Pondelok 01. júna. Meniny má Žaneta

Oživenie dopytu po nových autách v Európe bude pomalé

Ostatné správy 22.05.2020 | 14:34 0 Komentárov

Po zastavení výroby v automobilovom priemysle spôsobenej pandémiou koronavírusu sa už začali objavovať prvé znaky opätovného záujmu o nové vozidlá. Oživenie však bude len postupné.

Práve automobilová výroba patrí k hlavným ťahúňom slovenskej ekonomiky. Podľa vyhľadávaní informácií o kúpe auta na internete sa záujem celoeurópsky zotavuje. Zatiaľ sa však neprejavil do reálnych nákupov.

Odborníci Euler Hermes poznamenávajú, že v dôsledku obmedzení v celej Európe, zaznamenali európske automobilové trhy v apríli bezprecedentný pokles. Došlo k zastaveniu verejnej mobility a zatvoreniu predajní automobilov, tiež k pozastaveniu konania autosalónov.

Podľa údajov jednotlivých národných ekonomík zverejnených začiatkom mája, klesol počet registrácií nových áut v Nemecku v apríli medziročne o 61 percent, vo Francúzsku o 89 percent, v Španielsku, v Spojenom kráľovstve o 97 a v Taliansku až o 98 percent. Od začiatku tohto roka do konca apríla poklesol automobilový trh v Nemecku o 31 percent, v Spojenom kráľovstve o 43, vo Francúzsku o 48, v Španielsku o 49 a v Taliansku o 51 percent.

„Týchto päť krajín reprezentujúcich 75 percent európskeho trhu zaznamenalo v apríli súhrnný prepad o 84 percent. Prepad počas prvých štyroch mesiacov je na úrovni -42 percent, čo zodpovedá  zníženiu predaja o 1,6 milióna nových automobilov“ uviedol Peter Mucina, riaditeľ spoločnosti Euler Hermes na Slovensku.

Podľa ukazovateľov vyhľadávania automobilov sledovaných spoločnosťou Google vidno obnovený záujem domácností o autá. S výnimkou Nemecka však ešte nie je dosť silný na to, aby sa čoskoro prejavil na nákupoch automobilov. Skúmala sa frekvencia vyhľadávaní výrazov „nákup automobilu“ a „cena automobilu“ na internete.

„Medzi oživením záujmu o automobily na internete a obnovením registrácií nových áut v priemere dochádza k troj- až štvormesačnému oneskoreniu,“ poznamenal P. Mucina.

V Nemecku už vyhľadávanie výrazov „nákup automobilov“ a „cena automobilov“ prekročilo úroveň pred krízou, čo naznačuje, že domácnosti sa v najbližších týždňoch pripravujú na nákup nových áut. V prípade ostatných krajín sa však záujem o automobily ešte nedostal na predkrízovú úroveň (Francúzsko, Taliansko, Spojené kráľovstvo a Belgicko) alebo sa ešte ani nezačal zotavovať (Španielsko).

Automobilová výroba sa pomaly rozbieha aj u nás a všetky štyri slovenské automobilky už svoju produkciu postupne obnovili – Kia Motors Slovakia vyrába už od konca apríla, Volkswagen Slovakia už funguje v dvojzmennej prevádzke a nedávno svoju produkciu spustili aj Jaguar Land Rover Slovakia a Groupe PSA Slovakia.

„Výpadok výroby je ale značný a v polovici mája pre odstávky v štyroch slovenských automobilkách dosiahol takmer 115 tisíc vozidiel“ dopĺňa P. Mucina. Zastavenie výroby pre pandémiu sa prirodzene prenieslo aj na dodávateľské reťazce v rámci automobilového priemyslu.

„Znovuotvorenie showroomov a predajní v celom regióne je prvým predpokladom obnovenia dopytu, samozrejme popri ukončení obmedzení mobility. Pomôcť by mohli zľavy na aktuálne zásoby skladových vozidiel. Ďalším faktorom je samotné ochorenie Covid-19, pretože ľudia sa obávajú používať verejnú dopravu a autá považujú za bezpečnejšie,“ pripomína riaditeľ Euler Hermes.

Európa je podľa neho saturovaným trhom, poháňaným predovšetkým pravidelnou výmenou áut.  Neočakáva však, že sa nákup automobilu stane v najbližšom čase prioritou pre väčšinu domácností, pokiaľ k tomu nedostanú určitú „motiváciu“.

Obnovenie vyústi do výroby nových modelov, bude však postupné a nebude stačiť na úplné oživenie dopytu. Ak neprídu žiadne konkrétne opatrenia na zvýšenie dopytu takým či oným spôsobom, ako napríklad bonusy, dotácie alebo fiškálne stimuly – najmä v prospech vozidiel s nižšími emisiami – európsky trh sa v roku 2020 pravdepodobne zníži zhruba o 30 percent. To by viedlo k najhoršiemu výsledku od začiatku týchto štatistík v roku 1999, kedy sa predalo 12 miliónov kusov áut, čo je o šesť miliónov kusov menej ako v roku 2019.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *