Sobota 21. októbra. Meniny má Uršuľa

Na Slovensku hrozí vznik ostrovov, kde sa zlé vzdelanie dedí

Ako vplýva kvalita základnej školy na budúcnosť dieťaťa? Analýza ukázala, že minimálne z pohľadu šance na zamestnanie veľmi. Čím vyššia dlhodobá nezamestnanosť v okrese, tým nižšia kvalita školy. A práve slabé vzdelanie je v drvivej väčšine prípadov príčinou dlhodobej nezamestnanosti. Na Slovensku tak postupne vzniká hrozba – ostrovy s dedičným zlým vzdelaním.

Začal sa nový školský rok a pri tejto príležitosti je dobré sa pozrieť na to, ako je to s kvalitou našich základných a stredných škôl. Pioniersku prácu v tomto odviedol Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy INEKO, ktorý vytvoril na základe viacerých parametrov (ako výsledky Monitoru 9, maturít, mimoriadnych výsledkov škôl a miery nezamestnanosti absolventov u stredných škôl) rebríček hodnotenia kvality škôl na Slovensku. V súčasnosti sa hodnotia len školy, ktoré majú dostatočne vysoký počet absolventov.

Z rebríčkov vidieť, že kvalita škôl je rôzna, pričom rozdiely sú väčšie v prípade základných škôl. Znamená to, že v niektorých prípadoch deti (aj vzhľadom na ich mobilitu) nemajú inú možnosť ako chodiť do školy s horšími výsledkami. Otázkou je, ako sa to odrazí na ich budúcnosti, najmä z hľadiska uplatnenia sa na trhu práce. Pozreli sme sa preto na vzťah priemernej kvality škôl podľa jednotlivých okresov a miery dlhodobej nezamestnanosti (podľa údajov ÚPSVAR) v danom okrese. Výsledky pre základné školy sú tu: (pozn.: väčší obrázok v samostatnej prílohe)

Vidíme, že existuje závislosť kvality škôl od miery dlhodobej nezamestnanosti – čím vyššia dlhodobá nezamestnanosť, tým nižšia kvalita základných škôl, čo znázorňuje červená čiara vedúca z ľavého horného kvadrantu grafu do pravého dolného kvadrantu. Z grafu možno prečítať, že medzi podpriemerné patria školy v okresoch s vysokou dlhodobou nezamestnanosťou ako Gelnica, Veľký Krtíš, Rožňava, Rimavská Sobota, Levoča.

Ak si uvedomíme, že dlhodobá nezamestnanosť vyplýva často z nedostatočného vzdelania (až 76% nezamestnaných so základným a neúplným stredoškolským vzdelaním nemá prácu viac než rok, pri úplnom stredoškolskom a vysokoškolskom vzdelaní je to 58,7%), tak súčasná situácia napomáha vzniku ostrovov negatívnej deviácie, s dedičným zlým vzdelaním, celoživotnou nezamestnanosťou, chudobou, sociálnym vylúčením a všetkými ostatnými neželanými javmi, ktoré sú s nimi spojené.

Ak sa pozrieme na 10 škôl s najhoršími výsledkami, tak zistíme, že časť z nich pôsobí v komunitách s vysokou mierou sociálneho vylúčenia. Ako tieto školy pripravia žiakov do života a pre potreby trhu práce ?

V tejto oblasti bude potrebné urobiť kroky na výrazné zlepšenie kvality základných škôl, tak aby rozdiely neboli tak veľké ako dnes. Existujú dobré príklady z iných regiónov či štátov, kde aj v sociálne slabom prostredí môžu pôsobiť základné školy na slušnej úrovni. Aj na Slovensku sú okresy, kde je síce vysoká dlhodobá nezamestnanosť, no úroveň škôl je nadpriemerná – ide o okresy na severovýchode Slovenska ako Stropkov, Svidník, Humenné. Bude však potrebné investovať ďalšie zdroje do školstva najmä v týchto zanedbaných regiónoch. Takéto investície budú mať oveľa vyšší multiplikačný efekt než súčasné tzv. investičné stimuly.

Zarážajúce sú aj výsledky z okresov, kde je veľmi nízka miera dlhodobej nezamestnanosti, no výsledky škôl sú hlboko pod slovenským priemerom – ide o Bratislavu 5 a Galantu. Slabá kvalita škôl v týchto okresoch súvisí pravdepodobne s inými negatívnymi javmi, ktoré sa koncentrujú práve v týchto okresoch.

Výsledky stredných škôl sú síce podobné, pretože aj tu existuje závislosť kvality škôl od miery dlhodobej nezamestnanosti v okrese, no tá je slabšia než u základných škôl. Aj rozdiely medzi školami sú menšie. Znamená to, že v takmer každom okrese pôsobí jedna i viac stredných škôl so slušnou kvalitou, a tak študenti majú možnosť výberu. Samozrejme, že tu hrá pozitívnu úlohu aj vyššia mobilita študentov než žiakov. Pri hodnotení stredných škôl jedným z parametrov bola nezamestnanosť absolventov školy. Pri starostlivom výbere školy je tak možné nájsť tu správnu, ktorá mi naozaj pomôže nájsť si strednú školu, ktorá študenta dobre pripraví do života.

Kľúčové sú preto dnes základné školy. Bez výrazného zvýšenia kvality tých slabých sa nikam nepohneme pri riešení problému dlhodobej nezamestnanosti, chudoby a sociálneho vylúčenia.

Autor je  hlavný stratég Sberbank Slovensko.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *