Pondelok 10. decembra. Meniny má Radúz

Stredoškoláci sú vďaka reklamám najviac finančné zdatní v oblasti hypoték

Banky 07.03.2018 | 16:04 0 Komentárov

Stredoškoláci majú vo finančnej gramotnosti priemerné znalosti. Kým pri často spomínaných produktoch (hypotéky) sú ich znalosti obstojné, pri produktoch, ktoré reklama a internet nevysvetľujú, majú často mylné predstavy.

Slovenskí stredoškoláci chápu finančné produkty na základe povrchne zachytených informácií z reklamy, internetu či sociálnych sietí. Tomu, žiaľ, zodpovedajú aj ich znalosti.

Keďže reklama sa orientuje najmä na úrokové sadzby, posudzuje až 48 percent z nich výhodnosť úverov podľa tohto parametra. Iba 18 percent študentov označilo za údaj o nákladovosti úveru ročnú percentuálnu mieru nákladov RPMN. Podobne zle dopadli študenti pri nákupe na splátky: každý tretí je presvedčený, že nejde o úver.

Údaje vyplývajú z prieskumu, ktorý pre spoločnosť OVB Allfinanz Slovensko realizovala agentúra GfK na reprezentatívnej vzorke 500 študentov.

Napriek tomu, že kartu vydanou k bežnému účtu využíva až 73 percent študentov, rozdiel medzi debetnou a kreditnou kartou dokáže popísať len zhruba polovica z nich. Pojem debetná si študenti často vysvetľovali tak, že ide o prístup k povolenému prečerpaniu na účte. A o kreditnej karte si, naopak, časť študentov myslí, že je to karta ku kreditu na vlastnom účte.

Pozitívnym zistením prieskumu však na druhej strane bolo, že viac ako 90 percent študentov deklarovalo, že majú vlastné peniaze a väčšina z nich si aj časť peňazí aj odkladá na neskôr. Znalosti v oblasti sporenia však majú pomerne povrchné. Napríklad vplyv inflácie na úspory vie posúdiť len polovica študentov.

„Je škoda, že téma dôchodkového sporenia je pre študentov pomerne vzdialená. Tomu, žiaľ, zodpovedajú aj znalosti v tejto oblasti. Na dôchodok si plánuje väčšina študentov začať sporiť až vo veku 30 rokov a neskôr, preto sa touto otázkou zatiaľ nezaoberajú. Pritom sporenie na dôchodok je dnes určite najdôležitejšou finančnou témou,“ vysvetľuje Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko.

Prieskum ukázal, že najčastejším zdrojom informácií pre mladých ľudí je internet, kde hľadajú odpovede na finančné témy dve tretiny študentov z tých, ktorí majú o ne záujem.

„Vyššia finančná gramotnosť vytvára predpoklady k tomu, aby sa človek zamýšľal nad svojou finančnou budúcnosťou a bol v tejto oblasti aktívny. To jednoznačne ukazuje aj prax,“ hovorí Ivica Chačaturianová, riaditeľka odboru vzdelávania spoločnosti OVB Allfinanz. Dodáva, že spoločnosť aj preto už siedmy rok organizujeme vzdelávací projekt pre základné školy a minulý rok začala s finančným vzdelávaním stredoškolákov projektom Finančná sloboda.

Najzásadnejšie zistenia prieskumu:

  • účel hypotekárneho úveru pozná 80 percent stredoškolákov
  • RPMN označilo za údaj o nákladovosti úveru len 18 percent študentov
  • kontokorent, ktorý nie je bežne komunikovaný v médiách, pozná len približne 40 percent študentov
  • rozdiel medzi debetnou a kreditnou kartou dokáže popísať len polovica študentov
  • o nákupe na splátky si vyše 30 percent študentov myslí, že nejde o úverový produkt
  • vplyv inflácie na úspory vie posúdiť len polovica študentov
  • II. a III. pilier si zamieňa takmer 40 percent opýtaných
  • dôležitým distribučným kanálom pre informácie je internet, kde by hľadali odpovede na finančné témy dve tretiny študentov
  • jedna štvrtina študentov vyjadrila záujem o informácie z oblasti sporenia a investovania

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *