Piatok 15. decembra. Meniny má Ivica

Prieskum v ČR: nebankovky sú ústretovejšie ako banky

Český edukatívny projekt Navigátor bezpečného úveru si nechal vypracovať prieskum, ktorý porovnával bankové a nebankové pôžičky. Vyšlo síce, že až 95 percent spotrebiteľov je presvedčených o tom , že bezpečnejším poskytovateľom spotrebiteľského úveru je banka, pravda je iná. Reálne podmienky a prístup ku klientovi majú v Čechách férovejší niektorí značkový poskytovatelia spotrebiteľských úverov ako banky. 

Podľa porovnaní sankčných podmienok bánk a značkových úverových spoločností, ktoré vypracoval server bankovnipoplatky.com, ide v prípade väčšie dôvery v banky ako nebankové spoločnosti o jedno z klišé vo finančnej gramotnosti Čechov.

„Ľudia by sa všeobecne mali vždy sústrediť na to, aké podmienky poskytovatelia úveru majú, ako transparentné majú zmluvy, a porovnávať ponuky. Tradičný prístup, v ktorom je banka považovaná za výhodnejšieho a bezpečnejšieho poskytovateľov finančných produktov, už dávno neplatí, “ uviedol Petr Teplý z Fakulty sociálnych vied Univerzity Karlovej, autor štúdie Navigátor bezpečného úveru.

Odborný server bankovnipoplatky.com publikoval nedávno porovnávaciu štúdiu, ktorá ukázala, že obstaranie spotrebiteľského úveru je bezpečnejšie u značkových poskytovateľov spotrebiteľských úverov než u veľkých bankových domov. Úverové spoločnosti majú spravidla transparentné podmienky aj zmluvy a oproti bankám nižšiu cenu sankcií za neskoré splácanie. Napriek tomu má vraj veľa ľudí v sebe zakorenený predsudok o opaku a bankám slepo dôverujú.

Súčasné porovnanie transparentnosti a sankčných podmienok je tak ďalším faktorom, v ktorom víťazia značkové úverové spoločnosti nad tradičnými bankami. Fakt, že 78 percent spotrebiteľov napriek tomu stále uvádza, že výhodnejšie poplatky a úroky nájdu v bankách, a 83 percent ľudí je presvedčených o tom, že menej rizikové sankcie pre prípad nesplácania úveru sú v bankách, odráža vraj nízke povedomie verejnosti o finančných produktoch a trhu ako takom.

„Ide o historickú optiku, keď spotrebitelia nezaregistrovali vývoj na trhu. Predtým skutočne bolo možné banky považovať za bezpečnejšie, ale kontinuálnym tlakom na zmeny práve nebankové úverové spoločnosti postupne menili podmienky svojho biznisu, zatiaľ čo banky zostali u svojho pôvodného obchodného modelu. Banky tak často využívajú svoje dominantné pozície ako pri stanovovaní vyššieho úroku, tak aj v obchodných podmienkach, “ upozornil Teplý.

Kvalitné úverové spoločnosti majú podľa neho stručné a prehľadné podmienky aj zmluvy, sankčné podmienky sú tlakom znížené na minimum a firmy o nich v Česku spotrebiteľa otvorene informujú. Navyše sú ochotné s tými, ktorí majú problémy so splácaním, viesť diskusiu o riešení problematickej situácie. Banky oproti tomu majú stále veľmi komplikované a nejasné zmluvy, väčšinou bez možnosti riešenia prípadných problémov formou dohody na ďalšom postupe.

Banky majú stále veľmi komplikované zmluvy o spotrebiteľskom úvere, ktoré navyše nie sú úplne transparentné a neupozorňujú na všetky sankcie, ktorým môže byť spotrebiteľ vystavený, uviedol prevádzkovateľ  portálu bankovnipoplatky.com Patrik Nacher. Nejasná je podľa neho frekvencia, s akou môžu banky posielať upomienky, a teda cena, ktorú môžu klienti nakoniec banke za také  upozornenie zaplatiť. Prekvapivá je vraj tiež cena mimoriadnych splátok u niektorých bánk.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *