Stvrtok 26. apríla. Meniny má Jaroslava

SBA: Zvyšovať finančnú gramotnosť musí spolu štát aj súkromný sektor

Banky 16.04.2018 | 14:42 0 Komentárov

V marci tohto roka sa uskutočnilo národné kolo Európskeho kvízu o peniazoch, ktorého sa zúčastnilo 1600 žiakov z celého Slovenska. Na Slovensku ho organizuje Slovenská banková asociácia (SBA) v spolupráci s Nadáciou pre deti Slovenska.

„Základným zistením bola nízka schopnosť analýzy a spracovania informácií v dôsledku neporozumenia základným finančným pojmom,“ priblížila hovorkyňa Slovenskej bankovej asociácie Diana Priechodská Brodnianska. Zároveň doplnila, že respondenti napríklad nepoznajú rozdiely medzi platobnými kartami alebo si z dvoch produktov nedokázali vybrať najvýhodnejší termínovaný vklad.

Podľa SBA je na Slovensku všeobecne nízka úroveň finančnej gramotnosti naprieč celou spoločnosťou. „Finančná gramotnosť je veľmi dôležitá téma,“ hovorí D.P. Brodnianska Jej zvýšenie podľa nej nie je možné bez systematického a dlhodobého prístupu viacerých zainteresovaných strán.

Banky sa snažia realizovať rôzne aktivity, ako prednášky či vzdelávanie. „Dosah týchto projektov je však limitovaný. Jedným z riešení by bolo, ak by sa finančné vzdelávanie stalo súčasťou učebných osnov a teda bolo povinné,“ uviedla Priechodská Brodnianska.

V marci tohto roka sa tak uskutočnilo národné kolo Európskeho kvízu o peniazoch, ktorého sa zúčastnilo 108 tried z celého Slovenska a celkovo sa tak zapojilo viac ako 1600 žiakov. „Spätné väzby tried a pedagógov boli veľmi pozitívne. Bezprostredne po ukončení národného kola prejavili záujem zapojiť sa do projektu aj na budúci rok. Kvíz je zameraný na zlepšenie finančnej gramotnosti 13- až 15-ročných žiakov a študentov a v tomto roku sa realizoval po prvýkrát v 30 európskych krajinách,“ objasnila D.P. Brodnianska.

„Prehnaná ochrana spotrebiteľa iba umocňuje v spotrebiteľoch pocit, že ak nastane problém, tak sa o nich niekto, v tomto prípade štát, postará a to nie je dobrý signál. Opatrenia na ochranu spotrebiteľa by v žiadnom prípade nemali potláčať zodpovedný prístup spotrebiteľa k finančným rozhodnutiam,“ konštatuje D. P. Brodnianska.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *