Stvrtok 19. októbra. Meniny má Kristián

Slovensko vyviezlo autá za viac ako 10 mld. eur. Je to šestina exportu

Makroekonomika 25.04.2013 | 14:28 0 Komentárov

Zahraničný obchod je prirodzenou súčasťou fungovania jednotlivých ekonomík i svetového hospodárstva ako celku. Dnes by sme už len veľmi ťažko našli krajinu, ktorá funguje v absolútnej sebestačnosti a izolácii. Práve naopak, snahou predovšetkým vyspelých ekonomík je zvyšovanie miery špecializácie a využívanie komparatívnych výhod prostredníctvom medzinárodného obchodu. Typickým príkladom je i Slovensko – rozmerom národného hospodárstva malá, no o to viac otvorená a proexportne orientovaná ekonomika. Zahraničný obchod sa stal ťahúňom našej ekonomiky aj vlani – poznamenáva analytička Poštovej banky Eva Sadovská. 

V roku 2012 sa zo Slovenska vyviezol tovar v celkovej hodnote 62,8 mld. EUR. Viac ako polovica tohto objemu bola pritom zásluhou vývozu 14 najvýznamnejších tovarových skupín (z celkovo viac ako 1 200). Aj vlani sa tak potvrdilo, že náš export je výrazne koncentrovaný na niekoľko málo odvetví. Autá, televízory a ropné oleje. Tak práve tieto tri tovarové skupiny vyvážame najviac a na našom exporte majú skutočne leví, až takmer 30% podiel.

Export automobilov vlani dosiahol hodnotu 10,3 mld. EUR a tvoril tak z celkového slovenského exportu takmer šestinu. Po autách s nálepkou „made in Slovakia“ siahali vlani najmä Nemci, Francúzi, Číňania a Briti. Do tejto štvorice krajín smerovala v roku 2012 takmer polovica všetkých áut vyvezených zo Slovenska. V roku 2011 na čele najvýznamnejších odberateľov zo Slovenska pochádzajúcich automobilov trónila po prvýkrát v histórii Čína. Z tohto postu ju ale vlani zosadilo Nemecko a vtesnalo sa pred ňu i Francúzsko.  

Približne dvanástinu nášho exportu majú „na svedomí“ výrobcovia televízorov a monitorov. Vlani sa zo Slovenska vyviezli obrazovky v celkovej hodnote 5,1 mld. EUR a pozerali sa do nich najmä zákazníci z Nemecka, Veľkej Británie a Poľska. Top trojku slovenských exportných položiek aj vlani uzatvárali spracované ropné oleje, ktoré sa vyviezli v hodnote 2,9 mld. EUR (4,6%) z celkového vývozu] a po ktorých je dopyt najmä u našich bezprostredných susedov.

Koncentrácia slovenského exportu je zjavná aj z teritoriálneho hľadiska. Dlhodobo totiž platí, že najväčšia časť nášho vývozu smeruje do krajín Európskej únie (83,8% v roku 2012), predovšetkým na nemecký (21,3%) a český (14,1%) trh. Z krajín mimo EÚ si najvyšší podiel na našom exporte drží Ruská federácia (4,2% v roku 2012), na ktorú sa ale postupne doťahuje Čína.

Položka

Krajina

Export

Podiel krajiny

Objem a podiel exportu

v mil. EUR

Osobné automobily a iné motorové vozidlá

10 318 mil. EUR

16,4 % celkového exportu

 

 

 

Nemecko

1 717

16,60%

Francúzsko

1 302

12,60%

Čína

1 090

10,60%

V. Británia

949

9,20%

USA

606

5,90%

ostatné

4 653

45,10%

Monitory a projektory, televízne prijímače

5 125 mil. EUR

8,2 % celkového exportu

 

 

 

Nemecko

1 078

21,00%

V. Británia

580

11,30%

Poľsko

465

9,10%

Holandsko

448

8,80%

Francúzsko

400

7,80%

ostatné

2 153

42,00%

Ropné oleje, iné ako surové

2 907 mil. EUR

4,6 % celkového exportu

 

 

 

Rakúsko

970

33,40%

ČR

868

29,90%

Maďarsko

473

16,30%

Poľsko

351

12,10%

Nemecko

167

5,70%

ostatné

78

2,70%

Čína sa v rebríčku našich najvýznamnejších obchodných partnerov šplhá čoraz vyššie. Zatiaľ čo v roku 2007 bol podiel Číny na slovenskom vývoze len 0,8%, tak v roku 2012 to bolo už 2,1%. Za týmto nárastom podielu Číny na našom exporte treba hľadať predovšetkým už spomínaný vývoz osobných automobilov. Kým v roku 2007 do Číny smerovalo len 2,8% zo Slovenska vyvezených automobilov, tak v roku 2012 to bola viac než desatina. Práve Čína pritom predstavuje vzhľadom na svoju obrovskú spotrebiteľskú základňu a rýchlo sa rozvíjajúcu ekonomiku veľkú príležitosť aj pre ďalších slovenských exportérov.

Zdroj: Eva Sadovská – analytička Poštovej banky na základe údajov ŠÚ SR.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *