klesli o 0,4% medzimesačne. V porovnaní s predkrízovými úrovniam sú tak už nižšie o viac ako 20%.

Výhľad

UniCredit Bank predpokladá, že maloobchodné tržby v tomto roku veľmi rásť nebudú. Brániť by im v tom mala najmä stále relatívne vysoká nezamestnanosť. Takisto je možné, že v pokrízovom období bude mať časť domácnosti (poučená z krízy) tendenciu vytvárať si väčšie rezervy a zvýši tak svoj sklon k úsporám.

Zdroj: Ľubomír Koršňák, UniCredit Bank s využitím údajov Štatistického úradu SR.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *