Streda 11. decembra. Meniny má Hilda

Podpoistená domácnosť môže vyjsť draho

Poistenie 02.12.2019 | 16:43 0 Komentárov

Zdanlivá úspora na poistení domácnosti sa môže vypomstiť. Podpoistenie je najčastejšou chybou pri tomto druhu poistenia. Zmluvy treba pravidelne aktualizovať.

Zmluvy poistenia domácností uzavreté pred mnohými rokmi treba aktualizovať. Neplnia totiž svoj účel. Poistné je síce nízke, ale nekryje možné riziká a škody. Mnohé zmluvy sú navyše uzatvorené na časové ceny, teda na hodnotu majetku po amortizácií.

Najväčší problém s takýmito poistkami má najstaršia poisťovňa na trhu – Allianz – Slovenská poisťovňa. Evidujú tu dokonca zmluvu, ktorá má 68 rokov.

Môže dôjsť napríklad k takejto situácii: Majiteľka domu odišla do obchodu a nechala horieť sviečky na adventnom venci. Od dohárajúcej sviečky sa chytilo ihličie a vznikol požiar. Plamene pohltili kuchynský stôl a poškodili kuchynskú linku, gauč aj drevenú podlahu. Nepozornosť spôsobila škodu za vyše 9 400 eur. Poisťovňa však klientke mohla vyplatiť len 20 70 eur. Dôvod? Dom v hodnote 115 tisíc eur bol poistený len na 25 tisíc eur, čo predstavuje až 78 percentné podpoistenie, uvádza so svojej bohatej histórie Allianz – SP.

V inom takomto prípade klientovi prasklo vodovodné potrubie a voda zničila koberec a poškodila podlahu. Výška škody presiahla tri tisíc eur, no klientovi bolo vyplatených 715 eur. Príčinou bola opäť nízka poistná suma, keď bol byt v hodnote 90 tisíc eur poistený len na necelých 21 tisíc eur. V ďalšom prípade silná víchrica strhla strechu domu. Škoda presiahla desať tisíc eur, klientovi však bolo vyplatených necelých sedem tisíc eur. Opäť z dôvodu, tentoraz 35-percentného podpoistenia.

Toto sú len niektoré z prípadov, kedy poisťovňa mohla klientovi vyplatiť len pomernú časť vzniknutej škody, pretože poistná suma nezodpovedala reálnej hodnote nehnuteľnosti. „Nastavenie nízkej poistnej sumy, teda podpoistenie, je najčastejšou chybou, s ktorou sa stretávame pri majetkovom poistení. Pre klienta to znamená, že pri poškodení majetku požiarom, záplavou, víchricou či skratom, nedostane za vzniknutú škodu dostatok prostriedkov, aby si mohol svoj majetok obnoviť do pôvodného stavu,“ upozorňuje hovorkyňa Allianz – SP Lucia Muthová.

Neadekvátne poistné sumy sa objavujú najmä pri starších poistných zmluvách. Najstaršia majetková poistka, ktorú Allianz – SP spravuje, má 68 rokov. Mnohé poistné zmluvy uzatvorené pred desiatkami rokov boli uzatvorené na takzvanú časovú cenu. Pri vzniku poistnej udalosti je tak klientovi vyplatená hodnota škody po zohľadnení veku nehnuteľnosti a jej opotrebenia. “Iné poistky nekryjú v súčasnosti potrebné riziká ako skrat, prepätie či spodná voda, ktoré sa v tom čase ešte nepoisťovali,“ približuje Michal Bohunský, vedúci oddelenia manažmentu neživotných produktov Allianz – SP.

Podpoistenie sa týka tak poistenia nehnuteľnosti, ako aj poistenia domácnosti. Počas mnohých rokov bývania v dome či byte si väčšinou zveľadíme svoj majetok, vymeníme nábytok, doplníme zariadenie, elektrospotrebiče aj elektroniku. Je preto dobré skontrolovať si, či stanovená výška poistnej sumy zodpovedá hodnote všetkých hnuteľných vecí v domácnosti. Ak sme si napríklad domácnosť poistili pri kúpe nehnuteľnosti pred dvadsiatimi rokmi, je veľmi pravdepodobné, že dnes má jej vybavenie oveľa vyššiu hodnotu. Poisťovne preto v prípade zastaraných poistných zmlúv klientov upozorňujú na potrebu ich aktualizácie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *