Pondelok 11. decembra. Meniny má Hilda

Slováci sú vo financiách optimistickejší ako Česi

Finančne si až štvrtina Slovákov minulý rok finančne polepšila. Vyplýva to z prieskumu ING Životnej poisťovne. A nielen v tomto smere sú Slováci optimistický národ. Pozitívne vidia aj svoju finančnú budúcnosť. Zaujímavosťou je, že v oboch parametroch sme na tom lepšie ako Česi.

Z hľadiska financií sme teda výrazne spokojnejší ako naši českí susedia, z ktorých zlepšenie súčasnej finančnej situácie v porovnaní s rokom minulým deklarovalo len 17 % opýtaných. Samotné zistenie, že Slováci cítia väčšiu finančnú istotu a stabilitu, je pomerne prekvapivé. Všeobecne totiž zarábame výrazne menej ako Česi: kým priemerný plat Slovákov bol v roku 2012 len 805 eur, Česi priemerne zarobili 984 eur, čo je vyše 20 % rozdiel.

Ani to však neuberá nášmu obyvateľstvu na optimizme ohľadom ich finančnej situácie v budúcnosti. Až štvrtina z nás o rok očakáva väčší prílev peňazí do svojho privátneho rozpočtu. V Česku takto ružovo vidí svoju budúcnosť iba 15 % opýtaných.

Slovenský paradox – budúcnosti sa nebojíme, ale šetríme na horšie časy

Na druhej strane pre oba národy platí, že peniazom prisudzuje výrazná väčšina (79 % opýtaných v Česku a 74 % u nás) väčšiu dôležitosť ako pred niekoľkými rokmi. Rozvaha vo finančných záležitostiach je základom pre pozitívne vnímanie finančnej situácie dnes aj do budúcnosti.

Až 61 % opýtaných Slovákov, približne rovnako ako Čechov, priznáva, že peniaze sú častým predmetom diskusií v rodine a že si výdavky pravidelne kontrolujú, aby s peniazmi na konci mesiaca vyšli. „Ide  o zaujímavý paradox, nakoľko Slováci vidia svoju budúcnosť optimisticky, v ich správaní sú však ostražití a vo svojom nákupnom správaní prejavujú túžbu ušetriť na horšie časy,“ komentuje výsledky prieskumu Renata Mrázová, generálna riaditeľka pre poistenie a dôchodky, ING ČR/SR.

Pri nákupoch hľadáme najvýhodnejšie ceny

Babka k babce, budú kapce. Tohto slovenského príslovia sa Slováci držia vo výraznej miere. Svoje výplaty rozhodne nechcú utrácať v obchodoch pri nákupe predraženého tovaru. Takmer 80 % opýtaných sa vždy snaží nájsť najvýhodnejšie ceny a viac ako polovica nakupuje radšej vo veľkom množstve, aby ušetrila. A keď je to potrebné a výhodné, ľudia sa uskromnia. Až 54 % respondentov je ochotných zľaviť z nárokov na kvalitu pri nižšej cene výrobku.

Napriek ostražitosti a zodpovednému prístupu k míňaniu svojich financií, niektorí Slováci a Česi prejavujú odvážnosť kúpou neznámeho produktu len na základe reklamy. Výskum ukázal, že Slováci sú menej opatrní ako Česi. Až takmer štvrtina z nich si kúpi a vyskúša neoverený a neodporúčaný tovar, tzv. mačku vo vreci alias teleshopping. Na českej strane je to o 10 % menej ľudí.

Niekedy teda ani nižšie príjmy nezastavia našu zvedavosť a túžbu okúsiť niečo nové. Slováci tak dokazujú, že z času na čas sa prílišným plánovaním nenechajú limitovať.  financne-spravanieO prieskume

Prieskum ING Životnej poisťovne „Klientela životného poistenia“ prebiehal formou kvantitatívnych osobných rozhovorov v októbri 2012 na vzorke s 1081 respondentmi zo SR a 1047 respondentmi z ČR.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *