Streda 12. decembra. Meniny má Otília

Prieskum ukázal, že Slováci podceňujú poistenie bývania a zodpovednosti

Poistenie 26.07.2016 | 09:55 0 Komentárov

Takmer štvrtina Slovákov si nechráni bývanie a to aj napriek tomu, že veľká časť má osobnú skúsenosť s vykradnutím bytu, domu alebo garáže, či s prasknutým potrubím. 

Poukázal na to aktuálny prieskum spoločnosti AXA, ktorého cieľom bolo zmapovať postoj Slovákov k poisteniu bývania. Ukázalo sa, že až 22 % opýtaných si svoje bývanie nechráni.

Približne 42 percent Slovákov zapojených do prieskumu si myslí, že riziko škôd spojených s bývaním je minimálne. Až 37 percent respondentov tvrdí, že si poistenie nemôže dovoliť a 15 percent je presvedčených, že prípadné škody uhradí zo svojich úspor.

„Takéto zmýšľanie je veľmi nebezpečné. Každý pozná vo svojom okolí niekoho, komu vykradli pivnicu, alebo nechtiac vytopil susedov prasknutým potrubím. Ak sa na to pozrieme z tohto hľadiska, vidíme, že riziko škôd vôbec nie je minimálne,“ myslí si Karel Žyla, manažér internej a externej komunikácie AXA ČR a SR a upozorňuje: „Výdavky spojené s nápravou vzniknutých škôd sa môžu vyšplhať aj k štvorciferným číslam, čím zmrazia rodinný rozpočet na poriadne dlhé obdobie“.

Základná otázka v prieskume znela, či majú Slováci uzatvorené poistenie bývania. Z 1 022 respondentov až 22 percent priznalo, že bývanie poistené nemá. Naopak, bývanie si chráni 38 percent vlastníkov bytov a o niečo menej (34 %) vlastníkov rodinných domov. Približne šesť percent opýtaných uviedlo, že majú bývanie poistené aj napriek tomu, že žijú v prenajatom byte.

Prieskum rovnako poukázal na rozdiely v správaní respondentov podľa regionálneho rozdelenia. Najzodpovednejšie k ochrane bývania pristupujú obyvatelia Trnavského kraja, kde nepoistené bývanie priznáva približne 17 %. Nasledujú Košičania (17 %) a za nimi Žilinčania (23 %).    

AXA sa v prieskume opýtala, aký druh poistenia bývania respondenti uzatvorili. Samostatné poistenie nehnuteľnosti priznáva necelých 15 percent a poistenie domácnosti 20 % opýtaných. Oba druhy poistenia má viac ako tretina respondentov (38 %). Viac ako 20 percent Slovákov si nespomína, čo všetko majú poistené a takmer osem percent uvádza, že nepozná rozdiel medzi poistením nehnuteľnosti a domácnosti. Rozdiel v poisteniach je pritom zásadný.

„Majiteľ bytu či domu by si mal uvedomiť zásadnú vec. Pokiaľ mu vykradnú byt, poistenie nehnuteľnosti mu nepomôže, udalosť spadá pod poistenie domácnosti a jej vybavenia. No ak dôjde k požiaru, ktorý poškodí napríklad sadrokartónovú stenu bytu, toto pokrýva práve poistenie nehnuteľnosti,“ vysvetľuje K. Žyla.

Stále platí, že značná časť ľudí nevie, proti akým rizikám má svoje bývanie ochránené. Potvrdil to aj samotný prieskum, v ktorom presný rozsah poistnej zmluvy pozná len okolo 15 percent opýtaných. Aspoň približnú predstavu o rozsahu poistenia má veľká väčšina Slovákov (56 %). Znepokojivým údajom je, že viac ako štvrtina sinepamätá alebo si vôbec nie je istá, čo všetko ich poistenie zahŕňa.

Z toho vyplývajú aj ďalšie zistenia prieskumu. O aktualizáciu poistných zmlúv sa nezaujíma takmer polovica Slovákov. Ľuďom všeobecne stačí vedomie, že si poistenie v minulosti uzatvorili a sú teda chránení. Hodnota bývania sa však neustále mení, či už rekonštrukciou nehnuteľnosti, alebo zabezpečením nového zariadenia, čo je dôvod na pravidelnú aktualizáciu poistných zmlúv tak, aby v prípade poistnej udalosti nedošlo k podhodnoteniu hodnoty či už nehnuteľnosti, alebo domácnosti a poistné plnenie skutočne zodpovedalo vzniknutým škodám.

Poistenie zodpovednosti využíva iba štvrtina Slovákov

V prieskume sa AXA pýtala Slovákov, či vedia o možnosti poistiť sa i pre prípady, kedy spôsobia sami, prípadne ich dieťa či domáce zviera neúmyselne škodu na majetku iným. Voči takýmto rizikám sa chráni štvrtina respondentov. Naopak, takmer 39 percent opýtaných o poistení spoločenskej zodpovednosti nevie a ďalšia štvrtina ho považuje za zbytočné. Približne 16 percent respondentov je pripravených hradiť škody spôsobené druhým z vlastného vrecka.

Úlohou poistenia zodpovednosti je práve ochrániť klienta pred zbytočnými výdavkami, ktoré sa môžu vyšplhať až na tisíce eur. Kryje ujmy na živote a zdraví, škody na majetku alebo finančné škody, ktoré neúmyselne spôsobíme iným osobám, alebo pri bežnej prevádzke domácnosti. Môže ísť pritom o zdanlivo neškodné situácie, ako prevrhnutý regál s vínom v obchode, zabehnutého psa v cudzej okrasnej záhrade či vytopený byt susedov. Konečné vyčíslenie škôd je pre peňaženku poriadne odstrašujúce.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *